• Anonym (Silla)

    Varannan vecka liv med sjuk bonusdotter?

    Hej,

    Vi har en liten kille som inte börjar förskolan än och så har vi en varannan vecka dotter i förskoleklass.

    Jag håller på att bli galen. Storasyster smittar ner oss konstant med förkylning. Hon är ganska ofta småförkyld men jag och pojken blir jättedåliga.

    Vad är brukligt i en sån här situation? Vi vill att bonusdotterns mamma ska ha henne mer hos sig så lillkillen slipper blir så sjuk hela tiden och min man inte ska tappa massa tid på jobbet då han också blir drabbad hel tiden och vår ekonomi blir lidande.

    Tänker vi rätt eller fel? Bonusdotterns mamma vägrar utan vill köra varannan vecka rakt av. Men hon har inga fler barn och vår blir så dålig av detta!

    Självklart vill vi ha vår stora tjej hos oss, det handlar verkligen inte om det. Men orkar inte blir så dåliga hela tiden... vi har varken tid eller pengar att ligga hemma sjuka. Nu är det sommar så problemet löser sig men sen till hösten fodrar det ju igång igen.

    Hur brukar man hantera detta?

  • Svar på tråden Varannan vecka liv med sjuk bonusdotter?
  • Anonym (nja....)

    Jag håller med mamman i det här fallet. Varannan vecka är normalt sett det bästa och förr eller senare bygger ditt andra barn upp immunförsvaret och blir inte så sjuk längre. 

    Hur lite vill ni ha dottern? Ni riskerar ju att bli smittade även om ni bara har henne varannan helg...?

  • Anonym (Anonym)

    Två val: fortsätt ha varannan vecka eller träffa inte dottern alls. Hon kommer ändå att ha sina förkylningar och antingen riskera att smitta er eller så kommer ni aldrig kunna träffa henne med risk för att bli smittade.

    Ta och tänk lite utanför pengaboxen, det är en liten flickas liv vi pratar om! Det finns inget alternativ där man stänger henne ute från att träffa sin pappa på det sätt hon är van, allt annat är själviskt.

  • Anonym (håller med mamman)

    Om det är en nyfödd kan jag förstår, men annars är det lika bra att ta förkylningarna. Extra jobbigt i dessa tider förstås när man måste stanna hemma och isolera sig för minsta lilla symtom

  • Anonym (Mamman har rätt)

    Tycker verkligen det är en märklig inställning ni har.

    Barnets mamma blir ju utsatt precis lika mycket som ni blir för smitta. Hon borde då riskera att tappa inkomst precis lika mycket som ni gör.

    Erat barn behöver ett immunförsvar och kommer oavsett bli utsatt för smitta i framtiden. Var istället glada att ni förhoppningsvis kommer slippa massa vab med erat gemensamma barn sedan då hen redan kommer ha fått ett immunförsvar.

    Jag anser även att man får anpassa sina kostnader så att man klarar sig på den lön man får ut om man är sjukskriven en längre period. Ekonomin ska klara av att man vabar hela tiden/är sjuk hela tiden.

    Självklart finns de med så dålig inkomst att denna gardering inte kan finnas. Men i ett hushåll med två vuxna anser jag att man rimligtvis borde kunna anpassa sina utgifter

  • Anonym (C)

    Men alltså, det är ju sådant man får räkna med som förälder, små barn är ofta sjuka och man måste vabba mycket och man förlorar pengar. Det är ju så för både mamman och pappan... Jag förstår inte hur du tänker... Självklart ska pappan ta sitt ansvar halva tiden.

  • Anonym (Mamman har rätt)
    Anonym (håller med mamman) skrev 2020-07-06 11:52:06 följande:

    Om det är en nyfödd kan jag förstår, men annars är det lika bra att ta förkylningarna. Extra jobbigt i dessa tider förstås när man måste stanna hemma och isolera sig för minsta lilla symtom


    Måste hålla med om att om det handlar om en nyfödd kanske det under en period hade varit bra att minska kontakten. Kanske låta barnet bo mer hos mamma men ha barnet under dagtid utomhus.

    Men även om barnet skulle vara nyfödd nu så

    Har ju hen hunnit bli några månader till hösten när detta är aktuellt igen. Så antar att det inte är det som är problemet i detta fall
  • amaliaj

    Klart hon ska komma ändå! Man tar väl hand om och älskar sina barn SÄRSKILT när dom är sjuka! Pappan borde kanske gå till VC och göra utredning om varför storasyster blir sjuk hela tiden?

    Tänk så hemskt att som barn inte vara välkommen till sitt ena hem för att man var snuvig! Och varför ska mamman ensam stå för inkomstbortfall? Vad gör ni i ert hem för att tjejen ska friskna till, vaktar pappan henne motvilligt för att sen lämna över till mamman att ta hela ansvaret?

    Om ni separerar och du får ett barn till, ska du då låta pappan ta allt med ert gemensamma så att din nya bebis slipper bli smittad av sin halvbror? Vill du vara utan din förstfödda när han är hängig och trött eftersom du har en ny mysig familj som inte vill ha hans baciller? Vad gör du om ni får ett barn till och storebror ofta är sjuk? Var får han då bo? Undrar bara....

  • Anonym (nejnejnej)

    Nej man gör sig självklart inte av med ett av sina barn för att hen är förkyld lite för ofta. Hur tror du ett barn reagerar på att bli bortstött av sin pappa för att hon är sjuk? Hur ofta hade ni tänkt ha henne istället? För som personen ovan sa kan hon smitta er minst lika bra om hon är där varannan helg, ska hon bara få se sin pappa och bror en gång i månaden för att hon blir förkyld?

    Hade du funderat på att göra så att du inte fick se din son mer än kanske en gång i månaden för att han hade hälsoproblem och smittade systern? Förmodligen inte. Men eftersom du inte ser bonusdottern som en lika självklar del av familjen ser du inget problem i att göra dig av med henne. 

    När man är en familj och någon familjemedlem blir sjuk får man hantera den smällen. Man försöker inte göra sig av med personen för att göra det lätt för sig. 

    Tycker även det låter konstigt att bonusdottern är sjuk SÅ ofta att det är ett så stort problem och även att ni två blir smittade så ofta med allvarliga symptom dessutom. Ni kanske borde göra läkarundersökningar alla tre när ni verkar ha så dåliga immunförsvar. 

  • Anonym (Mamman har rätt)
    amaliaj skrev 2020-07-06 11:58:00 följande:

    Klart hon ska komma ändå! Man tar väl hand om och älskar sina barn SÄRSKILT när dom är sjuka! Pappan borde kanske gå till VC och göra utredning om varför storasyster blir sjuk hela tiden?

    Tänk så hemskt att som barn inte vara välkommen till sitt ena hem för att man var snuvig! Och varför ska mamman ensam stå för inkomstbortfall? Vad gör ni i ert hem för att tjejen ska friskna till, vaktar pappan henne motvilligt för att sen lämna över till mamman att ta hela ansvaret?

    Om ni separerar och du får ett barn till, ska du då låta pappan ta allt med ert gemensamma så att din nya bebis slipper bli smittad av sin halvbror? Vill du vara utan din förstfödda när han är hängig och trött eftersom du har en ny mysig familj som inte vill ha hans baciller? Vad gör du om ni får ett barn till och storebror ofta är sjuk? Var får han då bo? Undrar bara....


    Barnets mamma lär ju dessutom drabbas hårdare ekonomiskt. Jag antar att ts och partnern inte behöver vabba för förskolebarnet när hon är sjuk eftersom uppenbarligen en av dem är hemma föräldraledig. Nåhot som barnets mamma dock är tvungen till när dottern är sjuk (om nu inte någon är hemma föräldraledig där också),

    Håller med om att de vuxnas immunförsvar kanske behöver kollas
Svar på tråden Varannan vecka liv med sjuk bonusdotter?