• Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk)

    Ni som blivit utförsäkrade trots läkarintyg?

    Vad hände sen? Hur klarade ni återgången till arbete och vad hände om ni blev sjuka igen? Överklagade ni? Har ni återfallit i sjukskrivning?

  • Svar på tråden Ni som blivit utförsäkrade trots läkarintyg?
  • Anonym (Försäkringskassanupproret)

    Testa att gå med i facebookgruppen försäkringskassanupproret. Där finns mååånga med erfarenheter

  • Anonym (2 år)

    Det tog 2 år sen vann jag till slut i förvaltningsrätten och har varit sjukpensionär sen dess. Dom kollar av var tredje år om jag fortfarande är sjuk

    I normala fall är man utan ersättning under tiden du överklagar men jag utvecklade ytterligare sjukdom så det blev en ny sjukskrivning under tiden istället.

    Fi fan det var en jobbig tid, framför allt när man är så sjuk att man ligger inlagd månader i taget och dom tom ringer en på sjukhuset och frågar när man tänker bli utskrivet för att infinna sig på arbetsförmedlingen

  • Anonym (Ert)

    Klarar man att återgå till arbete är det helt rätt att avslå ansökan.

  • Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk)
    Anonym (Ert) skrev 2020-07-04 16:03:14 följande:

    Klarar man att återgå till arbete är det helt rätt att avslå ansökan.


    Det flesta har ju inget annat val än att försöka eftersom de inte får någon försörjning, men de flesta blir också sjuka och arbetsoförmögna väldigt snabbt igen och får förlita sig på andra som ska försörja dem, något inte alla har.
    Nu var det ingen moraltråd jag var ute efter att skapa utan istället höra om andras kamp med Försäkringskassan och vad som hänt med dem efter det blev utförsäkrade?
  • Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk)
    Anonym (2 år) skrev 2020-07-04 15:54:52 följande:

    Det tog 2 år sen vann jag till slut i förvaltningsrätten och har varit sjukpensionär sen dess. Dom kollar av var tredje år om jag fortfarande är sjuk

    I normala fall är man utan ersättning under tiden du överklagar men jag utvecklade ytterligare sjukdom så det blev en ny sjukskrivning under tiden istället.

    Fi fan det var en jobbig tid, framför allt när man är så sjuk att man ligger inlagd månader i taget och dom tom ringer en på sjukhuset och frågar när man tänker bli utskrivet för att infinna sig på arbetsförmedlingen


    Låter ju helt vansinnigt och omänskligt. Hur kunde du försörja dig medan du väntade 2 år? Hade du ett jobb tidigare som du var sjukskriven ifrån?

    Underbart att du vann. Hör att det endast är några få procent som får rätt mot dem. Fick du sjukpenning för en ny sjukdom eller fick du vänta 90 dagar innan du kunde söka på nytt?
  • Anonym (abelbabel)

    Jag fick problem i samband med en sjukskrivning. Minns inte riktigt vad problemet var (var utbränd med hjärndimma) men pengarna slutade komma. Riktigt jobbig tid. Tror att det som hände mig är det samma som för de flesta andra. Man har ingen koll på regelverket innan man blir sjuk och har inte energin att sätta sig in i det efter att man blivit sjuk så man fattar inte vad som händer när man plötsligt hamnar utanför regelverket.

    Idag vet jag hur reglerna är så ingenting kommer att komma som en överraskning.

  • Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk)
    Anonym (abelbabel) skrev 2020-07-04 16:41:45 följande:

    Jag fick problem i samband med en sjukskrivning. Minns inte riktigt vad problemet var (var utbränd med hjärndimma) men pengarna slutade komma. Riktigt jobbig tid. Tror att det som hände mig är det samma som för de flesta andra. Man har ingen koll på regelverket innan man blir sjuk och har inte energin att sätta sig in i det efter att man blivit sjuk så man fattar inte vad som händer när man plötsligt hamnar utanför regelverket.

    Idag vet jag hur reglerna är så ingenting kommer att komma som en överraskning.


    Slutade pengarna komma fastän du hade fortsatt sjukintyg? Det konstiga är att de plötsligt kan sluta godkänna trots att sjukdomen är samma och kanske till och med värre? De verkar helt ologiskt hur de resonerar?

    Vad skiljer sig i regelverket?
  • Anonym (Ert)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 16:35:27 följande:

    Det flesta har ju inget annat val än att försöka eftersom de inte får någon försörjning, men de flesta blir också sjuka och arbetsoförmögna väldigt snabbt igen och får förlita sig på andra som ska försörja dem, något inte alla har.

