• Anonym (Undrar)

    Hur stor är chansen att bli gravid?

    Om man har sex ca 3 timmar efter själva ägglossningen inträffat? Är chansen lika stor att bli gravid då som om man skulle ha sex 1-2 dygn innan ägglossningen?

  • Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid?
  • Amidina

    Spermierna tar som minst 30min och som längst några dygn på sig att ta sig fram till ägget, så det beror helt på omständigheterna. 
    Vill man undvika graviditet är det väldigt dumt att chansa, vill man bli gravid så chansa på! 

    Men det finns en anledning till att man rekommenderas till regelbundna samlag flera dagar innan beräknad ägglossning. :) Varannan dag i ungefär en vecka innan så har man bäst chanser.


    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Anonym (Hur?)

    Hur kan du veta så exakt när du hade ägglossning? Har du tagit en ägglossningsspruta? Kollat med ultraljud att ägget släppts?

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-07-04 16:44:25 följande:

    Hur kan du veta så exakt när du hade ägglossning? Har du tagit en ägglossningsspruta? Kollat med ultraljud att ägget släppts?


    Tog ett positivt ägglossningstest igår, och stod på instruktionerna att man får ägglossning 24-28 timmar efter ett positivt test, och vet att jag ägglossar
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-07-04 16:44:25 följande:

    Hur kan du veta så exakt när du hade ägglossning? Har du tagit en ägglossningsspruta? Kollat med ultraljud att ägget släppts?


    Tog ett positivt ägglossningstest igår, och stod på instruktionerna att man får ägglossning 24-28 timmar efter ett positivt test, och vet att jag ägglossar
  • Amidina
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-04 17:31:49 följande:
    Tog ett positivt ägglossningstest igår, och stod på instruktionerna att man får ägglossning 24-28 timmar efter ett positivt test, och vet att jag ägglossar
    Tänk bara på att ÄL-test inte är en garanti för att ägget faktiskt släpper. Stickan mäter signalen som hjärnan skickar ner till äggstocken att den ska släppa, men inte om det faktiskt sker. Det kan du dock se lätt även utan ultraljud om du tempar. :)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Mascaraklumpar

    Sannolikt är nog chansen ungefär lika stor. Att man rekommenderas ha sex regelbundet under hela den fertila perioden har mer att göra med att man annars riskerar att missa ägglossningen. Det hör till ovanligheterna att man vet med säkerhet exakt vilken dag den sker, och än mindre vilken timme.

Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid?