• Anonym (Janni)

    Föräldraledig

    Hej. Hur gör ni som är föräldraledig och eran man jobbar? Vad betalar ni? Jag får ut ca 9000 å då tar jag ut 5 dagar nu för semestern tog jag ut fullt och fick ut 11000. Han får ut ca 30000. Jag köper nästan all mat och allt annat till hushållet plus kläder och sakerna till barnet. Mina pengar tar alltid slut. Han står för hyran och parkeringar men det är ingen skillnad i hans ekonomi mot innan vi flyttade ihop. Han betalar min parkering på 200kr och tankar min bil ibland. Annars är hans ekonomi oförändrad sen innan. Jag står då för maten plus att han har en dotter sen innan också. Så han har jättemycket fickpengar över varje månad och alla mina pengar går bara till förnödenheter till hemmet. Ja betalar även försäkringar på min bil nin telefon och mina andra räkningar. Ja får det sämre å han bättre.. De blir hela tiden jag som småköper saker för jag är ju hemma på dagarna. Sen tar mina pengar slut och jag måste hela tiden fråga om pengar , de känns som förr i tiden. Ska de va så? Hur gör ni andra? De är jag som sköter henne hela dagarna dygnet runt ja tvättar lagar mat. Sen vill bonusdottern va hemma med mig på dagarna istället för på fritids men jag känner inte att jag orkar med det. Ja har nog som jag har det med dålig avlastning från pappan som håller på med sina saker. De blir ett till ansvarsområde som jag inte pallar med just nu. Hur gör ni andra? Hon har inga direkta kompisar heller utan vill bara spela datorspel och sitter inomhus hela dagarna.

  • Svar på tråden Föräldraledig
  • Anonym (.)

    Jag är föräldraledig just nu, min sambo ska vara det om ett år. Vi har kommit överens om att båda två ska ha samma summa kvar efter räkningar/mat/övriga gemensamma utgifter som "sina egna" pengar. Alltså tex. Om jag får ut 10000 och han 20000 så ska båda ha 5000 kr kvar att göra av med, så han får sätta in 15000 och jag 5000 på våra gemensamma konton. Vi har ett konto där huslån etc dras ifrån och ett icakort som vi köper all mat med. Det känns rättvist för oss :)

  • Anonym (.)

    Jag är föräldraledig just nu, min sambo ska vara det om ett år. Vi har kommit överens om att båda två ska ha samma summa kvar efter räkningar/mat/övriga gemensamma utgifter som "sina egna" pengar. Alltså tex. Om jag får ut 10000 och han 20000 så ska båda ha 5000 kr kvar att göra av med, så han får sätta in 15000 och jag 5000 på våra gemensamma konton. Vi har ett konto där huslån etc dras ifrån och ett icakort som vi köper all mat med. Det känns rättvist för oss :)

  • Barbro45

    Du går ner i lön för att DU tar hand om ERT GEMENSAMMA barn. Han bör kompensera ditt ekonomiska bortfall.

    Är ni gifta? Då har ni formellt försörjningsansvar gentemot varandra. Ni ska alltså leva på samma ekonomiska nivå.

  • Anonym (Janni)

    Ja precis ja känner att det är orättvist fördelat. Nej vi är inte gifta. Ja fick ju som sagt sämre plus att jag fick ett bonusbarn på köpet som jag ju också handlar mat till. Så min sambo får det ju bättre eftersom han slipper betala maten som han ju gjorde förr. Han kanske har 15000 kvar i fickpengar medans jag inte direkt har några fickpengar kvar alls. Ändå står jag för bebisens kläder och andra saker hon behöver. Det bara rullar på månad efter månad och han sparar inget medans jag sparar en liten summa varje månad. Tack

  • Anonym (.)
    Anonym (Janni) skrev 2020-07-01 13:05:08 följande:

