• Anonym (Vad göra ?)

    Han är osäker i sängen, det blockerar hela samlivet

    Min man är osäker på sin prestation i sängen. Jag är mer erfaren än honom, har testat olika typer av sex och är välbekant med min kropp, lust och gillar mycket olika saker. Han har haft monotont sex och inte direkt sexuella relationer där man provar och utvecklas.

    När vi först träffades och en bra bit in i relationen hade han koll och hög sexlust. Han kände sig duktig och jag var lite blyg med honom. Med tiden har jag blivit mer trygg i att utveckla vårt sex ihop och då slöt han sig som en mussla. Det har hänt mig tidigare att oerfarna killar blir som skrämda av mitt självförtroende i sängen och det gör att de inte vågar.

    Jag ger inga kommandon och säger inte gör si gör så, utan visar uppskattning på vad han gör. För att göra honom trygg. De få gånger jag typ visat med händerna vad jag vill så har han blivit som avstängd och helt blockerad.

    Jag vill inte låtsas vara osäker eller göra mig själv osäker för att han ska vilja ha sex. Jag vill ha gemensamt utvecklande sex och då behöver han större trygghet.

    Har ni tips? Inte prata för det har vi gjort massor och det skapar nog bara mer ångest kan jag förstå. Som att han har ögonen på sig ungefär.

  • Svar på tråden Han är osäker i sängen, det blockerar hela samlivet
  • jrockyracoon

    Anonym (Vad göra ?) skrev 2020-07-01 10:44:35 följande:

    Min man är osäker på sin prestation i sängen. Jag är mer erfaren än honom, har testat olika typer av sex och är välbekant med min kropp, lust och gillar mycket olika saker. Han har haft monotont sex och inte direkt sexuella relationer där man provar och utvecklas. 

    När vi först träffades och en bra bit in i relationen hade han koll och hög sexlust. Han kände sig duktig och jag var lite blyg med honom. Med tiden har jag blivit mer trygg i att utveckla vårt sex ihop och då slöt han sig som en mussla. Det har hänt mig tidigare att oerfarna killar blir som skrämda av mitt självförtroende i sängen och det gör att de inte vågar.

    Jag ger inga kommandon och säger inte gör si gör så, utan visar uppskattning på vad han gör. För att göra honom trygg. De få gånger jag typ visat med händerna vad jag vill så har han blivit som avstängd och helt blockerad. 

    Jag vill inte låtsas vara osäker eller göra mig själv osäker för att han ska vilja ha sex. Jag vill ha gemensamt utvecklande sex och då behöver han större trygghet.

    Har ni tips? Inte prata för det har vi gjort massor och det skapar nog bara mer ångest kan jag förstå. Som att han har ögonen på sig ungefär.


    Vad säger han om problemet? Vill han erkänna att det finns och kan han prata om det?

    För om han inte kan prata om det är det förstås det som är det riktigt stora problemet. Man kan ju lösa väldigt många olika konflikter om man vågar berätta för sin partner hur man känner och tillsammans hitta fram till en lösning.

    Det går liksom inte att utveckla sitt sexliv om man inte kan kommunicera om hur man upplever saker och vad man vill och inte vill.

    Min tanke är att ni kan söka hjälp för era sexproblem i parterapi eller hos en sexrådgivare. Men om han vägrar gå med på det, så får ni väl antingen ha det som ni har det nu, och hoppas att det blir bättre av sig själv, eller så får du sätta ner foten och kräva att han kommunicerar om er relation ska ha en framtid. Det skulle jag ha gjort i din situation. Man kan inte gömma sig bakom ångest när det handlar om en så viktig fråga som relationens överlevnad.
Svar på tråden Han är osäker i sängen, det blockerar hela samlivet