• Anonymsnubbe34

Ångest som inte går att hantera?

Tjenare! Jag är 24 år gammal snubbe, som alltid haft ångest hela mitt liv så länge jag minns utvecklade social fobi när jag var runt 14-15 år, Då vågade jag inte gå i skolan blev bättre efter några år. För 1 månad sedan så fick jag en sån grov panikångestattack så jag fick extremt svårt att andas som att det var 800kg på bröstkorgen hyperventilerade ringde ambulansen domningar i ansiktet benen armarna började skaka i hela kroppen jag trodde inte det var möjligt har aldrig hänt mig först nu, och nu efter denna känns det som jag håller på bli galen, Jag tänker på min andning hela tiden vilket skapar sån extrem ångest så nu vågar jag inte ens gå ut knappt. jag vet inte riktigt vad jag ska göra, Tror ni detta är i skallen eller har jag något allvarligt fel? Kan tillägga att detta kommer mest när jag fokuserar på andningen då jag inte gör något, tex ligger i sängen. 

Och hur kan jag bryta detta tankemönstret om detta är möjligt, för livsslusten är på 0 just nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-02 16:37
    Endast seriösa svar, skulle uppskattas. Har även slutat med SSRI efter jag fick denna attack, för jag trodde att det berodde på den åt ssri 7år nu har jag varit utan 5 dagar.

• Svar på tråden Ångest som inte går att hantera?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-07-02 16:47:44 följande:

Uppskattar verkligen era svar, känns redan som ett lättnad det enda jag undrar är om man är ensam med denna tanken? För liksom aldrig haft det förut i hela mitt liv bara kom som en blixt från ingenstans, Så därför blev jag lite orolig men grejen är att allt startade efter panikattacken jag fick

Det du känner är helt normalt. Har haft svår panikångest under ett halvårs tid som gjorde att jag inte vågade gå utanför dörren knappt. Jag var livrädd för att somna och trodde att mitt hjärta skulle stanna då jag hade sjukt ont i bröstet och fick tvångstankar. Fick ingen hjälp av detta från sjukvården tyvärr.

Nu tror jag det är bättre. Det som hjälpte mig var att tvinga mig själv att gå ut. Att ta reda på fakta om tillståndet - det är inte farligt. Däremot borde du söka läkare för något lugnande till vidare i alla fall och en samtalskontakt.
  • Anonymsnubbe34

Update, åkte in idag på psykakuten för jag fick en sån grov attack jag inte kunde hantera dom kollade syresättning snackade med läkare osv, blodtryck hjärta allt var bra. Så detta är alltså bara psykiskt wow, trodde inte det menmen man får väl lära sig att hantera dom blev en lättnad då allt var bra

• Kråkungen

Åh, det är fullt normalt att tro att man ska dö vid en panikångestattack, och du är definitivt inte ensam! Skönt att du fick det bekräftat nu också; att det "bara" sitter i huvet alltså, och inte är nån fysisk fara.

Som flera andra redan har sagt bör du söka hjälp för detta; ångest är generellt ingenting som bara blir bättre av sig själv, med åren - snarare tvärtom. Det finns många bra behandlingar; exakt vilken behandling som passar dig, och hur mycket du kan bli hjälpt, beror ju på den underliggande orsaken, men du bör definitivt söka iaf.

Sen vad gäller konkreta tips på vad man kan göra själv, precis i stunden, så är det många som blir hjälpta av att ta is i handen och krama, alternativt ta en iskall dusch. Att andas i fyrkant är ju också ett väl beprövat knep. Personligen tycker jag dock att det absolut bästa knepet är att ta till musik, precis som nån skrev i ett annat inlägg. Gärna nåt komplext, med många olika instrument och tonslingor, där du kan plocka ut ett specifikt instrument, och koncentrera dig på att "följa" just det instrumentet genom musiken. Sen finns det så klart en massa destruktiva knep också (som att bränna, sticka eller skära sig) - de är hyfsat effektiva i stunden, men please; ta aldrig till nåt sånt! Det kommer bara skapa ännu större problem.

Slutligen: prata för guds skull med din läkare om utsättning av medicinen - precis som flera andra har sagt redan så är det INTE en bra idé att bara go cold turkey!!

• Anonymsnubbe34

grejjen var att jag åt 10 mg paroxetin i slutet, när jag slutade med setralin så kunde tvärslutade pga låga dosen sa han fanns inget att trappa ner

• AnnaSthlm

Ångest är blandade motstridiga känslor. Oftast är ilska, rädsla, skuld, skam med. Känslor som du inte tillåter dig att känna och uttrycka.

Jag skulle utforska känslorna. Vad hände där i tonåren?

• Anonymsnubbe34

Har haft en väldigt tuff barndom, kan skriva pm om det är så vill helst inte skriva ut här av privata skäl

• Anonym (biologen)

Jag är helt normalfungerande vad gäller signalsubstanser i hjärnan och har inte varit deprimerad. Däremot har jag tidvis haft mycket stress, som orsakat ångest och även panikattacker. Saker som hjälpt mig är

- dra alltid ner på koffein vid panikattacker (eller helst ta bort helt)
    - undvik snabba kolhydrater- försök hålla blodsockret jämnt
    - använd inte nikotin då det är kärlsammandragande och ger sämre cirkulation
    - ta multivitamintabletter varje dag i en månad och se om det gör någon skillnad.
    (det finns mineralbrister som kan ge ångest som symptom)

• Anonymsnubbe34

Dricker väldigt mycket koffein 2-3 nocco om dagen 

• Anonymsnubbe34

Grejjen är att jag gjort det så pass länge hur kan detta uppkomma från det plötsligt?

Svar på tråden Ångest som inte går att hantera?