    Ja precis ja känner att det är orättvist fördelat. Nej vi är inte gifta. Ja fick ju som sagt sämre plus att jag fick ett bonusbarn på köpet som jag ju också handlar mat till. Så min sambo får det ju bättre eftersom han slipper betala maten som han ju gjorde förr. Han kanske har 15000 kvar i fickpengar medans jag inte direkt har några fickpengar kvar alls. Ändå står jag för bebisens kläder och andra saker hon behöver. Det bara rullar på månad efter månad och han sparar inget medans jag sparar en liten summa varje månad. Tack


    Helt orimligt orättvist fördelat.. sitt ner och prata om ekonomin tillsammans! Lägg fram ett förslag och ha argument för det ifall han nu skulle få för sig att protestera..
  • Alexi

    Men alltså, varför väljer man att leva så? Varför tänker man inte gemensamma barn - gemensamma pengar?? Helt obegripligt att du lever som du gör TS.

    Jag gissar att ni inte tänkt att han ska vara föräldraledig heller, det brukar vara de mest ojämställda paren som gör så här...

    För tydlighet. Det rimliga är ju i ett par vid föräldraledighet att båda får lika mycket mindre (eller lika mycket) att röra sig med. Hur man gör rent praktiskt kan ju variera men varför inte tex ha ett konto där alla genensamma pengar sätta in. Och så har ni lika mycket kvar att göra vad ni vill flr.

  • Anonym (Kvinna32)

    Jag tror vi är lite ovanliga för hos oss så betalar mannen alla våra gemensamma räkningar, jag står för halva maten och de flesta inköp för vårt gemensamma barn. Detta trots att vi båda arbetar och tjänar ungefär lika. Jag har påpekat att det är orättvist att han betalar mycket mer än mig, men han menar att vi är gifta och att det jämnar ut sig. Att det är våra pengar helt enkelt.

    Detta gör att jag har ett sparande som växer med ca 80 000 kr per halvår. Men jag tänker lägga en större del av pengarna på diverse renoveringar vi behöver göra. Hade känt mig väldigt ego om jag bara sparade åt mig själv. När jag varit föräldraledig så har jag inte tagit någon ersättning från försäkringskassan första året. Jag har tagit ca 5000 kr i månaden av mina sparpengar och har jag behövt mer har jag fått från maken. Hade vi haft er situation så hade min man fört över pengar till mig. Kanske hade vi gått igenom ekonomin tillsammans för att se om vi kunde minska någon utgift.

  • Anonym (Janni)

    Ja ni verkar ha de mycket mer jämställt än oss. Jag tycker det är svårt det här med pengar å de behöver inte vara millimeterrättvisa bara de känns bra å att man har ungefär samma standard. Tack för era svar..ja är ju hemma för barnet annars hade jag ju också jobbat. 15000 i fickpengar är ju väldigt bra så ja tycker han också ska stå för maten. Vilket han gör ibland å då ttcker han att han handlat mycket när han handlat för 1000 kr. Men vi är ju 4 st.

  • Bunny on speed

    Min man har nyss varit fl i 10 månader, nu kommer jag vara det i 7 månader. Vi har gemensam ekonomi.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (W)

    Vi har 100% gemensam ekonomi, det vill säga alla pengar som kommer in hamnar på ett gemensamt konto. Från detta konto betalas alla räkningar och alla gemensamma utgifter som mat, gemensamt sparande etc. När alla utgifter är betalda får vi båda två exakt samma summa i "fickpengar" som förs över på våra egna privata konton. Dessa pengar får man göra vad man vill med. Kan även tillägga att vi i dagsläget tjänar i princip lika mycket båda två, men detta har varierat under de 10 år vi har varit tillsammans. Oavsett om den ena tjänar mer eller mindre så har vi ju valt att leva tillsammans och är överens om att båda ska ha samma ekonomiska standard.

    Jag skulle aldrig någonsin acceptera att leva i den situationen som du gör, och jag förstår inte hur din partner kan tycka att det är en rättvis fördelning. Dessutom förstår jag inte hur man kan skaffa barn ihop utan att diskutera och planera för saker som detta innan. 

Svar på tråden Föräldraledig