• Anonym (Fundersam svan)

    Bipolär eller pms/pmds??

    Jag har länge funderat på om jag kan vara bipolär eller om det är extrem pms jag lider av?

    Mitt problem.

    Jag tycks få mani vid ägglossning, oro , stark rastlöshet, många olika tankar o känalor på samma gång, vill o kan göra allt.. vill festa , får sexuell ökning osv..kan spendera massa pengar..

    Kroppsligt , samlar på mig mer vätska, VRÅLHUNGRIG

    Sen övergår det till en dipp i en kort period o sen blir jag "normal" igen.. sen börjar det om.. jag kan tycka att det har ofta ett samband med ägglossning men är inte 100.

    Ibland kan jag även hamna i en depression o bli apatisk.

    Kan jag vara bipolär? Måste jag isåfall ha medicin? Låter detta som pms/pmds?

  • Svar på tråden Bipolär eller pms/pmds??
  • Anonym (Nja)

    Om det är återkommande varje månad låter det snarare som pms, men jag har förvisso inte bipolär så är kanske fel person att svara.

  • Anonym (Man 43)

    Hej ! 

    Tydligt mönster som bipolär typ 2. Jag har det.
    Säger inte att det är det du har. Men tål att utredas tycker jag

  • Rickis80

    Tycker det låter som pmds eftersom det kommer i samband med ägglossningen och fram till mensen. Jag har pmds och jag blev typ manisk innan jag började medicinera och blev ångestfylld. Känner fortfarande av lite symtom men inte alls lika mkt med medicin.

  • Anonym (op)

    Bipolär sjukdom kan också triggas av hormonella förändringar.

  • Anonym (Fundersam svan)

    Tack för alla svar.

    Vad medicineras du med som har pmds?

    Jag känner en viss oro att gå till läkaren, är livrädd för mediciner

  • Rickis80
    Anonym (Fundersam svan) skrev 2020-07-07 13:28:18 följande:

    Tack för alla svar.

    Vad medicineras du med som har pmds?

    Jag känner en viss oro att gå till läkaren, är livrädd för mediciner


    Jag tar premalex.
  • Anonym (Fundersam svan)

    Ok vad är det för typ av medicin? Tar du den hela tiden eller innan och under mens bara tex?

  • Rickis80
    Anonym (Fundersam svan) skrev 2020-07-07 18:12:11 följande:

    Ok vad är det för typ av medicin? Tar du den hela tiden eller innan och under mens bara tex?


    Det är antidepressiv medicin och just den är den som fungerar bäst på pmds. Jag äter en halv tablett halva månaden och en hel tablett från ägglossning fram till mens. Många äter bara från ägglossning fram till mens men jag gör så för att jag är känslig o mår illa osv om jag bara äter från ägglossning.
  • Anonym (Fundersam svan)

    Nu är jag i ägglossningstider igen o redan den första dagen känner jag hur mer speedad jag blir. Pulsen ökar. Tankarna rusar. Jag är mer social, gillar att sjunga.. vill planera resor o fester..sminkar upp mig o ja allt möjligt.

    Från att ha gått från nedstämd till neutral o nu i full varv .. hmm

  • Anonym (Man 43)

    Om du känner dig exstra flirtig, mer risktagare mer sockersugen vill mer överlag.
    Men även lite lättare att bli irriterad, svår för andra runt omkring dig har svårt att (stoppa dig i dina ideer) . Du själv kanske inte håller med för det sistnämnda(just det som är problemet) Då liknar det det jag har

  • Anonym (Fundersam svan)

    Exakt så är det nästan! Kan vara svår att stoppa mig i dessa tider från att t ex impulivfesta, resa osv.. blir oxå lätt irriterad om någon påpekar o tkr folk är tråkiga runt om mig som inte är med på noterna liksom.. har du bipolär sjukdom?

Svar på tråden Bipolär eller pms/pmds??