• Anonym (djupa andeta­g)
    Sun 5 Jul 2020 20:11
    153 visningar
    25 svar
    -1
    25
    153

    Lämna 9-månaders till moster pga sjukhusbesök? Tänker vi helt galet?

    Det har hänt något med min sambos vänstra sida som vi inte kan förklara. Vi har pratat med 1177 och hon i telefon gillade inte historien alls och vi fick en läkartid bokad på tisdag. Sambon har väldigt svårt får vårdsituationer, de är noterat i hennes journal och hon får lugnande medicin inför besök och får alltid ha sällskap med sig för ibland tar medicinen väldigt hårt, även nu under corona lovade hon i telefonen att det var ok med något sällskap. Självklart följer jag med och stöttar henne.

    Men så var det det där med barnet, som är 9 månader gammal. Närmaste barnvakt befinner sig en timmes bilväg härifrån, min sambos moster som är på familjens landställe. Hon är verkligen den enda. Kusinerna kanske är där också. Är det helt vansinnigt att vi lämnar vårt lilla barn hos henne i den här situationen? I vanliga fall träffa mostern och barnet varandra minst 1 gång i veckan men nu skulle barnet förmodligen behöva vara där i alla fall 1 natt utan oss.

  • Svar på tråden Lämna 9-månaders till moster pga sjukhusbesök? Tänker vi helt galet?
  • Anonym (My)
    Sun 5 Jul 2020 20:17
    #1

    Det låter som att din sambo skulle bli mer traumatiserad av att vara ensam på sjukhuset än vad barnet skulle bli av att vara med mostern. Det är inte optimalt förstås, men så är ju livet. Ibland måste man bara lösa ett problem även om lösningen inte är perfekt. Hur länge kommer ni vara på sjukhuset? Kanske mostern kan passa barnet hemma hos er istället så att ni är borta ifrån det lite kortare tid.

  • Anonym (Natte­n)
    Sun 5 Jul 2020 20:19
    #2

    Jag förstår inte riktigt varför barnet måste stanna över natten pga ett läkarbesök?

    Men ja, är det nödvändigt så är det ju och jag tror inte barnet blir traumatiserat för livet pga EN natt

  • Anonym (djupa andeta­g) Trådstartaren
    Sun 5 Jul 2020 20:28
    #3
    Anonym (My) skrev 2020-07-05 20:17:12 följande:

    Det låter som att din sambo skulle bli mer traumatiserad av att vara ensam på sjukhuset än vad barnet skulle bli av att vara med mostern. Det är inte optimalt förstås, men så är ju livet. Ibland måste man bara lösa ett problem även om lösningen inte är perfekt. Hur länge kommer ni vara på sjukhuset? Kanske mostern kan passa barnet hemma hos er istället så att ni är borta ifrån det lite kortare tid.


    Vi vet inte hur länge vi kommer vara på sjukhuset. Om det blir massa undersökningar och väntetider på utrustning så kan det säkert ta hela dagen.

    Mostern har ingen bil och det tar nästan 4 timmar att ta sig kommunalt så jag tänkte att det är lättare för oss att ta bilen bort till landstället.
  • Anonym (djupa andeta­g) Trådstartaren
    Sun 5 Jul 2020 20:34
    #4
    Anonym (Natten) skrev 2020-07-05 20:19:13 följande:

    Jag förstår inte riktigt varför barnet måste stanna över natten pga ett läkarbesök?

    Men ja, är det nödvändigt så är det ju och jag tror inte barnet blir traumatiserat för livet pga EN natt


    Avståndet och tiden när vi ska vara på sjukhuset gör att vi måste åka ut med barnet imorgon i så fall.

    Eventuellt skulle vi kunna åka ut och stanna själva över natten och sedan åka tllbaka till landstället när vi kan lämna sjukhuset men då får vi vara uppe med tuppen verkligen.
  • Anonym (Natte­n)
    Sun 5 Jul 2020 20:35
    #5
    Anonym (djupa andetag) skrev 2020-07-05 20:28:52 följande:

    Vi vet inte hur länge vi kommer vara på sjukhuset. Om det blir massa undersökningar och väntetider på utrustning så kan det säkert ta hela dagen.

    Mostern har ingen bil och det tar nästan 4 timmar att ta sig kommunalt så jag tänkte att det är lättare för oss att ta bilen bort till landstället.


    En bra lösning Isf är väl att mostern kommer och är i erat hus/lägenhet med barnet? Då är hen dessutom i sin vanliga trygga miljö.

    Är det inte mer akut än att ni kan vänta till på tisdag? Tycker det låter som att detta kunde vara akut?

    Oavsett så klarar sig barnet över natten med mostern om det skulle vara så, det är jag övertygad om
  • Anonym (Natte­n)
    Sun 5 Jul 2020 20:37
    #6
    Anonym (djupa andetag) skrev 2020-07-05 20:34:58 följande:

    Avståndet och tiden när vi ska vara på sjukhuset gör att vi måste åka ut med barnet imorgon i så fall.

    Eventuellt skulle vi kunna åka ut och stanna själva över natten och sedan åka tllbaka till landstället när vi kan lämna sjukhuset men då får vi vara uppe med tuppen verkligen.


    Varför kan inte moster och eventuella kusiner sova den natten hos er istället? Oavsett så tycker jag med tanke på din frågeställning att det absolut låter vettigare att ni åker med till landet och utgår därifrån när ni ska till sjukhuset isf
  • Sun 5 Jul 2020 21:29
    #7

    Låter ju som om det är skäl att åka akut NU, o intevänta till tisdag om nåt kroppsligt hänt med vänstra sidan. Kan ju vara hjärnblödning el annat allvarligt.

  • Anonym (Natte­n)
    Sun 5 Jul 2020 21:31
    #8
    mamaleona skrev 2020-07-05 21:29:13 följande:

    Låter ju som om det är skäl att åka akut NU, o intevänta till tisdag om nåt kroppsligt hänt med vänstra sidan. Kan ju vara hjärnblödning el annat allvarligt.


    Det tänker jag också. Om inget annat ligger bakom som vi inte vet om. Tycker de låter konstigt att 1177 råder till att vänta i ett sådant läge
  • Anonym (Bm)
    Sun 5 Jul 2020 21:33
    #9

    Låter helt galet att inte åk in akut med de symtomen!

  • Anonym (ssk)
    Sun 5 Jul 2020 21:46
    #10

    Du som anhörig får inte vara med på sjukhuset pga corona. Sjukhusen har besöksförbud. Undantag förlossning eller om man är döende. 

Svar på tråden Lämna 9-månaders till moster pga sjukhusbesök? Tänker vi helt galet?