    Nu var det ingen moraltråd jag var ute efter att skapa utan istället höra om andras kamp med Försäkringskassan och vad som hänt med dem efter det blev utförsäkrade?


    Och då innebär det att man inte klarar att återgå till arbete eller hur?

    Är det alltid fel att försöka?
  • Anonym (T)

    Läkarintyg betyder inget för fk tyvärr
    är bara en liten del 

  • Anonym (Sjukskriven)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 16:54:09 följande:

    Slutade pengarna komma fastän du hade fortsatt sjukintyg? Det konstiga är att de plötsligt kan sluta godkänna trots att sjukdomen är samma och kanske till och med värre? De verkar helt ologiskt hur de resonerar?

    Vad skiljer sig i regelverket?


    Det är regeringen som skapat regelverket som FK styrs av.

    De bedömer arbetsförmågan - inte hur sjuk du är.

    De första 180 dagarna bedöms arbetsförmågan i förhållande till ditt eget arbete. Därefter tittar man på förmågan i relation till andra arbeten också. Det är meningen att man ska få hjälp att ställa om när det egna arbetet inte funkar längre. Därför blir det olika bedömningar av läkarintyget när du passerar olika tidsgränser i försäkringen.
  • Anonym (Länge)

    Fick avslag efter läkarintyg, läkaren skrev ett bättre och då gick det igenom. Haft sjukersättning/sjukpension på heltid sen -98. De kollar aldrig upp det, inte gjort på kanske 14 år. Kan inte jobba heller naturligtvis så det var ju skönt att få.

  • Anonym (2 år)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 16:38:24 följande:

    Låter ju helt vansinnigt och omänskligt. Hur kunde du försörja dig medan du väntade 2 år? Hade du ett jobb tidigare som du var sjukskriven ifrån?

    Underbart att du vann. Hör att det endast är några få procent som får rätt mot dem. Fick du sjukpenning för en ny sjukdom eller fick du vänta 90 dagar innan du kunde söka på nytt?


    Jag hade redan varit sjukskriven i 9 år och fk ville sjukpensionera mig redan efter 5 men jag kände att jag vill försöka lite till med arbetsprövningar och olika rehab. Sen blev det ju regeländring och helt plötsligt så gick dom ifrån att puscha på förtidspension till att jag var 100% arbetsför :-/

    Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag väntade... har för mig jag var utan pengar ett par månader men var ju så sjuk så allt är lite luddigt.

    Tack o lov att jag hade folk omkring mig som kunde hjälpa till med överklagningarna.

    Ja det är inte många som vinner men när det väl kom till förvaltningsrätten gick det väldigt snabbt. Fanns ju inget annat egentligen, jag kan ju verkligen inte jobba.

    Har för mig att det var EN enda formulering i första intyget som gjorde att det blev så här. Det var ju precis i regeländringen, mitt intyg gick ut siste juni och nya reglerna gällde från 1 juli
  • Anonym (op)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 16:54:09 följande:
    Slutade pengarna komma fastän du hade fortsatt sjukintyg? Det konstiga är att de plötsligt kan sluta godkänna trots att sjukdomen är samma och kanske till och med värre? De verkar helt ologiskt hur de resonerar?

    Vad skiljer sig i regelverket?
    Ja, det hände mig mitt i en sjukskrivningsperiod, dvs de godkände läkarintyget, som var skrivet för två månader framåt, efter en månad så ångrade de sig och gav mig avslag. Skälet är att de tyckte inte att beskrivningen av min arbetsförmåga var tillräckligt bra. När min läkare försökte få veta vad som behövde kompletteras så svarade inte försäkringskassehandläggaren på 6 veckor, trots 8 påringningar. De ringde istället upp dagen efter avslaget.

    Jag är ett halvår senare fortfarande sjukskriven och anses av vården för sjuk för att börja jobba ens 25 %.
  • Anonym (op)
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2020-07-04 17:39:37 följande:
    Det är regeringen som skapat regelverket som FK styrs av.

    De bedömer arbetsförmågan - inte hur sjuk du är.

    De första 180 dagarna bedöms arbetsförmågan i förhållande till ditt eget arbete. Därefter tittar man på förmågan i relation till andra arbeten också. Det är meningen att man ska få hjälp att ställa om när det egna arbetet inte funkar längre. Därför blir det olika bedömningar av läkarintyget när du passerar olika tidsgränser i försäkringen.
    För mig (och många andra) kom jag inte ens upp till den tidsgränsen.

