• Anonym (TS)
    Wed 1 Jul 2020 22:06
    1331 visningar
    16 svar
    16
    1331

    Tråkigt att bo i villaområde. Vad gör man?

    Separerade från min man och barnen bor varannan vecka. Jag valde att köpa hus och flytta till ett villaområde 20 minuter utanför centrum. Han bor i en förort i ett lägenhetsområde där vi även bodde tillsammans innan separation.

    Jag valde detta området så det är lite antal brott som begås här, skolan har hög andel elever som känner sig trygga och nästintill 100% går ut med godkända betyg i alla ämnen. Det är ett lugnt område med inkomsttagare i övre medel. Nyaste studien på skolan visar att 90% av föräldrarna har högskoleutbildning.

    Området där han bor är ett riskområde där polisen ofta är. Det har varit flertalet inbrott och misshandlar där. Skjutningar etc. Bor många låginkomsttagare, sjukskrivna, missbrukare etc där. Min vän som jobbar inom socialtjänsten säger att majoriteten av deras ärenden bor inom detta området. Det bor såklart bra människor där också men jag kände mig sällan trygg på kvällarna när jag promenerade etc.

    Barnen tycker dock det är sååå tråkigt hos mig. Jag förstår det. De flesta har studsmattor, gungor etc på tomten. Man är ganska mycket för sig själv. Finns inte jätte mycket att göra utomhus på dagarna/kvällarna. Är man med kompisar är man oftast hemma hos någon. Vi måste åka iväg till en specifik aktivitet t ex lekland, badhus etc.

    Hos pappan är det mer gemenskap eller vad man ska säga. Alla bor i lägenhet och behöver således gå till lekparker för att gunga t ex. Det är alltid andra barn ute och leker på gården. Det finns en affär i närheten och en stor lekplats bredvid där många föräldrar och barn hänger stora delar av dagarna. Man hittar alltid en kompis om man går ut. Det är cykelavstånd till stan.

    Barnen har slappare regler där. Får vara ute senare, hänger utanför den närliggande butiken där missbrukare sitter och hänger utanför.

    Vad gör man!?

    För barnen är det mycket tryggare här. Men de skiter ju i det just nu. De vill ha spännande och roligt. Här är det rätt tråkigt..

  • Svar på tråden Tråkigt att bo i villaområde. Vad gör man?
  • Anonym (Cvx)
    Wed 1 Jul 2020 22:20
    #1

    Det är inte farligt att ha tråkigt. De får helt enkelt träna lite på sin fantasi när de är hos dig.

    Angående pappans område så är det inte mycket du kan göra mer än att lära barnen att vara försiktiga. Oftast är sådana områden farligast för de som är kriminella själva. Det bor ju även många andra barn där så det är inte ?fel? att bo i sådana områden. De flesta är ju skötsamma så låt inte fördomarna ta överhanden.

  • Anonym (Bättr­e tråkig­t nu än umgås med fel sen)
    Wed 1 Jul 2020 22:58
    #2

    Jag tycker att du har ett ganska givet svar i det du skriver. Visst, det är mer gemenskap hos pappan men mycket mer kriminalitet. Det är bra för små och mindre barn hos pappan, men om det nu är så mycket kriminalitet så är risken enormt stor att dina barns kompisar råkar vara sådana som rör sig i ?fel? kretsar och att dina barn också hamnar där på sikt. Så frågan är vill du behöva anstränga sig mer nu så att de även hittar det roliga hos dig, eller vill du att dina barn riskerar/har ökad risk för att bli skolkare och kriminella?

  • Anonym (Farsa­n Baloo)
    Wed 1 Jul 2020 23:15
    #3

    För mig - tvärtom! 
    Junior bor halvtid hos mig där han alltid bott.
    Morsan bor i lgh på stan. 
    Klart som fan "stan" lockat mer i spänning än där jag bor i hus och allt lugnt och relativt stilla.
    Löser sig nog - de märker ju var de är trygga.
    Jag låter honom vara ute hos mig men är han ute hos morsan så ... inte lika bra.

  • Anonym (DU maste vara aktiv till en borjan­)
    Thu 2 Jul 2020 09:12
    #4
    Anonym (TS) skrev 2020-07-01 22:06:36 följande:

     Vad gör man!?


