Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

    Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?

    Anonym (Anna) skrev 2020-06-30 11:49:34 följande:

    En reflektion.

    Majoriteten av mina tjejkompisar håller på med någon form av mindfullnes, yoga, skriver tacksamhetsdagböcker. Skänker pengar till välgörenhet och hjälper andra på något vis. Säger ja till livet och försöker uppskatta det man har och vara en god medmänniska.

    Det slog oss, efter att ha datat runt samt relationer att majoriteten killar vi träffat snarare är tvärt om. De är arga på systemet, samhället, politiker etc. Klagas och diskuteras hela tiden i negativa termer.

    Ska ha och ha sina rättighet istället för att tänka på att ge till andra och vara tacksam...

    Jag vet inte... det är som att vi kvinnor drillas i att omfamna livet och jobba bort negativa tankemönster men jag märker inte samma bland de killar jag träffar.

    Märker mycket ilska och besvikelse.

    Någon mer som reflekterat kring detta? Eller är det bara i våra kretsar detta blivit tydligt?


    Jodå jag har reflekterat och kommit fram till slutsatsen att många kvinnor i Sverige verkar ha en enormt snedvriden bild av sig själva, enorma förutfattade meningar om män som de givetvis håller för sanning, samt enorma behov av att sätta sig själva som mall.

    Jag tror inte kvinnor drillas till någonting utan att det är snarare så att ni gärna vill se det så för att rättfärdiga era egna brister/misstag, förutfattade meningar om män och känna er lite bättre än män. 

    Du märker inte dina egna tankemönster hos killar för att killar helt enkelt inte är tjejer så vi kommer inte tänka eller bete oss som er.

    Visst finns det ilska men den beror nog snarare på att vissa kvinnor hela tiden ska sätta sig själva som mall för hur även män borde vara och hela tiden problematisera allt som har med män att göra. Varför kan ni inte bara fatta och acceptera att vi kanske inte vill vara som er?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-30 14:34:11 följande:
    Såklart har vi brister! Det har ju alla. Jag anser inte att kvinnor skulle vara bättre än män, utan det jag menar är att det verkar som att kvinnor generellt jobbar med sig själva med att se det positiva och bryta negativa tankemönster.

    Det blir sån kontrast där.

    Har tex varit inne på forum med bara kvinnliga medlemmar och det är vanligtvis en mycket positiv ton, pepp och stöd. Omtanke och att fokusera på det som är bra. Medan jag varit inne på formulera som nästan uteslutande dominerats av män som jag fått lämna med en klump i halsen och nästan tårar i ögonen för att samtalen har varit så hatiska och grova. Människosyn jag inte trodde existerade.

    Det får mig att undra om kvinnor och män håller på att drivas åt två olika motpoler istället för samma riktning?
    Wow så otippat att en kvinna kommer fram till att det är män det är fel på och behöver förändras.Drömmer

    Forumens karaktär här beror kanske snarare på följande saker

    1) Att kvinnor oftast dömer män betydligt hårdare än kvinnor så när en kvinnan lägger fram ett problem så får hon massor med medhåll och stöttning av medkännande medsystrar medan män får höra att de är dumma i huvudet och får skylla sig själva

    2) Att det är mer accepterat att uttrycka sig hårdare mot män än mot kvinnor för män ska ju kunna tåla sånt medan kvinnor ska behandlas varsamt. Samma ord får väldigt olika mening beroende på vilket kön det riktas mot. Är det riktat mot en man så är det dagens sanning, är det riktat mot en kvinna så är det kränkande

    3) Att kvinnor anser sig ha ensamrätt på att känna sig kränkta. Om en kvinna känner sig kränkt av ett visst inlägg så är det synd om henne och den som skrev det bannas, om en man känner sig kränkt så är han en lipsill och får höra  kommentarer "buhu, spring hem till mamma" och kommentaren får 10 tummen upp. 

