Forum Allmän debatt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vad fa* är det för fel på er?

Tis 30 jun 11:58 Läst 0 gånger Totalt 20 svar
    Anonym (Ett "fetto­")
    Visa endast
    Tis 30 jun 11:58

I 3 år har jag varit överviktig och under dessa 3 år har jag fått höra en massa skit. Om jag hade haft en hink att gråta i under dessa 3 år hade den varit överfull, men nu har jag gått ner en massa kilo pga en keto diet...så tårarna tynar bort, droppe efter droppe. Men jag skäms fortfarande. Jag känner blickarna. Jag hör orden och de skär i mig. Oftast vill jag ge upp pga alla elaka kommentarer jag fått. Här kämpar jag och ändå får jag fortfarande hör...får verkligen bajamackor kastade på mitt face.

"Det är ett fint område där du bor...här kan man gå mycket, kan vara bra för dig" "Kina buffén är därborta!" "Vad tjock du är! Har du barn i magen?". Att jag är tjock, det vet jag redan, folk behöver inte påminna mig om det. Men det värsta är blickarna. Av alla som är större än mig så är det MIG dom har problem med. Sneglar...viskar och skrattar. En del sura. I vintras när jag skulle äta på Daisy's med min sambo och hans syster så var det ett äldre par som stirrade på mig, verkligen sneglade och skakade på huvudet. Jag skulle egentligen ha sagt något men jag var ledsen och ögonen fyllda med tårar...även om de såg tårarna rinna ifrån mina ögon så fortsatte det. Detta är bara få av allt jag har hört och av alla blickar jag mött. Varför gör ni såhär? Att ni hånar och sneglar gör det inte bättre för mig likaså alla andra som har problem med vikten. Tror du att alla överviktiga tänker "Jag ska nog visa dom vad jag kan göra! ;)". Jag säger inte att övervikt är bra, det är farligt och därför går jag ner i vikt - inte för er äckliga nollor utan för mig själv och min hälsa. Men ifall det ska gå bra för mig behöver jag positiv pepp (som min sambo ger mig, fina han <3) och inga äckliga kommentarer och blickar. Vad är det för fel på er? Vart ni tappade när ni föddes? Sådana som ni förstör ens liv, har ni tänkt på det? Dessutom att det finns människor som verkligen tar livet av sig själva eller äter sig ännu mer större tills döden kommer på besök. Jag hatar er av hela mitt hjärta och ni är inget mer än falska människor som har hjärtan av sten.

Så. Nu till er som inte är som dessa personer, varför tror ni att dom håller på såhär? Vad är deras problem?

• Anonym (Hut)
    Visa endast
    Tis 30 jun 15:23 #1

Världen är full av idioter tyvärr. Felet grundar sig i deras felaktiga uppfostran- eller snarare brist på uppfostran. Folk ha inte lärt sig veta hut helt enkelt. Jag har i hela mitt liv haft flera överviktiga vänner. Rent av jättefeta också. Jag har aldrig med ett enda ord sagt nåt om deras vikt. Det är ju sånt man bara inte gör. Nu börjar jag själv tillhöra de mulligas släkte och skulle i likhet med dig ta illa upp om nån sa nåt. Folk fattar inte vad ord kan såra och ställa till med. Hoppas du kan lämna deras hårda ord bakom dig. Kanske tom lämna bekantskaper som uttrycker sig elakt.

• Anonym (Tjock pottfr­illa liten kuk)
    Visa endast
    Tis 30 jun 15:57 #2

Vad är det för fel på oss? Nej, vad är det för fel på dig?

Vad är det inom dig som gör dig så sårbar, som gör din egen självbild så fruktansvärt beroende på hur andra uppfattar dig. Konfrontera dig själv, varför bryr du dig? Varför spelar det någon roll att en gammal gubbjävel skakar på sitt huvud?

Jag var tjock som barn, morsan klippte mig, jag var ständigt mobbad. I övre tonåren hade jag växt ordentligt så nu var jag smalare, men kuken hade inte riktigt hängt med i svängen. Så den fick jag ständigt synpunkter på av allehanda kvinnor. Sen gick jag till universitet utomlands där jag var den enda västerlännningen i klassen, rasistiska glåpord och utstöttning var en daglig rutin.