    Man gor sa att barnen har roligt aven hos dig, dvs. du anstranger dig att pa din vecka hitta pa roliga aktiviteter. 

    Nu vet jag inte hur gamla dina barn ar, sa aktiviteterna jag foreslar kanske inte passar, men t ex. 
    Planera roliga aktiviteter i tradgarden, t ex. hinderbana, bollspel, kurragomma, skattjakt och sedan kan de kanske fa lov att talta i tradgarden (spannande for sma barn). Baka, pyssla och mala. Gor trolldeg eller figurer av Play Doh. Se till att fa till playdates med deras kompisar aven hos dig, eller bjud in barn i samma alder, boendes i ditt omrade, pa en av dina roliga playdates? Da lar de kanna barnen i ditt omrade och kan spinna vidare pa det (att bygga relationer gar inte pa en dag, utan det tar tid).
    Ar barnen storre kanske de skulle tycka om att spela sallskapsspel och andra bradspel? Dagens barn gor nog sadant digitalt idag, men planera in att spela med dina barn, eller mojliggor att de kan bjuda hem kompisar for en spelarkvall (med tilltugg). Lat dem bjuda hem kompisar pa passande utelek - dart, boccia, studsmatta eller annat passande for aldern.
    Ar barnen tonaringar kan det vara dator som galler och da maste du anstranga dig for att hitta barn i passande alder i ditt omrade (eftersom dessa barn mest sitter vid datorn). Nar du val hittat dessa barn ser du till att dina barn traffar dessa, kanske vid ett tradgardsparty eller bara bjuda in till studsmattehopp eller fika, och sa ser du om de klickar. Det kan behovas atskilliga forsok men i slutandan lar de kanna barnen i omradet och kommer sedan naturligt att borja umgas med dessa under dina veckor.
    Vad du mer kan gora, utover detta, ar att se till att ni gor aktiviteter pa din vecka. Ak till stranden, ak till lekland, ak till djurparken, utnyttja alla roliga aktiviteter du kan hitta, for att sedan utmattade komma hem och vila i hemmets lugna vra. Det kan gora att den negativa attityden andras lite och att ditt hem forknippas med roligheter och att de sen aven kommer att uppskatta just "hemmets lugna vra" i slutandan. Och for att bonda med barnen i omradet kan det vara ide att de kan fa lov att bjuda med en kompis var pa aktiviteten ni gor. Om ni sjalv bara ar 3 personer sa har ni ju plats till ytterligare 2 i er bil, eller sa aker ni tillsammans med en annan familj i omradet som rakar ha barn i passande aldrar.
    Du maste vara den aktiva nu i borjan eftersom barnen inte sjalva kommer att hitta kompisar i omradet om alla sitter hemma vid datorn eller bara haller sig i sin egen tradgard. Cykla runt med barnen och visa dem omgivningarna (med medhavd picknick). Da kanske ni oplanerat rakar traffa nagra?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 2 Jul 2020 21:05
    #5

    Precis som jag skrivit kräver alla saker att jag deltar aktivt.

    Hos pappan kan de vara ute och leka med kompisar t ex. Här måste jag aktivt delta i allting. Skjutsa till olika aktiviteter etc. Och det funkar ju inte hela dagarna. Behöver även laga mat, städa, tvätta etc. Där kan de vara ute och leka medan han lagar mat t ex.

    Även om vi gör mycket saker här är det ju inte hela tiden. Direkt de inte har något att göra blir det tråkigt och de önskar att de bodde mer hos pappan för där hade de kunnat vara med kompisar. Här vill föräldrarna gärna att kompistid planeras in, gärna dagen innan. Specifika tider etc. Hos pappan kommer och går barnen lite som de vill. Man säger att man går till en kompis och vem och får en ungefärlig tid att komma hem. Funkar det inte att man kommer säger föräldrarna till. Som det var när jag själv var liten.

    Barnen älskar att vara ute, men här finns inget för lite större barn. Barnen är 8 och 10 år och hänger inte så gärna i de få lekplatser som finns här. Där pappan bor finns skatepark t ex som de är mycket i. Jag måste skjutsa dit i så fall, skjutsa till aktivieter etc.

