• Anonym (Mamma)

    När ska barn börja i simskola?

    Jag har en 4-årig dotter och vi har hittills aldrig besökt ett badhus. Jag är själv inte simkunnig.

    Hon är såklart fortfarande liten men vill ändå veta (då jag inte har någon koll) när det brukar vara dags på ett ungefär att låta barn gå i simskola? Vilken ålder är rimlig att försöka börja lära sig?

  • Svar på tråden När ska barn börja i simskola?
  • Anonym (tvillingmamma)

    Våra 6-åringar ska börja till hösten. Vi har tränat lite under sommaren, de varma dagar som har varit. De kan ta några simtag men behöver förstås träna mycket mer. Jag vet inte var du bor, men i större städer brukar det finnas kurser för vuxna som vill lära sig simma. Det är aldrig försent

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-07-01 19:19:28 följande:

    Våra 6-åringar ska börja till hösten. Vi har tränat lite under sommaren, de varma dagar som har varit. De kan ta några simtag men behöver förstås träna mycket mer. Jag vet inte var du bor, men i större städer brukar det finnas kurser för vuxna som vill lära sig simma. Det är aldrig försent


    Vet du om man som förälder brukar vara med i bassängen eller måste byta om till badkläder och vara närvarande eller räknar de 6-åringar som såpass stora att det inte behövs?

    Jo jag tror nog det finns vuxensimskola här med, men är inte intresserad.
  • Anonym (Vivvi)

    Här får man börja året man fyller 6. De vill helst inte att föräldrarna är bredvid bassängen ens eftersom det distraherar barnen. Men vi sitter då att vi kan se dem. Däremot måste alla som vistas i simhallen byta om till typ kortbyxor och t-shirt (=träningskläder).

  • Anonym (Anna)

    Mina barn har gått på simskola i havet från 3 års ålder i två veckor. Den enda lärde sig simma ordentligt vid 6 år och den yngsta är 4 år och kan inte ännu. Dock ingår bra saker som bad- och båtvett, simma med kläder, flyta med flytväst till och livräddning i enkel form. Om ni bor nära sådan verksamhet rekommenderas det varmt.

  • Anonym (U)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-01 20:04:49 följande:

    Vet du om man som förälder brukar vara med i bassängen eller måste byta om till badkläder och vara närvarande eller räknar de 6-åringar som såpass stora att det inte behövs?

    Jo jag tror nog det finns vuxensimskola här med, men är inte intresserad.


    Varför är du inte intresserad?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vivvi) skrev 2020-07-01 20:09:46 följande:

    Här får man börja året man fyller 6. De vill helst inte att föräldrarna är bredvid bassängen ens eftersom det distraherar barnen. Men vi sitter då att vi kan se dem. Däremot måste alla som vistas i simhallen byta om till typ kortbyxor och t-shirt (=träningskläder).


    Åh, var lite det jag var orolig för, massa klädregler.

    Men det är ett bra tag kvar så får fråga då om samma gäller här, i värsta fall kanske man kan vänta tills dottern börjar simskola via skolan om det finns någon sådan. Men tack för svar!
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-01 20:25:08 följande:
    Åh, var lite det jag var orolig för, massa klädregler. Men det är ett bra tag kvar så får fråga då om samma gäller här, i värsta fall kanske man kan vänta tills dottern börjar simskola via skolan om det finns någon sådan. Men tack för svar!

    Klädreglerna är av hygienskäl bland annat. Varför är det ett problem?
  • Anonym (guess)
    Anonym (U) skrev 2020-07-01 20:19:34 följande:
    Varför är du inte intresserad?
    Gissa 

    TS skriver att hon inte är vill delta i en vuxensimskola och heller inte vill sätta sin dotter i simskola om det finns regler om att vuxna samtidigt måste ha på sig typ kortbyxor och t-shirt i simhallen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-01 20:25:08 följande:

    Åh, var lite det jag var orolig för, massa klädregler.

    Men det är ett bra tag kvar så får fråga då om samma gäller här, i värsta fall kanske man kan vänta tills dottern börjar simskola via skolan om det finns någon sådan. Men tack för svar!


    Fast nu måste jag vara lite hård mot dig. Varför är du inte intresserad av att lära dig simma? Du har ett föräldraansvar nu. Är det inte viktigt att du kan rädda ditt barn om hon skulle hamna i den situationen? Det är extremt viktigt att kunna simma. Om du nu ändå vägrar av någon konstig anledning så se i alla fall till att barnet får börja simskola så snart det får och vänta inte till skolan!
Svar på tråden När ska barn börja i simskola?