    Japp kvinnor och män håller på att drivas åt olika motpoler (könskrig) genom att vissa kvinnor envisas med att anse sig ha ensamrätt på offerrollen, anser sig vara mall för båda könen och problematiserar allt som har med män att göra.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-30 14:39:16 följande:
    Intressant! Tror du har en stor poäng i detta. Mycket förändringar som skett.

    Ja visst är det mycket individuellt, därför jag skrev generellt. Vet också många män som är sorglösa glassbilar och kvinnor som är arga. Men i vår ålderskategori blev det så tydligt att vi kvinnor jobbar med vårt mående och positiva tänk på en helt annan nivå än jämnåriga killar.

    Nja, "positivt tänk" behöver ju inte betyda positivt tänk på riktigt. Det finns väldigt mycket cynism kring positivitet och många spelar positiva för det anses ju vara en positiv egenskap i vårt samhälle men bitterheten och negativiteten skiner igenom.
    Det är skillnad på pålagd (falsk) positivitet och verklig positivitet.

    Aggression inlindat i ett positivitetsskal är fortfarande aggression. Passiv aggressivitet är inte på nåt sätt bättre än öppen aggressivitet. Det enda som skiljer är hur det läggs fram. 

    Jag tycker inte mig se någon större skillnad i negativitet eller aggressivitet hos kvinnor och män, däremot finns det stora skillnader i hur det läggs fram. Män lägger fram det rakare och kvinnor lägger fram det mer inlindat.

    Män är generellt sett mer raka med vad de tycker och hur de uttrycker sig medan kvinnor använder sig mer av förtäckta metoder. Om en man tycker någon annan gör fel så kallar han personen för idiot, medan en kvinna kommer säga nåt mer i stil med "men kära lilla hjärtat, hur kunde du tänka så oerhört olyckligt". det låter mer empatiskt och snällare men budskapet är densamma.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (sådär) skrev 2020-06-30 15:22:36 följande:

    Nja, "positivt tänk" behöver ju inte betyda positivt tänk på riktigt. Det finns väldigt mycket cynism kring positivitet och många spelar positiva för det anses ju vara en positiv egenskap i vårt samhälle men bitterheten och negativiteten skiner igenom.
    Det är skillnad på pålagd (falsk) positivitet och verklig positivitet.

    Aggression inlindat i ett positivitetsskal är fortfarande aggression. Passiv aggressivitet är inte på nåt sätt bättre än öppen aggressivitet. Det enda som skiljer är hur det läggs fram. 

    Jag tycker inte mig se någon större skillnad i negativitet eller aggressivitet hos kvinnor och män, däremot finns det stora skillnader i hur det läggs fram. Män lägger fram det rakare och kvinnor lägger fram det mer inlindat.

    Män är generellt sett mer raka med vad de tycker och hur de uttrycker sig medan kvinnor använder sig mer av förtäckta metoder. Om en man tycker någon annan gör fel så kallar han personen för idiot, medan en kvinna kommer säga nåt mer i stil med "men kära lilla hjärtat, hur kunde du tänka så oerhört olyckligt". det låter mer empatiskt och snällare men budskapet är densamma.
    Dessutom ska man inte blanda ihop realism/pragmatism med med negativitet.

    Om man inte får tårar i ögonen och hoppar på tår och klappar över att Stina äntligen hittat sitt livs kärlek hos Gurra som sitter inne för mord så behöver det inte betyda att man är negativ utan kanske snarare realist och pragmatisk.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-30 19:58:17 följande:
    Att uttrycka sig hatiskt mot andra människa ÄR fel, oavsett vilket kön personen som utrycker det är av.

    Är detta något du inte håller med om?

    -könskrig- vad är detta? Bra att du tog upp det uttrycket för det är just ett sådant Konspiratoriskt utryck som vi tjejer snappat upp av killarna men som vi själva aldrig ens reflekterat kring. Vad är det?

    För jag tex krig mot män nu när jag ifrågasätter den råa ton jag stött på i forum som gjort mig helt förfärad? Är det ett exempel på könskrig att ifrågasätta ett olämpligt beteende?
    Absolut, jag ifrågasätter snarare varför hatiskt får så olika meningar beroende på vem det kommer ifrån och varför det är ok för det ena könet att vara hatisk men inte det andra?

    Könskrig är när båda könen låser sig fast i sina positioner, kastar paj och kräver den andras totala kapitulation.

    Nope du för inte krig mot män, du har all rätt till en åsikt, men du får accepåtera att andra inte håller med om dina åsikter.
  • Anonym (sådär)
    Xenia skrev 2020-07-01 14:11:00 följande:
    Det här var ju just ett exempel på negativitet. Inte en tanke på om TS kan peka på något som stämmer, nej, det gäller bara att slå tillbaka och kritisera kvinnor.

    Om nu män är mer hatiska, bittra och hotfulla på nätet, ska de i så fall hålla fast vid det för att inte bli som kvinnor? Menar du att det är ett bra beteende, bra för männen själva och för debattklimatet?
    Nejdå, det jag vänder mig emot är generalisering av män som grupp. 

    Och det du skriver nu är ett typiskt exempel på hur man missbrukar ordet negativitet. För enligt det du säger så kan vem som helst skriva vad som helst om män som grupp och om någon skulle ifrågasätta det så avfärdar man det med "negativitet". Enligt dig får alltså män inte försvara sig mot negativa generaliseringar om män för då är de bara negativa.

    Nej jag menar absolut inte att hat, bitterhet, etc är bra, jag ifrågasätter om det verkligen gäller alla män och exakt vad man definierar som hat och bitterhet och om man använder samma kriterier för både män och kvinnor?

    För som sagt, jag har sett ganska många trådar där kvinnor bett sig väldigt hatiskt och bittert utan att få någon som helst reaktion från andra kvinnor. Och då kan man fråga sig om samma personer som nu anser att män är hatiska och bittra har samma kriterier för båda könen?
  • Anonym (sådär)
    manolito skrev 2020-07-01 00:54:06 följande:

    Jag upplever motsatsen. Kvinnor i min omgivning, på jobbet, i mina relationer, kompisars flickvänner etc. är generellt mer gnälliga, kritiska, missnöjda och uttrycker det hela tiden. Män är mer flexibla, anpassningsbara och gillar läget. Vi hade en kulturbarometer på mitt förra jobb och där såg man att kvinnor hela tiden var mer missnöjda än män. Alla beslut ifrågasattes och alla förändringar bemöttes med missnöje av kvinnor. Även på chefsnivå märkte man denna könsskillnad. I alla relationer jag varit i har jag blivit kritiserad, ifrågasatt och förväntas ändra på mig för att behaga kvinnan. Sådär skulle jag själv inte skulle göra mot en kvinna. Här på familjeliv klagas det på män stup i kvarten, denna är ännu ett exempel. Det startas trådar om varför män blir frustrerade när kvinnor klankar ner på dem och de kallas mansbebisar för att de inte orkar ta emot all skit som kvnnor spyr på dem. Det startas trådar där det diskuteras hur man behandlar dessa offerkoftor som säger ifrån när kvinnor klagar på dem. Osv osv


    Håller med, samhället har sväng lite överdrivet åt andra hållet.

    Det är helt klart mer accepterat att en kvinna beter sig som värsta sortens män (kaxig, egoistisk, narcissistisk, aggressiv), då ses det bara som rebelliskt och nån slags uppror mot patriarkatet och personen i fråga får positiv respons och ryggklappar, go girl go..... om en man beter sig på samma sätt så är det däremot kränkande, aggressivt och nedvärderade och personen får massiv negativ respons. Exakt samma beteende får väldigt olika respons beroende på kön.
    Mäns beteende problematiseras och synas kritiskt.

    Likadant är det med gnäll. Om en kvinna gnäller så är det helt ok och hon får positiv respons, empati och stöttning. Om en man gnäller så är han bara en mansbebis, grinolle, gnällig och patetisk. Paradoxalt nog verkar gamla könsnormer vara helt ok där. Män ska bara bita ihop och hålla käft typ.

