New Dawn skrev 2020-07-03 13:04:54 följande:
Jag tror verkligen inte att bristande sexlust under småbarnsåren är så lättlösta, tvärtom kan denna tid skapa problem som ligger kvar även efter småbarnstiden.
Bristande sexlust i klimakteriet behöver inte vara ett större problem. Det är faktiskt inte ovanligt att lite äldre par (efter klimakteriet) kanske inte vill ha sex lika ofta och värdesätter annan närhet på ett annat sätt. Man kan ha insett att det finns andra värden i livet och uppskattar det sex man har på ett djupare plan.
Jag tror oftare bristande sexliv i och över klimakteriet beror på relationen i sig. Kanske har kärleken och känslorna för länge sedan tagit slut om många har levt ihop för barnens skull och pga praktiska, ekonomiska och moraliska skäl. Klart att sexlivet brister då. Om man verkligen ska se resultatet av klimakteriet så ska man titta på helheten. Hur många av de som inleder nya relationer sent i livet har problem med sexlivet. Kanske inte så många alls. Då är det inte klimakteriet i sig som är problemet . Frekvens är inte det viktigaste i sexlivet för alla, men om man anser det, finns det kanske ett samband att man inte vill ha sex lika ofta i klimakteriet som när man är mest fertil.
Oftast tror jag att par som har problem med sex i småbarnsåldern hittar en lösning när barnen blivit lite större om relationen för övrigt är bra. Men visst är det inte alltid så.
Däremot håller jag inte alls med att bristande sexlust i klimakteriet inte är ett stort problem. Visst, i 70-årsåldern och uppåt tror jag det är rätt sant att det inte längre är så viktigt för flertalet. Men den absoluta majoriteten av män har fullt bibehållen sexlust i 50-60-årsåldern medan upp till 50% av kvinnor i denna ålder har nedsatt lust. Oftast har det inget alls med relationen att göra utan är rent fysiologiskt - plötsligt saknar de helt enkelt intresse fast kärleken till partnern är oförändrad. Eftersom så få pratar om det här tror jag att få kvinnor under 40 kan sätta sig in i detta och gärna vill tro att det beror på andra orsaker än rent kroppsliga. (Vilket egentligen är konstigt med tanke på att de flesta kvinnor upplever stora skillnader i sexlust beroende på var de befinner sig i menscykeln.) Men bara för att problemen är hormonella och kroppsliga betyder inte det att de är lättlösta. Jag tror att det är mycket vanligt att relationer knakar i klimakteriet för att sexet utebliver - vilket för män inte bara är fysiskt frustrerande utan framförallt gör att de känner sig mindre älskade, och för kvinnor att de känner sig otillräckliga och villrådiga för att de plötsligt tappat all lust fast de fortfarande älskar sin partner. Kanske till och med vanligare än att sexlusten dalar för att känslorna förändrats eller mattats efter många år tillsammans. Jag har en bekant som är allmänläkare och hon berättade att ett av de absolut vanligaste problemen hon stötte på var just minskad sexlust i klimakteriet. Men ändå är det något som man inte pratar om, konstigt nog.