• Wed 1 Jul 2020 08:43
    226 visningar
    4 svar
    4
    226

    Barn nu eller snart?

    Lite får det ju kanske bero på hur många barn ni tänker er att ni vill ha, och om ni vill ha en 3-4 stycken, vill ni behöva skaffa tätt? Vill ni 'bara' ha 1-2 barn kan ni säkert vänta till trettio och hinna få det utan problem, då är det ju ingen fara att vänta (förutom jobbig längtan förstås). Vill ni däremot ha många barn, och kanske kunna ha en 3-4 år mellan barnen utan att känna "biologisk-klocka-stress" så är det smartare att börja tidigare. De flesta som VILL ha barn får också barn, även de som börjar senare, men det kanske inte blir så många barn man önskar.

    Jag var fortfarande student när våra två första kom, min man var färdig och anställd. Skillnaden var väl att vi inte skulle byta städer, mer att vi gjorde bostadskarriär och köpte större och bättre boenden. Jag hade dessutom vilande SGI från arbete innan studier (men plockade faktiskt knappt ut dagar på de första barnen eftersom jag körde på med plugget, och sedan arbetade). Så hade jag också ett jobb som väntade på mig så snart jag tagit examen (kände VDn), det var också en extra trygghet för oss i beslutet.

    Den absolut största skillnaden var att jag fick veta som 20-åring att det skulle kanske inte bli några biologiska barn för mig om jag inte skaffade snart. Valet blev ganska enkelt för oss då. Skaffade barn 1 vid 21 och barn 2 vid 22, frös ägg, skaffade barn 3 via ivf vid 25, väntar barn 4 via ivf nu vid 26 (är smidigt med "pseudotvillingar" tycker vi). Hade jag väntat till 30 hade det inte blivit biologiska barn. Har ingenting emot att andra vill skaffa barn med donerade könsceller, men det är inget för mig

    Så fundera ordentligt på hur ni vill göra med era liv, och när det då på det stora hela passar bra med barn. I ert fall finns inget uppenbart Rätt eller Fel.

Svar på tråden Barn nu eller snart?