• Anonym (Kaffedraken)

    han hjälper inte till hemma

    Alltså..vi har 3 barn mellan 2-5 år . Jag blev av med jobbet när jag var gravid med minstingen, och även föräldradagar tog slut. Jag är alltså ... hemmafru? Arbetslös? Vet inte.. han jobbar vardagar 7-17 men det är sällsynt att han är hemma före 19 - antingen stannar han på vägen hem hos sin bror eller är kvar lite längre på jobbet på egen vilja eller vet ju fan... sen när han är väl hemma då är han helt slut , och även om han tar ansvaret för läggningen är han så otålig mot barnen att jag hellre tar över än att låta de ha det så ...

    Vi har alltså gemensamt? ekonomi... fast jag har ingen inkomst alls.. men nää jag kan ändå inte spendera pengar på vad jag vill , det följs alltid med en such och ifrågeställning om det var verkligen så viktigt? Men han har just köpt en massa dyra grejer för flera tusen utan att snacka med mig ... o vad ska jag säga då? De var ju pengar som han jobbade för... men hemma har han middagen färdigt på bordet när han kommer hem, han ropar på mig när han hittar inte sin favorit tröja och även när vi kom överens om en ledig kväll för mig kan han knacka på och fråga vad blir det för middag. Visst tar han en sväng mot affären före jobbet om mjölken är slut, men mer än så är meningslöst att förväntas.

    Idag var jag jätte arg. Han slutade på jobbet vid 14 tiden. Jag med barnen var hos gammelmormor att hälsa på. Köket såg ut som en bombnedslag. Och han lovade att ta hand om det. Vi kom hem vid 19 tiden och köket var precis som jag lämnade. Jag tänkte fan det är inte något jävla hotel där han kan få allt servade mot betalning. Men fan han betalar ju för det på hans, det är ju han som försörjer oss..

    häromdagen snackade jag med en vännina som är nog minst lika trött på sitt man .. o hon sa så här : men det blir inte bättre av att skiljas. Då får man fortfarande dra hela lasten själv precis som nu OCH ansvara för ekonomin också.. och jag måste faktiskt hålla med lite. Visst tycker jag att det vore lättare ensam. Det funkade så bra när han var på tjänsteresa i en hel månad. Men jag visste att allt här hemma är mitt ansvar, och har inte räknad med hjälp från någon, jag klarade oss och det kändes bra. Jag var stolt på mig själv varje kväll att jag fick ihop det så duktigt . Men nu slutar det varje kväll med att jag är sur för att jag räknade med hans hjälp och jag känner mig lurad. Fast då kommer in dem där lite detaljen med ekonomin: att när han var på tjänsteresa behövde jag inte bry mig om pengar..en om jag lämnar då blir det annorlunda.

    O på andra sidan är jag fortfarande kär i honom, men det är svårt att älska en som man är sur på - vilket jag är ständigt eftersom jag känner mig lurad hel tiden.

    Barnen borde inte heller gå igenom en skilsmässa i onödan .. de har ändå en nästan obefintligt relation med deras far (han är mer nyfiken på sitt bror än på sina barn känns det som) ... kan de inte få leva vidare i lugn o ro om de nu hur som helst måste nöja sig med en trött mamma?

    Jag känner mig ofta som en fågel inlåst i en bur, hans prinsessa inlåst i hans slott. Ofta har jag känslan att jag har inget ett eget liv, jag är bara en del av hans liv.

    Ja och den bästa i den hela att han tar bilen varje dag till jobbet... ibland vore det så skönt att bara komma iväg hemifrån , hälsa på mina föräldrar eller någon vän .. men som sagt han kommer först efter 19 tiden o har bilen med sig. Åka buss orkar jag (vågar inte prova) med tre så små .

  • Svar på tråden han hjälper inte till hemma
  • Anonym (Kaffedraken)

    VAD får dig att stanna - det låter som enbart ekonomin. 
    Om barnen har så dålig relation till sin pappa lär det inte spela dem någon roll om ni bor i olika hus.

    Du kommer väl inte vara arbetslös för evigt heller? Kan stå på egna ben. 

    Ni får väl testa parterapi om ni ska ha nån chans. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (lll) skrev 2020-07-03 21:23:32 följande:

    VAD får dig att stanna - det låter som enbart ekonomin. 

    Om barnen har så dålig relation till sin pappa lär det inte spela dem någon roll om ni bor i olika hus.

    Du kommer väl inte vara arbetslös för evigt heller? Kan stå på egna ben. 

    Ni får väl testa parterapi om ni ska ha nån chans. 


    Jag tror inte han inser att vi har någon orsak att gå på parterapi
  • Anonym (Kaffedraken)

    Blev fundersam om den här med prinsessa - för nu när jag läser igenom vad jag skrev verkar det som att han håller mig verkligen nära, inlåst i hans slott, fast inte som sin prinsessa utan som ett slav

  • Anonym (Kaffedraken)

    För det första hade jag krävt att skaffa städhjälp för att få avlasta dig lite. Vill han inte betala för det får han lära sig att städa själv - för du behöver avlastning.

    För det andra hade jag börjat gå en kvällskurs på vardagar så att du får en kväll i veckan för dig själv. Vad det är du gör ska maken skita i. Gör något som du blir glad av och tillåt dig att släppa allt som har med hemmet att göra. Stäng av telefonen i samma sekund som du går hemifrån så att maken inte kan ringa och störa dig.

    Den tredje saken är att han får besöka sin bror på helgerna. Säg att du behöver bilen för att åka och handla på vardagarna. Tycker han inte om det får han helt enkelt köpa en egen bil till dig. Tänk om någon av barnen skadar sig och ni behöver åka till sjukhuset akut? Eller om en anhörig blir akut sjuk? Har man barn anser jag att man ska ha tillgång till bil ifall något skulle hända.

    Sist men inte minst hade jag sökt mig om efter ett jobb. Vad som helst hade gått bra. I värsta fall kan man byta jobb. Börja spara pengar så att du i framtiden kan skilja dig om du vill.

    Jag hade något liknande problem med min sambo. Han vägrade att hjälpa till hemma. Det slutade med att jag enbart tvättade mina egna kläder, bytte bara sängkläder på min sida av sängen och hotade med att han skulle få betala för städhjälp. Sambon skärpte sig när han insåg att han inte hade några kläder att ha på sig. Tydligen ansåg han att jag skulle sköta hemmet eftersom jag jobbar 75% och han jobbar heltid. Jag har gjort ett aktivt val att bara jobba deltid för att jag vill göra andra saker än att jobba och jag erbjöd honom att han kunde gå ner till 75% för att städa hemma.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2020-07-03 23:11:16 följande:

    Skilj dig. Barnen förtjänar bättre.


    Blir det bättre för de?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast det här med att man måste ha tillgång till bil om man har barn är helt verklighetsfrånvänt. Om det händer något allvarligt går det utmärkt att ta taxi till sjukhuset. Om det är riktigt illa kommer väl ambulansen dessutom. Vi är många som har barn utan bil och det funkar utmärkt.

    Öva på att åka buss T.S. Då får du och barnen mer frihet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-03 23:46:44 följande:

    Blir det bättre för de?


    Det beror på pm han kommer att ta halva ansvaret för barnen eller inte. Om han inte gör det så får du bara samma situation plus ekonomiska problem, precis som du skrev.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2020-07-03 23:11:16 följande:

    Skilj dig. Barnen förtjänar bättre.


    Blir det bättre för de?
    Anonym (Bil..) skrev 2020-07-03 23:51:56 följande:

    Det beror på pm han kommer att ta halva ansvaret för barnen eller inte. Om han inte gör det så får du bara samma situation plus ekonomiska problem, precis som du skrev.


    Njaa... jag tror inte han skulle ta sitt halva, isåfall bara för att jävlas med mig, o inte för barnens skull. Han bryr sig inte så mycket om barnen nu heller ... så återstår den andra varianten : att barnen skulle få det ännu sämre i följd av att jag får det ännu jobbigare ...

    Det som är kvar att välja på är att stanna kvar i förhållandet och a) Ordna dagis/barnvakt o börja jobba b) ändra på spelreglerna och utnyttja läget? Köpa städtjänst, hämtmat, shoppa loss för mig o för barnen , och försöka ha det så roligt som möjligt. Boka en resa för mig o barnen kanske ? (Fast Inte nu pga COVID förstås) Varför inte liksom? Om han utnyttjar mig som hushållerska, har jag inte rätt att utnyttja honom för hans pengar då ?

    (Tja snacka om förebild för barnen ...)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-03 23:46:44 följande:

    Blir det bättre för de?


    Ja.
Svar på tråden han hjälper inte till hemma