Inlägg från: ballerinakakaoreo |Visa alla inlägg
  • ballerinakakaoreo

    Gravid trots spiral, ABORT - erfarenheter?

    Finns det någon här som har blivit gravid trots någon typ av spiral och som kan förklara hur aborten går till? Går den till som en standard abort med tabletter eller avlägsnas spiralen innan/i samband med aborten?

    Tänker att det kanske är svårt för kroppen att stöta ut graviditeten om en spiral sitter ivägen och den måste väl ändå ut eftersom den inte uppfyllt sin funktion..?

  • Svar på tråden Gravid trots spiral, ABORT - erfarenheter?
  • ballerinakakaoreo
    Fjäril kär skrev 2020-06-30 16:29:44 följande:

    Jag blev gravid trots kopparspiral. Visste inte hur långt gången jag var när jag besökte barnmorskan och jag fick göra ultraljud då hon ville veta om spiralen satt kvar. Den var kvar och satt korrekt och hon tog bort spiralen och påpekade att det kunde resultera i missfall. Jag var då i vecka 10. Jag gjorde kirurgisk abort i vecka 11.


    Tack för svar! Så hon ville se först om det blev ett missfall av det eller bokade ni in en abort i samma veva som spiralen togs ur?
  • ballerinakakaoreo
    Johanna1986 skrev 2020-06-30 19:30:15 följande:

    Jag har blivit gravid med två sorters hormonspiral. Båda gångerna avlägsnades spiralen vid första undersökning. Vid spiralgraviditeter e de ca50% risk för utomkvedshavandeskap så man ska alltid uppsöka läkare så fort man fått veta att man e gravid. Båda mina spiral-graviditeter har varit utomkvedshavandeskap och har därför gjort mig steril. (Båda äggledarna opererades bort)

    Vill inte skrämma dig men har du upptäkt att du e gravid trots spiral bör du ringa eller besöka gynakuten för undersökning snarast för att få gjort ett ultraljud.


    Tack för svar! Jag försökte få kontakt med gyn idag men telefonkön var fylld så jag ska ringa igen imorgonbitti, hoppas att jag kan få en tid snarast. Jag fick en son i oktober så en graviditet är INTE önskad just nu. Det är så typiskt även att jag och min partner inte har haft sex mer än 1 gång denna månad och då måste det ha tagit sig, trots spiralen, för symtomen kom därefter och därför valde jag att testa mig. Hopplöst.
Svar på tråden Gravid trots spiral, ABORT - erfarenheter?