    Därför blir jag skeptiskt till generaliseringar kring män, för jag undrar då om beteendet man nu kritiserar skulle ses med samma ögon om det kom från kvinnor? Dvs jag förnekar inte att det finns män som beter sig illa, det gör det, jag ifrågasätter om det är något som gäller majoriteten av alla män och om kritiken är objektiv, för om samma beteende är acceptabelt hos kvinnor, varför skulle det då vara fel hos män?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (C) skrev 2020-07-01 15:27:16 följande:
    Få kvinnor uppskattar att bli klappade på stjärten och samtidigt få höra att de behöver tuffa till sig som män.
    Fast nu handlar ju iof tråden om manlig negativitet inte om att klämma folk på arslet.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-02 15:40:06 följande:
    Ja, det märks att du vill provocera. 

    Jag har inte läst i tråden. Jag gjorde en spontan reflektion. Det räcker så. Tänker inte diskutera ämnet på den nivå du antyder. 

    Fast, det där med att män har det bättre, ja, det hör man ju, men jag tror att vi alla skulle ha det bättre om man hanterade saker annorlunda. Jag tror inte män mår bättre bara för att de får mer plats. Man blir trångsynt om man får för mycket plats på bekostnad av andra. Jag tror inte alls att män har det bättre på det viset, de blir förvirrade när de får motstånd och har svårt att anpassa sig till att deras utrymme krymper när kvinnorna tar för sig mer. Men i det långa loppet tror jag som sagt att alla kommer att må bättre, förstå varandra bättre. Och män kommer också att lära sig att säga tack för vad livet gav mig idag, trots att de inte fick lika mycket idag som igår. 
    Så att ifrågasätta det du skriver är detsamma som att provocera?

    Du generaliserar negativt om män och så fort det ifrågasätt så vill du inte diskutera...

    Börjar inte offerkoftan bli lite väl stor?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 07:21:38 följande:
    Män mår också dåligt av den rådande ojämlikheten, de är förvirrade. Mod, nej, det tror jag inte det handlar om. Inte feghet heller. Förvirring.
    nejdå, män är inte det minsta förvirrade av ojämlikhet. Det män blir förvirrade av är dubbelmoralen och cynismen kring hela den sk jämställdhetsdebatten där  kvinnligt beteende idealiseras och sätts som norm som ska gälla båda könen. Män vill inte bli kvinnor.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 14:39:08 följande:
    Och du får gnälla vidare om saker du inte känner till och om saker du har svårt att förstå.
    Det är svårt att känna till saker eller förstå saker du kläcker ur dig när du vägrar diskutera dem och ägnar dig åt person angrepp istället för diskutera sakligt.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-02 18:19:38 följande:
    Jaså, du kände att det var en negativ generalisering om män. Svider det? Tar det emot när utrymmet krymper? 

    Du och Konservativ kan väl diskutera med varandra om "de små liven", "kvinnors val" och "offerkoftor". Ni vill ju ändå bara röra runt i grytan med gamla uttjatade argument som kan reta upp kvinnfolket lite lagom lustigt. 

    Är det inte dags att använda lite nya uttryck nu? "Offerkofta" är bra uttjatat. 
    Och du undviker frågorna med bullshit. Jag ställer dem igen....

    Är att ifrågasätta dina inlägg detsamma som att provocera?

    Varför vägrar du diskutera så fort dina påståenden ifrågasätts?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-02 20:04:05 följande:
    Äh, det är långt kvar till att kvinnorna har "gått om". Det är bara gnäll för att utrymmet känns hotat för männen. De behöver bara vänja sig vid, det är allt.

    Jag har själv ett yrke inom it-branscen, men inte fan är det mer värt att kunna programmera än att sköta om och hålla någon vid liv. Skitsnack. Tänk bara barnmorskorna som förlöste mig, första förlossningen kunde ha slutat i att vi båda dog. Men jag har högre lön och bättre villkor? Men inte fan vill du väl att vi ska ha brist på barnmorskor och att alla ska utbilda sig till programmerare? Men visst, skyll dig själv för att du väljer yrken med låga löner jävla jidder.
    Eller så drivs vissa kvinnor mer av bitterhet, hat och hämndbegär än verklig  strävan efter jämställdhet och kommer inte bli nöjda förrän män blir behandlade som dessa kvinnor anser att de förtjänar?

    Nej vill inte ha brist på barnmorskor, men så länge folk nöjer sig med låga löner och medvetet väljer yrken de vet har låg lön så kommer de heller aldrig gå upp.
    Att fler kvinnor än män väljer såna yrken gör inte lönegapet till en kvinnofråga, män inom samma yrke har lika låga löner. Eller menar du att man enbart ska betala kvinnliga vårdpersonal mer men inte män?

     
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 16:23:53 följande:
    Gör du dig dum? Varför skulle bara kvinnlig vårdpersonal få mer lön? Gör dig inte dummare än du är. Ska du hoppa in i en diskussion så försök att hänga med i vad som diskuterades. Efterfrågan och tillgång, varför man inte vill ha ett samhälle där vårdyrken handlar om efterfrågan och tillgång. Men visst, hoppa du in och ställ lite dumma frågor, det blir ju alltid lite lustigt då. Dra några varv till om det där med bitterhet också, det livar alltid upp vilken diskussion som helst.
    För att du babblar om vårdpersonalens löner som någon slags kvinnofråga men utelämnar att både män och kvinnor i vården har lika låga löner kanske?

    Dumma påståenden får dumma frågor..
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 16:27:34 följande:
    Och kvinnor vill inte bli män. Hur länge har kvinnliga egenskaper hyllats i världshistorien? Fem minuter. Och du lipar redan.
    Ok, förklara gärna hur män försöker kvinnor att bli män?

    Varför ska just kvinnors egenskaper hyllas? Jag ser ingen som helst anledning att hylla ett specifikt kön. Däremot finns det all anledning att hylla personliga prestationer oavsett om de är män eller kvinnor.

    Är det det du är ute efter? Att kvinnor ska hyllas?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (DN) skrev 2020-07-03 22:22:18 följande:
    Gör man inte? Jag är då väldigt medveten om att det behövs en "effektiv metod" för att bli mer än ett försök. På vilket sätt motsäger det vad jag skrev? Och menar du att man är tyst om att nästan dubbelt så många män tar sina liv? Nu är jag iofs aktiv inom organisation som arbetar med det.
    Det motsäger det du skrev så in i helvete mycket eftersom hela din poäng gick ut på hur hemskt det är av män att utsätta sina anhöriga för ett hemkst självmord, och när det visar sig att kvinnor är minst lika bra kålsupare men bara lite klantigare i sina försök att ta dö på sig själv så faller ju hela din poäng.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (DN) skrev 2020-07-06 12:07:25 följande:
    Inte alls, "hur hemskt det är av män". Skruva ner dina känslor ett par grader. Snarare att män är mer beslutsamma och troligen, pga av sina färre nära relationer, har närmare till hands att dra slutsatser om att andra klarar sig utan dem. Män genomför fler självmord, det är ett faktum. Det betyder inte att anhöriga inte far lika illa av kvinnor som håller på med självmordsförsök som är rop på hjälp (även om du nu tror det är "klantighet"). Brist på mod, skulle säkert någon här ovanför säga. Så graden av "hemskhet" får du ta med någon som är intresserad av det spektrumet. Innan du både blir kapabel att uppfatta poänger och lägga dina bittra känslor åt sidan kan du inte föra en seriös diskussion om självmord, självmordshot och självmordsförsök.
    Nejdå, så länge du fortsätter skriva rappakalja och vinkla saker till mäns nackdel så tänker jag absolut inte "skruva ner ett par grader"

    "Män genomför fler självmord, det är ett faktum" skriver du. Att kvinnor sen försöker i minst lika hög grad men bara lyckas sämre råkar du återigen bara glömma. Jag menar den som försöker ta dö på sig själv men misslyckas är väl precis lika medveten om vad det kommer göra med deras anhöriga eller hur?

    Att du dessutom blandar ihop begreppen verkar du heller inte reflektera kring.
    Att anhöriga drabbas är en konsekvens att själva handlingen självmord, men det förtar liksom inte att det krävs mod för att utföra själva handlingen. Det ena utesluter inte det andra.

    Jag tror inte att det är min förmåga att uppfatta poänger som är problemet, det är snarare att dina argument suger och är dåligt uppbyggda som är problemet. Och det är inte en fråga om nyanser utan en fråga om brister i din argumentation.
  • Anonym (sådär)
    Xenia skrev 2020-07-11 15:21:15 följande:
    Finns ingen kunskap utan generalisering. Ska man verkligen jämt behöva skriva "inte alla män och inte alla kvinnor"? Det handlar om ett förhållningssätt som är vanligare hos kvinnor än män.

    "Majoriteten av mina tjejkompisar håller på med någon form av mindfullnes, yoga, skriver tacksamhetsdagböcker. Skänker pengar till välgörenhet och hjälper andra på något vis. Säger ja till livet och försöker uppskatta det man har och vara en god medmänniska.

    Det slog oss, efter att ha datat runt samt relationer att majoriteten killar vi träffat snarare är tvärt om. De är arga på systemet, samhället, politiker etc. Klagas och diskuteras hela tiden i negativa termer."

    Den som tänker på sin hälsa och på hur andra mår, den mår helt enkelt bättre. Varför är det så hemskt att tänka sig att män kan ha nåt att lära av kvinnor, går det mäns ära för när?

    Jag har f ö läst om det förut när det gäller medelålders kvinnor och män. När barnen lämnat hemmet så ägnar sig kvinnor åt träning, kurser, bokcirklar, går ut på teater och konserter med sina väninnor etc. Deras män sitter hemma framför teven och klagar på att fruarna är borta för mycket. Varför vill inte männen ut och göra saker, de skulle må bättre av det?
    Väljer att att skriva att män är si eller så så är det en genrelaisering för då syftar man på ALLA män och inte på vissa specifika män.

    Det handlar inte om ära, det handlar om att bara för att ni tycker att män är på ett visst sätt så betyder det inte att det är så. Era åsikter är enbart en åsikt och inte fakta bara för att ni själva tycker så.

    Att pyssla med minfulness och yoga gör en inte automatiskt till en bättre människa. Det finns många sätt att må bra på och vad man mår bra av är olika för olika personer, du och dina vänninnors fritidsintresse är inte någon mall för världens befolkning.

    Vad du har läst får stå för den som skrivit det du läst, jag känner inte alls igen det du skriver om män. Jag tror snarare att problemet är snarare din egen inställning till män där du läser och tar åt dig enbart det det du trodde redan innan. Om man ser världen genom rosa glasögon så kommer allt se rosa ut, och man kommer säkert inbilla sig att världen är rosa. Letar man bara efter saker som bekräftar det man redan tror och ignorerar allt som inte passar in i det man tror så är det kanske inte så kontigt om man tror att världen ser ut som man tror.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (DN) skrev 2020-07-11 17:09:59 följande:
    Det här var den sämsta argumentation jag läst idag. Men det är ju bara idag. Du får ju replikera på något jag faktiskt skrivit istället för något du grävt upp i djupet av din bittra källare.

    Det är få som är psykiskt sjuka, långvarigt eller i stunden, som har särskilt finkalibrerad insikt i hur omgivningen har det och tar det vid självmord och självmordsförsök. Jag föreslog att kvinnor kan ha svårare att lämna sina barn. Gå och gnäll på något mindre avancerat att förstå. Fokusera på dina eventuella barn, så mår du kanske lite bättre.
    Och detta var ju inte ett helt oväntat svar från dig som egentligen inte säger ett dugg annat än att du tydligen inte kan bemöta sakliga argument på ett vettigt sätt.

    Du fortsätter bevisa hur pateiskt dålig du är på att diskutera sakligt.

    Keep up the good work!
Svar på tråden Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?