• mioytrgawer123

    Depression?

    Hej, jag är en tjej på 14 år. På senaste tiden, eller sen ett tag tillbaka har jag känt mig mera tillbaka dragen och tappat livslust. Jag har skadat mig själv och haft självmordstankar i princip varje dag, grejen är att mitt liv är bra. Det går bra i skolan, ingen jag står nära har gått bort, inga förändringar har hänt och har inte haft en dålig barndom. Vad kan det här bero på?

  • Svar på tråden Depression?
  • Anonym (Geo)

    Det kan finnas olika orsaker till att du mår dåligt. Tonåren i sig med alla hormoner kan göra att humöret inte är på topp, det händer mycket både fysiskt och psykiskt, eller så är det rent kemiskt i hjärnan att det som får en att må bra ligger för lågt, eller en kombination av båda två. 
    Har du någon vän eller någon vuxen du litar på som du hade kunnat prata med så att du får hjälp med att må bättre? Kanske kan du vända dig till ungdomsmottagningen? Sen finns det organisationer som har stödlinjer/chatt där man kan prata med någon när man mår dåligt eller be om råd och stöd hur och vart man ska gå vidare, t.ex. organisationen Mind
    Be om hjälp, även om det känns svårt. Och kom ihåg att du inte är ensam, dom flesta mår dåligt någon gång i livet av olika anledningar, men det finns alltid hjälp att få. 

Svar på tråden Depression?