• Anonym (TS)

    Hjälp!! Varför får jag gravidsymtom?

    Hej!

    Jag behöver eran hjälp!!

    Under de senaste dagarna har jag mått illa, ingen matlust, molande värk i underlivet samt dragningar i äggstocken, skitont i brösten och får för mig att jag är torr i munnen. Dessa symtom fick jag förra gången jag var gravid.

    Vi önskar inte att få barn just nu, så vi använder kondom(jag klarar av att få i mig hormoner).

    Min förra mens började den 8 juni och slutade runt den 12-13, vilket betyder att jag skulle haft ägglossning omkring 17-21 juni(?) och då hade vi inte sex. Min mens ska komma nästa vecka.

    Vet ni om det finns någon annan förklaring till att kroppen beter sig så här?

  • Svar på tråden Hjälp!! Varför får jag gravidsymtom?
  • Kråkungen
    Anonym (TS) skrev 2020-07-01 17:35:31 följande:

    Hej!

    Jag behöver eran hjälp!!

    Under de senaste dagarna har jag mått illa, ingen matlust, molande värk i underlivet samt dragningar i äggstocken, skitont i brösten och får för mig att jag är torr i munnen. Dessa symtom fick jag förra gången jag var gravid.

    Vi önskar inte att få barn just nu, så vi använder kondom(jag klarar av att få i mig hormoner).

    Min förra mens började den 8 juni och slutade runt den 12-13, vilket betyder att jag skulle haft ägglossning omkring 17-21 juni(?) och då hade vi inte sex. Min mens ska komma nästa vecka.

    Vet ni om det finns någon annan förklaring till att kroppen beter sig så här?


    Skengraviditet?

    Om ni inte haft sex alls sen du fick din senaste mens finns det ju iaf ingen möjlighet att du är gravid på riktigt. Däremot kan du ju mycket väl vara gravid även om ni inte hade sex när du hade ÄL, eftersom spermierna kan överleva ca fem dygn i dig - men det har du väl antagligen redan koll på :)
  • Anonym (TS)
    Kråkungen skrev 2020-07-01 20:06:38 följande:

    Skengraviditet?

    Om ni inte haft sex alls sen du fick din senaste mens finns det ju iaf ingen möjlighet att du är gravid på riktigt. Däremot kan du ju mycket väl vara gravid även om ni inte hade sex när du hade ÄL, eftersom spermierna kan överleva ca fem dygn i dig - men det har du väl antagligen redan koll på :)


    Vi har haft sex andra datum än just vid ÄL, men vi har använt kondom och ingen som gått sönder...
  • Anonym (TS)
    fjanten skrev 2020-07-01 20:44:20 följande:

    Kanske ökad mängd progesteron denna månad, kan ge ungefär samma symtom som hCG.


    Tack, det ger lite mer klarhet i varför kroppen gör som den gör. Skulle va märkligt om jag blivit skengravid när jag inte önskar att va gravid(?).
  • fjanten
    Anonym (TS) skrev 2020-07-01 20:49:54 följande:

    Tack, det ger lite mer klarhet i varför kroppen gör som den gör. Skulle va märkligt om jag blivit skengravid när jag inte önskar att va gravid(?).


    Går i och för sig att bli skengravid för att man inte vill bli gravid

    Läste nånstans att personer som har anlag för tvåäggstvillingar vissa månader då får ökad mängd progesteron efter ägglossning för att de släppt fler än ett ägg. Har ni tvåäggstvillingar i släkten?
  • Anonym (TS)
    fjanten skrev 2020-07-01 20:55:16 följande:

    Går i och för sig att bli skengravid för att man inte vill bli gravid

    Läste nånstans att personer som har anlag för tvåäggstvillingar vissa månader då får ökad mängd progesteron efter ägglossning för att de släppt fler än ett ägg. Har ni tvåäggstvillingar i släkten?


    Då kan det va det ena eller det andra då.

    Aha okej, intressant! Har det dock bara på min pappas sida.
  • Kråkungen
    fjanten skrev 2020-07-01 20:55:16 följande:
    Går i och för sig att bli skengravid för att man inte vill bli gravid
    Exakt. :)
  • Anonym (TS)
    Kråkungen skrev 2020-07-02 05:42:32 följande:

    Exakt. :)


    Antar att det bästa sättet att få reda på nått är att ta ett test..
  • Kråkungen
    Anonym (TS) skrev 2020-07-02 07:08:23 följande:
    Antar att det bästa sättet att få reda på nått är att ta ett test..
    Ja - om det finns någon som helst chans att du faktiskt kan vara gravid så är det ju helt klart det :) 
Svar på tråden Hjälp!! Varför får jag gravidsymtom?