Det har löpt en klar röd tråd av mobbning, förolämpning och kritik genom hela mitt liv.

Du kommer inte att lyckas "mjuka" upp världen. Det enda du kan göra är att bygga dig själv starkare. Dig själv har du kontroll över.

Nästa gång en gubbjäkel skakar huvudet åt dig. Tassa upp till honom, hosta ljudligt och säg: "Ursäkta, Corona. Men haha du hade väl inte så lång tid kvar oavsett antar jag" och gå vidare.

• Anonym (!)
    Visa endast
    Tis 30 jun 18:04 #3

Det här är kanske inte det du vill höra men du måste sluta bry dig om vad andra tycker om ditt utseende. Det är dig själv du kan förändra. Idioterna kommer aldrig att dö ut. 

Jag själv har varit överviktig, fått frågor om jag är gravid osv. Det gör mig inget. Det är inte i mitt utseende jag lägger varken mitt egna eller andras värde. Det är inte i mitt utseende jag har mina styrkor eller tillgångar. Allt jag har som är något av värde finns innanför mitt pannben och i mitt hjärta. 

• Anonym (Yes!)
    Visa endast
    Tis 30 jun 18:14 #4
    Anonym (!) skrev 2020-06-30 18:04:05 följande:

Det här är kanske inte det du vill höra men du måste sluta bry dig om vad andra tycker om ditt utseende. Det är dig själv du kan förändra. Idioterna kommer aldrig att dö ut. 

Jag själv har varit överviktig, fått frågor om jag är gravid osv. Det gör mig inget. Det är inte i mitt utseende jag lägger varken mitt egna eller andras värde. Det är inte i mitt utseende jag har mina styrkor eller tillgångar. Allt jag har som är något av värde finns innanför mitt pannben och i mitt hjärta. 

Detta! 
  • Tis 30 jun 18:49 #5

En blandning av idioter och en uppbyggd överkänslighet hos dig. Ja vissa människor har säkert dömt dig för din vikt, på samma sätt som de har dömt andra för deras tandställning, finnar eller rastaflätor. Sedan har du säkert missbedömt folks blickar för att är osäker på dig själv. Det äldre paret på restaurangen kanske pratade om din fina tröja, om målningen bakom dig eller om dagarna när de var lika unga som er? Och sedan såg de tårarna i dina ögon och undrade varför du var ledsen, om din kille sagt något elakt eller om sambons syster kanske precis berättat något ledsamt.

Jag har så klart inte svaret på vad det äldre paret tänkte eller sa, men jag lovar att flera fall har varit liknande det jag nämnde ovan men att du tolkat det helt annorlunda.

Även om du når din perfekta målvikt så kommer folk ha problem med hur du ser ut eller vad du gör. Vänta bara tills om du skaffar barn.... folk snackar otroligt mycket skit, men det är bara du som bestämmer ditt egna värde.

• Anonym (klima­kterie­kossa)
    Visa endast
    Tis 30 jun 18:54 #6 -1

Jag blir deprimerad av att människor spårar ur så långt innan de gör något åt saken. Det finns dock viss hjälp att få.

Jag vet att det inte är lätt, men nånstans före storlek 5XL måste man väl ändå märka att det blir jobbigt att asa runt på alla de extra kilona i vardagen?

Det kostar även väldigt mycket pengar att ni får vällevnadssjukdomar, som jag som skattebetalare ska vara med och betala.