    Efter jobbet hinner man sällan. Då ska middag lagas och kläder tvättas. Sen är det mesta stängt. Åker vi någonstans blir det att äta middagen där, vilket blir dyrt i längden. Tar med oss picknick om det funkar. Men all den dötid som finns när jag behöver göra hushållssysslor.

  • Anonym (Mella­n)
    Fri 3 Jul 2020 00:24
    #6

    Svårt

    Vi bor i ett tryggt bilfritt radhusområde. De flesta högutbildade. Trädgårdarna är pyttesmå. Jag släpper mina till närmsta lekplats eller fotbollsplan så är det oftast barn där. Eller så cyklar dom runt.

    Sommaren kan ändå vara lite svår. De flesta har lantställen eller reser så det kan vara väldigt tomt ibland.

  • Fri 3 Jul 2020 01:04
    #7

    Var går barnen i skolan? Känner de barnen som bor runt omkring dig, eller bor det inte så många barn nära där ni bor?

  • Anonym (kajsa­)
    Fri 3 Jul 2020 03:38
    #8
    Anonym (Mellan) skrev 2020-07-03 00:24:32 följande:

    Svårt

    Vi bor i ett tryggt bilfritt radhusområde. De flesta högutbildade. Trädgårdarna är pyttesmå. Jag släpper mina till närmsta lekplats eller fotbollsplan så är det oftast barn där. Eller så cyklar dom runt.

    Sommaren kan ändå vara lite svår. De flesta har lantställen eller reser så det kan vara väldigt tomt ibland.


    Min mamma bor i ett radhusområde. Där ska man också typ prata med folk innan man umgås. Jag är nyinflyttad till stan (storstad) Min mamma hejade runt i trädgårdarna (även till folk hon annars inte pratar med) och frågade vart det finns barn, eftersom hon har ett barnbarn som är 6 år gammal och att han ska tillbringa en del tid där nu i sommar.


    Hon vågade inte gå in till grannarna själv, så jag fick gå dit med min son och säga: "Eh... jag bor egentligen inte här, men min mamma bor DÄR och när min son är här på besök hos sin mormor, så undrar han om han kan få leka med ert barn." Sjukt konstigt, tyckte jag, men det funkade.


    Jag trodde att det där var någon slags anomali, tills jag upplevde precis liknande:


    Vår granne gjorde så här (Vi är helt nyinflyttade). En okänd karl sökte upp min man, och sa: "Är ditt barn också ensam hemma? Min pojke med, får han vara med?." Min man fattade noll och sa, okej, och strax kom en unge ut och var med och spelade fotboll med de två. Min man trodde att pojken var ensam hemma och överlämnad till oss och blev jävligt nervös. Ungen var faktiskt inte ensam hemma, utan han hade bara ingen att umgås med under sommaren, och pappan knöt bara kontakt.

    Alltså. Gå några varv runt kvarteret, och om du ser andra barn så ta mod till dig att vinka till föräldrarna och sedan kan du säga att "jag har också barn som är si och så gamla och vi bor på nummer ---" och så berättar du det för dina barn och lämnar det där och ser vad som händer. Annars så kollar du lite till. Villaföräldrar har liksom koll på vilka barnen leker med,


     

  • Anonym (???)
    Fri 3 Jul 2020 08:41
    #9

    Vi bor i ett villaområde men här finns lekparker (flera stycken) där yngre barn hänger. Sedan finns tennisplan, basketkorgar och fotbollsplan där de äldre hänger + massor med bra cykelbanor, tom en mindre mountainbikebana. Våra ungdomar har inte alls tråkigt. Det finns även en Ica så om inget annat, kan de stå utanför där och hänga, så dyker det upp andra tonåringar. Det måste väl finnas något i ert område som kan vara en sån plats dit man går och så dyker det upp andra barn? 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 3 Jul 2020 19:30
    #10
    Räkan77 skrev 2020-07-03 01:04:40 följande:

    Var går barnen i skolan? Känner de barnen som bor runt omkring dig, eller bor det inte så många barn nära där ni bor?


    Barnen går i en skola gångavstånd från oss. Det är ett stort område så de har bara varsin klasskamrat i närheten. Resterande bor för långt bort för att jag ska känna att det är tryggt att de cyklar dit själv. De bor en del barn på vårt kvarter, men som sagt. Det är inte fritt att gå dit och plinga på utan föräldrarna vill att det ska planeras innan.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 3 Jul 2020 19:42
    #11
    Anonym (kajsa) skrev 2020-07-03 03:38:59 följande:

    Min mamma bor i ett radhusområde. Där ska man också typ prata med folk innan man umgås. Jag är nyinflyttad till stan (storstad) Min mamma hejade runt i trädgårdarna (även till folk hon annars inte pratar med) och frågade vart det finns barn, eftersom hon har ett barnbarn som är 6 år gammal och att han ska tillbringa en del tid där nu i sommar.

    Hon vågade inte gå in till grannarna själv, så jag fick gå dit med min son och säga: "Eh... jag bor egentligen inte här, men min mamma bor DÄR och när min son är här på besök hos sin mormor, så undrar han om han kan få leka med ert barn." Sjukt konstigt, tyckte jag, men det funkade.

    Jag trodde att det där var någon slags anomali, tills jag upplevde precis liknande:

    Vår granne gjorde så här (Vi är helt nyinflyttade). En okänd karl sökte upp min man, och sa: "Är ditt barn också ensam hemma? Min pojke med, får han vara med?." Min man fattade noll och sa, okej, och strax kom en unge ut och var med och spelade fotboll med de två. Min man trodde att pojken var ensam hemma och överlämnad till oss och blev jävligt nervös. Ungen var faktiskt inte ensam hemma, utan han hade bara ingen att umgås med under sommaren, och pappan knöt bara kontakt.

    Alltså. Gå några varv runt kvarteret, och om du ser andra barn så ta mod till dig att vinka till föräldrarna och sedan kan du säga att "jag har också barn som är si och så gamla och vi bor på nummer ---" och så berättar du det för dina barn och lämnar det där och ser vad som händer. Annars så kollar du lite till. Villaföräldrar har liksom koll på vilka barnen leker med,

     


    Vi har hälsat på grannarna. Barnen har umgåtts ute på gatan. Men det är sällan de är ute. De gånger de har gått hem till någon har de kommit hem efter 10 minuter besvikna över att de inte fick stanna. När barnen är ute på gatan är det alltid någon vuxen ute jag brukar prata med och de har uttryckt att de vill att umgänge bestäms innan. Helst dagen innan.

    När vi precis flyttat hit gick barnen hem till en granne och frågade om de fick hoppa studsmatta med dem. Det fick de. För barnen. När jag fem minuter senare gick dit för att hälsa på grannen muttrade de surt och frågade om vi inte har någon studsmatta, pekade på barnens skor och sa "Där har de sina skor". De har inte tilltalat mig sedan dess...
    Anonym (???) skrev 2020-07-03 08:41:06 följande:

    Vi bor i ett villaområde men här finns lekparker (flera stycken) där yngre barn hänger. Sedan finns tennisplan, basketkorgar och fotbollsplan där de äldre hänger + massor med bra cykelbanor, tom en mindre mountainbikebana. Våra ungdomar har inte alls tråkigt. Det finns även en Ica så om inget annat, kan de stå utanför där och hänga, så dyker det upp andra tonåringar. Det måste väl finnas något i ert område som kan vara en sån plats dit man går och så dyker det upp andra barn? 


    Just detta finns i närheten av pappan. En Coop, skatepark etc. Det finns inte här. Närmsta butik ligger 8 km bort. Finns sporthall och fotbollsplan men den är endast tillgänglig under träningar och endast för föreningens ungdomar. Lekparker finns ett par stycken som kommunen tillhandahåller. Dock endast med gungor. En har rutschkana. Ungdomarna här verkar roa sig med att bara på ungdomsgården (åk 7 och äldre) samt köra moped. För de yngre barnen har i princip alla studsmatta, gungställning, pool etc på tomten. Varje kvarter har sin egen lekpark med varierande underhåll. Just vårt kvarter har ingen utan har en grillplats. Man ser sällan någon ute. När man ser någon ute är det för att de är på promenad med barnvagnen eller hunden. Just åldern 5-12 år verkar det finnas väldigt lite aktiviteter för.
  • Anonym (Greta­)
    Fri 3 Jul 2020 19:52
    #12

    Känner igen det där. Vi flyttade från ett riktigt stökigt område i storstad där det var skjutningar, bilbränder, öppen droghandel precis bredvid knuten och massa gap och skrik och missbrukare med lösa stora hundar de inte hade koll på. Nu bor vi ute på landet i norra Sverige. Vi är omgivna av fantastisk natur, massa djur och vi törs rs släppa barnen på ett helt annat sätt här.

    Problemet: barnen tycker som dina. Att det är tråkigt att inte bara kunna gå ut och hänga med nån. Här måste vi skjutsa eller de får cykla, men jag tror de kommer vänja sig och förstå senare att det var för deras och familjens bästa. Vi anstränger oss jättemycket för att barnen ska trivas här, vi anordnar aktiviteter och vi bjuder hem barn hit som sover över, badar här osv. Jag tror det ger med sig med tiden...

  • Fri 3 Jul 2020 20:12
    #13

    Låter ju ändå sjukt tråkigt, har alla en pinne i röven där du bor? Jag är ingenjör bor i ett bra villaområde men har inga problem att det är huset fullt med barn och att det kommer kompisar oanmälda och vill leka.

    Passar det inte får dom cykla vidare bara. Bor norr om dalälven som tur är, väldigt få skitnödiga typer där vi bor


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Olika­)
    Sat 4 Jul 2020 10:32
    #14

    Det är ju så olika hur man trivs med att bo. Bor på landet och en av anledningarna är att vi inte trivs med springet ut och in av folk. Föredrar att träffa dem vi verkligen vill träffa, samma för barnen. Och skönt att inte alla ser allt man gör. När vi bodde i radhusområde hände det ofta att samma grannbarn ringde på astidigt på morgonen. Barnet ville inte leka med just detta barn men kom aldrig undan. När efterlängtad kusin var hos barnet hjälpte jag till och sa till när grannbarnet kom att det inte passade för att vi hade besök. Fick för detta en utskällning av barnets pappa för alla måste få vara med.

    Även för egen del är det skönt att kunna lägga de få timmar jag har över en vanlig vardagsvecka på umgänge med vänner istället för att bli sittande på lilla uteplatsen med kaffe o grannen ett oräkneligt antal timmar.

    Kort sagt, fundera på vilken typ av liv som passar er. Kanske ska ni inte bo sådär? Man måste ju inte bo i kriminellt belastat område för att det ska vara spring ut och in kultur. Radhus kanske passar bättre? Prata lite med grannarna innan?

  • Anonym (Olika­)
    Sat 4 Jul 2020 10:51
    #15

    En annan tanke, kul lekar och grejer brukar locka till andra barn. Har ni en gata utanför som är lekbar? Uppmuntra dina barn med longboard, långrep, kickbike eller liknande. Se till att de bjuder in och lånar ut när nyfikna dyker upp

  • Anonym (H)
    Sat 4 Jul 2020 11:27
    #16

    Det finns ju mellanting. Vi bor i ett område med både lägenheter och hus i en närförort i Stockholm. Det är lugnt och tryggt här, definitivt inget riskområde, och barnen hänger hos varandra eller i parker.

    Om vårt område började bli farligt skulle jag flytta direkt. Jag har tonårssöner och vill inte att de dras in i fel sällskap eller blir misshandlade/rånade.

    När polisen satsade på att slå ut kriminaliteten i riskområden skedde några ungdomsrån här under en period eftersom rånarna sökte sig till andra områden. Då fick sönerna självförsvarssprej av mig (lagliga) och strikta regler om att meddela var de befann sig och finnas tillgängliga. Om det blir värre kan jag tänka mig att flytta från stan.

    Det som är kul nu ii pappans område kan lätt bli farligt. Det är inget de behöver utsättas för på heltid. Det är bra att de får ett alternativ hos dig. Vill du flytta finns det mellanting som sagt.

Svar på tråden Tråkigt att bo i villaområde. Vad gör man?