    Jag kan förstå tanken om det gäller någon redo för rehabilitering so  börjar bli frisk, men jag hade precis kommit ut från sjukhuset och klarade inte ens av att ta hand om mitt eget hem.
  • Anonym (inte avslag)

    Jag har aldrig fått avslag på ett läkarintyg men jag har haft ett glapp mellan aktivitetsersättning som man får tills man fyller 30 och sjukersättning som man får efter 30. Jag har varit sjuk hela livet så jag gick direkt från gymnasiet till aktivitetsersättning och den ersättningen var det aldrig något problem med trotts att den skulle förnyas vartannat till vart tredje år. Det gick jättesmidigt och var inte konstigheter, men sjukersättningen var en annan femma tydligen. 

    Under det glappet på nästan 1 år så rasade så klart min redan väldigt ansträngda ekonomi och min redan dåliga hälsa ner i avgrunden och jag försökte ta livet av mig 3 gånger och tänkte försöka otaliga gånger. Jag önskar ibland fortfarande att jag hade gjort det för jag kommer aldrig komma igen. Jag kommer inte blir friskare och jag kommer inte få mindre skulder utan nu är det som det är tills jag dör.

  • Anonym (abelbabel)
    Anonym (inte avslag) skrev 2020-07-05 01:07:04 följande:

    Jag har aldrig fått avslag på ett läkarintyg men jag har haft ett glapp mellan aktivitetsersättning som man får tills man fyller 30 och sjukersättning som man får efter 30. Jag har varit sjuk hela livet så jag gick direkt från gymnasiet till aktivitetsersättning och den ersättningen var det aldrig något problem med trotts att den skulle förnyas vartannat till vart tredje år. Det gick jättesmidigt och var inte konstigheter, men sjukersättningen var en annan femma tydligen. 

    Under det glappet på nästan 1 år så rasade så klart min redan väldigt ansträngda ekonomi och min redan dåliga hälsa ner i avgrunden och jag försökte ta livet av mig 3 gånger och tänkte försöka otaliga gånger. Jag önskar ibland fortfarande att jag hade gjort det för jag kommer aldrig komma igen. Jag kommer inte blir friskare och jag kommer inte få mindre skulder utan nu är det som det är tills jag dör.


    Undrar alltid vad som ligger bakom en "förtidspensionering" av en ung person.

    Kan du ansöka om skuldsanering för att bli av med skulderna?
  • Anonym (abelbabel)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 16:54:09 följande:

    Slutade pengarna komma fastän du hade fortsatt sjukintyg? Det konstiga är att de plötsligt kan sluta godkänna trots att sjukdomen är samma och kanske till och med värre? De verkar helt ologiskt hur de resonerar?

    Vad skiljer sig i regelverket?


    Vilken sjukdom man har kvittar. Det viktigaste är om man ens kvalar för sjukpenning. Det som sedan spelar roll är arbetsförmågan i förhållande till de arbeten man prövas mot. Dessutom finns det tidsbegränsningar.
  • Anonym (op)
    Anonym (abelbabel) skrev 2020-07-05 10:27:09 följande:
    Undrar alltid vad som ligger bakom en "förtidspensionering" av en ung person.

    Kan du ansöka om skuldsanering för att bli av med skulderna?
    I de fall jag känner till så har det handlat om autism eller neurologisk sjukdom som är degenerativ.
  • Anonym (2 år)
    Anonym (op) skrev 2020-07-05 10:34:16 följande:

    I de fall jag känner till så har det handlat om autism eller neurologisk sjukdom som är degenerativ.


    I mitt fall handlar det om allvarliga skelettskador i rygg och nacke med smärtproblematik sedan har jag en allvarlig autoimmun sjukdom. Medicinerna ger kraftiga biverkningar
  • Anonym (..)
    Anonym (är sjukdom inte är skäl att vara sjuk) skrev 2020-07-04 14:42:26 följande:

    Vad hände sen? Hur klarade ni återgången till arbete och vad hände om ni blev sjuka igen? Överklagade ni? Har ni återfallit i sjukskrivning?


    Var sjukskriven länge på halvtid. Böt jobb flertalet gånger till ett anpassat jobb. Helt plötsligt tyckte fk jag var 100% frisk och arbetsför. Fick ingen a-kassa, eftersom jag ansågs sjuk (och därmed inte tillgänglig på arbetsmarknaden). Överklagade utan framgång.

    Har inte återfallit i sjukskrivning, men är inte heller i 100% arbete. Arbetar fortfarande 50%, så det blir ju ekonomin och pensionen som blir lidande.
Svar på tråden Ni som blivit utförsäkrade trots läkarintyg?