Jag önskar att vi hade det som i Japan, att företagen kan få böter om deras anställda blir för feta och ohälsosamma och man därför direkt blir hänvisad till läkarrådgivning och dietist om man ökar i omfång.

https://www.workforce.com/news/new-japanese-law-requires-employers-to-combat-obesity-in-the-workforce

• Anonym (.)
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:06 #7

hur mycket väger du? jag har aldrig varit med om ett sånt beteende där alla tittar/glor på en. Och i huvudstaden finns det gott om överviktiga personer runt om

• Anonym (Olika orsake­r)
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:07 #8

Det kan vara olika saker som gör att vissa människor är totalt respektlösa i sitt bemötande av andra, dålig uppfostran, empatilöshet, narcissism, men kan också vara en diagnos där man inte har klart för sig vad som kan sägas/ göras i sociala sammanhang. Så var glada ni människor som inte har sociala funktionshinder.Jag hade aldrig klarat av att leva med en människa som beter sig ständigt klumpigt nedvärderande mot andra.

• Anonym (Olika orsake­r)
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:07 #9

Det kan vara olika saker som gör att vissa människor är totalt respektlösa i sitt bemötande av andra, dålig uppfostran, empatilöshet, narcissism, men kan också vara en diagnos där man inte har klart för sig vad som kan sägas/ göras i sociala sammanhang. Så var glada ni människor som inte har sociala funktionshinder.Jag hade aldrig klarat av att leva med en människa som beter sig ständigt klumpigt nedvärderande mot andra.

• Tis 30 jun 19:15 #10

Många människor är djävulens skapelser helt enkelt.

• Anonym (Ett "fetto­") Trådstartaren
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:23 #11 +1
    Anonym (.) skrev 2020-06-30 19:06:30 följande:

hur mycket väger du? jag har aldrig varit med om ett sånt beteende där alla tittar/glor på en. Och i huvudstaden finns det gott om överviktiga personer runt om

123 kg...som mest 143, kunde varit mer, men jag går som sagt på keto diet och har gått ner en hel del. Men som jag sa, då jag hört skit även om jag kämpar så blir det jobbigt att fortsätta. Men jag kämpar.
  • Anonym (Ett "fetto­") Trådstartaren
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:26 #12
    Anonym (klimakteriekossa) skrev 2020-06-30 18:54:52 följande:

Jag blir deprimerad av att människor spårar ur så långt innan de gör något åt saken. Det finns dock viss hjälp att få.

Jag vet att det inte är lätt, men nånstans före storlek 5XL måste man väl ändå märka att det blir jobbigt att asa runt på alla de extra kilona i vardagen?

Det kostar även väldigt mycket pengar att ni får vällevnadssjukdomar, som jag som skattebetalare ska vara med och betala.

Jag önskar att vi hade det som i Japan, att företagen kan få böter om deras anställda blir för feta och ohälsosamma och man därför direkt blir hänvisad till läkarrådgivning och dietist om man ökar i omfång.

www.workforce.com/news/new-japanese-law-requires-employers-to-combat-obesity-in-the-workforce

Det märks att du går in i klimakteriet, klimakterietkossa som du kallar dig själv. Blir man inte lite mer "elak" då? Typ piss för att man blir gammal? Finns hjälp för det med. Jag klarar mig utan den trevliga kommentaren jag fick av dig, tack!
  • Anonym (klima­kterie­kossa)
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:47 #13
    Anonym (Ett "fetto") skrev 2020-06-30 19:26:48 följande:
    Det märks att du går in i klimakteriet, klimakterietkossa som du kallar dig själv. Blir man inte lite mer "elak" då? Typ piss för att man blir gammal? Finns hjälp för det med. Jag klarar mig utan den trevliga kommentaren jag fick av dig, tack!
    Du frågade varför vi har de åsikter vi har, och jag svarade. Jag blir deprimerad.

Helt amazing bra att du kommit så långt med din viktnedgång, för över ca 130 kilo anses det svårt till nästan omöjligt att göra något åt det utan operation eller andra dramatiska ingrepp, p.g.a. hur kroppen och hormonproduktionen fungerar.

Jag har en vän som tyvärr hamnat där du var och under lång tid har vägrat be om den mycket viktiga hjälp hen behöver. Det är ett totalt skräckscenario hur personens hälsa har varit de senaste åren. Hotet om amputation av underben är nu överhängande och jag som känt hen sedan 20-årsåldern tycker bara att det är så fruktansvärt sorgligt och onödigt alltihop.

Vi är en hel vängrupp på tio personer som har gjort interventioner och insatser, varav flera är vårdutbildade. Men det har tyvärr inte hjälpt mer än tillfälligt så min enda slutsats är att man får inte låta det gå så långt och förstöra sin hälsa så kapitalt genom fetma.
  • Anonym (tjock­)
    Visa endast
    Tis 30 jun 19:49 #14

Alltså jag har vägt 95-100 kg i många år och aldrig någonsin fått en kommentar om min kropp av någon okänd. Fattar inte vad det är för människor du träffar på...

• Anonym (Jjjj)
    Visa endast
    Ons 1 jul 00:37 #15 +1

Usch vad tråkigt. Folk är verkligen helt dumma i huvudet. Dom ska skämmas.

• Anonym (Om det ger dig tröst)
    Visa endast
    Ons 1 jul 14:12 #16 +1

Om det ger dig tröst så kommer man inte undan även om man inte är tjock.

Själv har jag haft det motsatta problemet. Jag har varit extremt smal och inte kunnat gå upp i vikt ända fram tills jag fick mitt första barn i vuxen ålder. Jag har haft stirrande blickar, elaka kommentarer, "snälla" kommentarer, uttjatade kommentarer, avfärdande kommentarer, "roliga" kommentarer. Jag har blivit knuffad i skolan och jag har haft en skolsköterska som använda mig och min smalhet för att lyfta upp andra flickor. Jag har haft svårt att hitta kläder och känt mig okvinnlig.

Någon annan får samma problem pga sin hudfärg, religion, sjukdom eller handikapp. Du och jag har åtminstone turen att kunna förändra våra kroppar för att bli "normala".

Varför de gör sånt? De vill vara taskiga eller så fattar de inte bättre.

• Anonym (Micke­)
    Visa endast
    Ons 1 jul 14:19 #17
    Anonym (tjock) skrev 2020-06-30 19:49:36 följande:

Alltså jag har vägt 95-100 kg i många år och aldrig någonsin fått en kommentar om min kropp av någon okänd. Fattar inte vad det är för människor du träffar på...

Håller med !  Är 180 cm och väger 95-105 kg och tror aldrig att jag fått
    en enda kommentar. Om jag fått det så är det inget jag lagt på minnet eller
    brytt mej om öht
  • Ons 1 jul 14:51 #18 +1

Det finns alltid folk som ska vara elaka av ingen anledning. Tänk inte på dem, tänk på alla andra som inte är elaka - dina vänner, din familj, arbetskamrater...

Det finns nog ingen som inte har blivit utstirrad någon gång eller retad för något. Vi är i alla fall många som har upplevt det. 

• Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 1 jul 19:53 #19 +1
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-01 14:51:32 följande:
    Det finns alltid folk som ska vara elaka av ingen anledning. Tänk inte på dem, tänk på alla andra som inte är elaka - dina vänner, din familj, arbetskamrater...

Det finns nog ingen som inte har blivit utstirrad någon gång eller retad för något. Vi är i alla fall många som har upplevt det. 
    Håller med
  • Tor 2 jul 09:25 #20 +2
    Anonym (klimakteriekossa) skrev 2020-06-30 18:54:52 följande:

https://www.workforce.com/news/new-japanese-law-requires-employers-to-combat-obesity-in-the-workforce

Jag brukar inte vilja skriva när jag annars blir upprörd över vad någon skriver. Men ursäkta. 
    Man behöver inte ens vara speciellt överviktig innan folk stirrar. Jag räknas tyvärr till överviktiga men mer än xl har jag inte och ibland kan jag ha både L och M.

Jag blir mest utstirrad på grund utav mina stresseksem.
    Jag sitter inte still men jag tränar inte något puls höjande direkt.

När folk skriver sådant som du skriver så visst det kostar pengar att  överviktiga får välfärdssjukdomar men det får dem inte att må bättre för att du påpekar det. Snarare sämre då många överviktiga har mat som missbruk och äter på grund utav sina känslor likaväl som det finns de som dricker alkohol.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll