• Anonym (uppfostran)

    Uppfostra barn som man uppfostrar hundar?

    Jag råkade säga att uppfostra barn är som att uppfostra hundar. Alla blev sura. Blir du sur? Vad tror du att jag menar?

  • Svar på tråden Uppfostra barn som man uppfostrar hundar?
  • terfje

    Hej! Jag förstår faktiskt vad du menar när du säger så. Sunt förnuft och regler behöver både barn och hundar. Dock olika regler vem det nu gäller.

    Tydligt kroppsspråk både till barn , hundar och andra vuxna.

  • Anonym (Förstår)

    Jag förstår absolut. Beror kanske på hur man ser på uppfostran? Vår inställning gällande både vagn och hund är att förstå VARFÖR de beter sig som det gör och utifrån det arbeta med beteendet. Exempelvis, varför skäller hunden på främlingen? Jo för att vakta. Vi vill då inte lära hunden att vara tyst utan vi vill lära hunden att sluta vakta. På samma sätt tänker vi gällande barnet.

  • Anonym (Voff)

    Jag blir inte sur, men jag tänker att du antingen inte har några egna barn eller att vi har väldigt olika syn på uppfostran. Jag har visserligen inte hund, så vad vet jag, men den uppfostran jag kör med (ömsesidig respekt, resonera och förklara) tror jag inte riktigt funkar på hundar.

  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Voff) skrev 2020-07-07 00:23:11 följande:

    Jag blir inte sur, men jag tänker att du antingen inte har några egna barn eller att vi har väldigt olika syn på uppfostran. Jag har visserligen inte hund, så vad vet jag, men den uppfostran jag kör med (ömsesidig respekt, resonera och förklara) tror jag inte riktigt funkar på hundar.


    Den strategin funkar alldeles utmärkt på hundar, framför allt om man vill ja en lugn och trygg hund som litar på en. Givetvis handlar det inte om att förklara med ord utan med kroppsspråk och olika röst/rörelsekommandon

    Har uppfostrat alla mina djur på det viset har både hundar och hästar.

    Tycker nog att det inte är helt olika ändå att uppfostra barn o hundar viktigt att vara konsekvent, lugn och sansad
  • Anonym (Nej)

    En hund kommer alltid förbli en hund. Ett barn ska växa upp och bli vuxen.

  • Anonym (kanske?)

    En liknelse är en liknelse. Frågan är om mottagaren har tillräcklig information för att förstå liknelsen.


    Jag kan barn (jag jobbar med barn och jag har ett eget) Jag anser att barn ska ha tydliga regler och rutiner. Jag kan dock ingenting alls om hundar. Om någon skulle ha sagt till mig att man uppfostrar barn som hundar, så ser jag framför mig hur man säger "fy och sitt." Jag har förvisso många gånger sagt åt mitt barn att sluta upp med vad han gör eller att sitta still, men det är verkligen inte hur jag tolkar hundägare.


    Jag kan som sagt ingenting om hunduppfostran. I min värld ger man en hund order och när man har gjort det tillräckligt många gånger så lyder hunden. Troligen är det mer komplext än så, men jag vet inte eftersom jag aldrig har haft en hund. Man kan säga åt ett barn att sitta still, men man måste också prata om i efterhand om varför det var nödvändigt i just den stunden. Jag vet inte om man gör så med hundar (jag antar att man inte gör det.) Men jag hade helt klart blivit kränkt om någon sade åt mitt barn att sitta still, om mitt barn inte en stund senare (när han satt still) förklarade varför det var nödvändigt att göra så.Hunduppfostran och barnuppfostran har inte en tillstymmelse kring liknelse i min värld, men jag kan å andra sidan absolut ingenting om hunduppfostran, så jag hade helt klart tagit illa vid mig om någon hade gjort en liknelse med att uppfostra ett barn och en hund.

  • Anonym (kanske?)

    En liknelse är en liknelse. Frågan är om mottagaren har tillräcklig information för att förstå liknelsen.


    Jag kan barn (jag jobbar med barn och jag har ett eget) Jag anser att barn ska ha tydliga regler och rutiner. Jag kan dock ingenting alls om hundar. Om någon skulle ha sagt till mig att man uppfostrar barn som hundar, så ser jag framför mig hur man säger "fy och sitt." Jag har förvisso många gånger sagt åt mitt barn att sluta upp med vad han gör eller att sitta still, men det är verkligen inte hur jag tolkar hundägare.


    Jag kan som sagt ingenting om hunduppfostran. I min värld ger man en hund order och när man har gjort det tillräckligt många gånger så lyder hunden. Troligen är det mer komplext än så, men jag vet inte eftersom jag aldrig har haft en hund. Man kan säga åt ett barn att sitta still, men man måste också prata om i efterhand om varför det var nödvändigt i just den stunden. Jag vet inte om man gör så med hundar (jag antar att man inte gör det.) Men jag hade helt klart blivit kränkt om någon sade åt mitt barn att sitta still, om mitt barn inte en stund senare (när han satt still) förklarade varför det var nödvändigt att göra så.Hunduppfostran och barnuppfostran har inte en tillstymmelse kring liknelse i min värld, men jag kan å andra sidan absolut ingenting om hunduppfostran, så jag hade helt klart tagit illa vid mig om någon hade gjort en liknelse med att uppfostra ett barn och en hund.

  • Anonym (Sara)

    Jag skulle verkligen inte bli sur, så lätt blir jag inte sur.

    Exakt hur jag skulle reagera beror väl på sammanhanget. Men en väldigt väldigt stor skillnad på att uppfostra en hund och en människa är att man ska uppfostra människan till att utvecklas, ta egna beslut, på egen hand skapa relationer med andra, bli en självstädig vuxen helt enkelt. Och skulle den jag pratade med inte förstå den skillnaden skulle jag väl reagera på det på nåt sätt. Kanake med lite oro om personen hade barn, och jag trodde att personen var helt bokstavlig. Men det beror som sagt på av vem och i vilket sammanhang det sägs.

  • Anonym (Malva)

    En hund uppfostras till att lyda sin ledare. Ett barn uppfostras till att förstå, tänka själv och göra det som blir bäst.

    Jag gjorde själv den där liknelsen någon gång innan jag blev förälder, nu med två barn inser jag hur fel den är.

    Däremot behövs tålamod och konsekvens i båda fallen.

Svar på tråden Uppfostra barn som man uppfostrar hundar?