• Anonym (Panik)

    Behöver pengar, sjukskriven utan jobb, bilen trasig...

    Var inne på bilcervicen idag och fick veta att min växellåda är totalslut och det kommer kosta 14.000 att byta. Sedan var styrstaget (tror jag det hette) dåligt men det var inte akut att byta.

    Men de avrådde mig väldigt hårt att inte använda bilen mer än hem och sedan till verkstaden, för det kan förvärra skadan.

    Jag är sjukskriven sedan 7 år tillbaks och har inget jobb att gå tillbaks till, och därför vägrar banken att ge mig lån, då jag bara har lägsta sjukpenningen som säkerhet i inkomst. Det är inte aktuellt med arbete för mig på länge till...

    Har ett lån på länsförsäkringar på 16.000 som jag betalat regelbundet på, tänkte att de vet ju att jag betalar, men de ville ändå inte gå med på att höja det.

    Det finns ju banker som ger lån till de som har betalningsanmärkningar, finns det även ställen som ger lån till oss som har låg inkomst?

    Min sambo och jag har skilda ekonomier, och han är VÄLDIGT strikt i vad som är mitt och vad som är hans! Det näst bästa efter banklån hade varit om han kunde lånat mig pengarna. Men han har inte så mycket ut heller i månaden då han har eget företag, (men han kan väl ta ut mer? ) och dessutom ju mer pengar jag måste betala av till honom sedan, desto mer måste han betala av våra gemensamma kostnader här hemma, och jag skulle max kunna betala 500kr/mån då mitt högkostnadsskydd på apoteket och läkarbesök gått ut och det måste jag ha pengar till...

    Jag försöker sälja saker på fb, men det går trökt.

    Vi bor ute på landet, och behöver bil för att ta mig till läkare osv...

    Sambon vill ju att min bil ska funka också då hans bil inte har dragkrok och kan dra husvagnen och han har tagit semester nu för att kunna åka iväg så han erbjöd sig att byta växellådan, men han har aldrig gjort det tidigare, han är 60, och har inget garage att vara i så jag vågar inte låta honom göra det. Han har skit dålig rygg och får han ett skov när han plockat isär allt så kan det hålla på i veckor utan att han kan röra sig och då kan jag inte ta den till verkstaden heller... Och jag vet ju inte om han ens gjort sakerna rätt.

    Hur ska jag få pengar? Eller ett lån?

  • Svar på tråden Behöver pengar, sjukskriven utan jobb, bilen trasig...
  • Anonym (smulan)

    Det känns osmart att ta lån om man lever på marginalen. Man riskerar att hamna i en skuldfälla.

    Behöver du verkligen en bil? Förstår att det är enklare med en bil men det känns som en dyr lyx att äga en bil bara för enstaka läkarbesök. Finns det inga bussar?

    Om du sparar pengar under 6-12 månader så kan du laga växellådan utan att ta lån.

  • Anonym (-)

    Hur ofta åker du till läkaren? Det verkar billigare att ta taxi de gångerna. Eller få skjuts av mannen, någon granne, någon släking etc. Det låter inte som att fixa en bil för 14000 kr är rätt sak för dig. Du kanske kan köpa en bil för 5000 kr som håller ett år eller två, och under tiden lägger du undan 500 kr i månaden till nästa bil för liknande pris. Om du nu nödvändigtvis måste ha bil.

  • Anonym (smulan)

    Du har mina sympatier. Vet att det är svårt att vara fattig. Men ännu viktigare är att få till ett sparande. Så att man har något om man får oförutsedda utgifter. Det jag kan rekommendera är att man har en stående automatisk överföring till ett sparkonto. Även om det så bara är 200 kronor i månaden så är det bättre än ingenting.

  • Anonym (Panik)
    Anonym (smulan) skrev 2020-07-07 21:52:13 följande:

    Du har mina sympatier. Vet att det är svårt att vara fattig. Men ännu viktigare är att få till ett sparande. Så att man har något om man får oförutsedda utgifter. Det jag kan rekommendera är att man har en stående automatisk överföring till ett sparkonto. Även om det så bara är 200 kronor i månaden så är det bättre än ingenting.


    Jo, jag förstår det nu. Min prioritet har varit att betala tillbaks mina gamla lån, att göra rätt för mig så jag har slängt in så mycket jag kunnat.
    Anonym (-) skrev 2020-07-07 21:42:20 följande:

    Hur ofta åker du till läkaren? Det verkar billigare att ta taxi de gångerna. Eller få skjuts av mannen, någon granne, någon släking etc. Det låter inte som att fixa en bil för 14000 kr är rätt sak för dig. Du kanske kan köpa en bil för 5000 kr som håller ett år eller två, och under tiden lägger du undan 500 kr i månaden till nästa bil för liknande pris. Om du nu nödvändigtvis måste ha bil.


    Som bilen är nu så får jag inte mycket för den, en i bra skick kostar runt 50-60 och köper jag en för 5000 så finns det ingen garanti att inte saker på den börjar strula direkt. Så jag kommer att kämpa för att behålla denna.

    Det finns buss, en på morgonen och en på kvällen. Och jag orkar inte vara hemifrån en hel dag.

    Taxi hit kostar 500 i utkörningsavgift :/

    Grannar/släktingar låter bra, men jag har ingen som jag kan be köra/köra hem mig, jag har rätt många sjukdomar så jag är på undersökningar rätt ofta...

    Sambon kan inte ta ledigt för att köra mig... Visst kan jag åka med honom på morgonen in till stan, men då kommer jag fortfarande inte hem...

    Hör själv hur negativ jag låter :(
    Anonym (smulan) skrev 2020-07-07 21:41:37 följande:

    Det känns osmart att ta lån om man lever på marginalen. Man riskerar att hamna i en skuldfälla.

    Behöver du verkligen en bil? Förstår att det är enklare med en bil men det känns som en dyr lyx att äga en bil bara för enstaka läkarbesök. Finns det inga bussar?

    Om du sparar pengar under 6-12 månader så kan du laga växellådan utan att ta lån.


    Har varit hos kronofogden för flera år sedan och vägrar hamna där igen.

    Känns så hopplöst bara...
  • Tow2Mater

    Din sambo saljer sin bil och han koper sen din for sa mycket som det kostar att fixa lådan, han behover ju en bil med dragkrok. Sen kor du honom till och från jobbet de dagar du behover låna bilen.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Om växellådan är "totalslut" så är det väl bara att köra tills den rasar?
    På vilket sätt kan det bli värre?

    Är det manuell eller automat?

  • Tow2Mater
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2020-07-08 01:32:40 följande:

    Om växellådan är "totalslut" så är det väl bara att köra tills den rasar?
    På vilket sätt kan det bli värre?

    Är det manuell eller automat?


    Man kan bli sittande på vägkanten och behöva bogseras hem....
  • Mint
    Tow2Mater skrev 2020-07-08 01:28:07 följande:

    Din sambo saljer sin bil och han koper sen din for sa mycket som det kostar att fixa lådan, han behover ju en bil med dragkrok. Sen kor du honom till och från jobbet de dagar du behover låna bilen.


    .

    Klockren lösning.
  • Anonym (flytta)

    TS, det hjälper väl inte precis nu men om du är så där mycket sjuk så är det väl inte helt optimalt att bo som du gör? Om jag var du skulle jag ge upp det lantliga livet, skaffa en liten lägenhet nära sjukhuset. Då behöver du inte bil, i princip. Om din partner "måste" bo på landet så får ni väl vara särbo ett tag. 

Svar på tråden Behöver pengar, sjukskriven utan jobb, bilen trasig...