• Anonym (biet)
    Wed 8 Jul 2020 09:46
    282 visningar
    7 svar
    7
    282

    Egenskaper som kan driva till vansinne, har alla så!?

    Min sambo har egenskaper som kan driva mig till flipp inombords, på riktigt!

    Han är världens underbaraste men han är otroooooligt glömsk och disträ.
    Därför blir det jag som måste hålla alla bollar i luften för att vi inte ska glömma något, eller om något behövs göras.

    Han driver ett ganska stort företag med mycket ansvar och behöver ha koll på varenda boll där, så antar att han inte har utrymmet privat.
    Men detta är givetvis något som oroar mig då vi pratar om att skaffa barn, då det mesta kommer landa på mig.

    Är det fler som har så? Eller något annat som är jobbigt att leva med.
    Gräset är väl inte grönare på andra sidan antar jag...

  • Svar på tråden Egenskaper som kan driva till vansinne, har alla så!?
  • Carola­tom07
    Wed 8 Jul 2020 09:53
    #1

    Vet inte om syftet med din tråd är att diskutera negativa egenskaper hos partners överlag, men min f.d. var otroligt lat på sin lediga tid. Hjälpte nästan aldrig till med hushållssysslor och tömde inte soppåsar trots att de svämmade över och städade inte trots att hon såg att det var skitigt och stökigt. Jag fick dubbla bördor då jag jobbade Måndag- Lördag medan hon var halvt sjukskriven och bara jobbade hälften så mycket.

  • Barbro­45
    Wed 8 Jul 2020 09:59
    #2

    Naturligtvis släpper han ansvaret för projektplanerandet när han är hemma. Han behöver ju inte, du tar hand om alla tappade bollar. Ofta ett inlärt beteende, kolla hur det ser ut i relationen hos hans föräldrar. 


    För att komma tillrätta med detta måste du ändra förutsättningarna för honom. Gör klart vad du har ansvar för och vad han har ansvar för. Även om du märker att han glömt något viktigt, påminn inte, låt det bli konsekvenser. Sätt er ner och kom tillsammans överens om vem som ska ta ansvar för vad, låt honom själv föreslå. Då ska det inte bara vara besikta bilen, byta däck, rensa hängrännor utan även dagliga grejer. Om du inte ändrar på arbetsfördelningen nu så får du dubbelt om inför barn. Gå inte på argumentet att han inte kan, orkar, klarar det därför att han driver ett företag. Han gör det för att du räddar honom. 


    Tips, börja följa Instagramkontot  mansbebisar. Du får många tips där.

  • Anonym (.....­)
    Wed 8 Jul 2020 10:03
    #3
    Carolatom07 skrev 2020-07-08 09:53:25 följande:

    Vet inte om syftet med din tråd är att diskutera negativa egenskaper hos partners överlag, men min f.d. var otroligt lat på sin lediga tid. Hjälpte nästan aldrig till med hushållssysslor och tömde inte soppåsar trots att de svämmade över och städade inte trots att hon såg att det var skitigt och stökigt. Jag fick dubbla bördor då jag jobbade Måndag- Lördag medan hon var halvt sjukskriven och bara jobbade hälften så mycket.


    Fast är man sjukskriven så är man ju sjuk och inte lat?
  • Anonym (virre­pärans fru)
    Wed 8 Jul 2020 10:25
    #4

    Min mans tankspriddhet har gjort mig vansinnig många gånger. Men han kan verkligen inte hjälpa det och han försöker skärpa sig, skriva upp, låta mig kolla eller så gör han allt för att fixa konsekvenserna själv.

    Exempel: 

    -Gå hemifrån med lägenhetsdörren halvöppen och nyckelknippan i låset- så hittade jag det när jag kom hem från jobbet.

    - Inte lägga i handbromsen i parkering i backe så bilen rullar ut i gatan.

    - Lägga en burk öppnad bets i baksätet på bilen och låta den ligga där en vecka så locket skavs av mot barnstolen och större delen rinner ut.

    - Insistera på att familjen ska resa med bara handbagage och glömma sitt eget på parkeringen hemma. Fick börja med att köpa nya kalsonger på flygplatsen och fick lägga en halvdag av vår weekend på att köpa ny kostym mm för vi skulle på premiär på kvällen.

    - Glömma kostymen när vi skulle på gala i annan stad och inte hade många timmar mellan ankomst och event- fick köpa ny kostym då också.

    - Börja semestern med att lägga ifrån sig det mest kritiska betalkortet som allt är bokat på på disken på flygplatsen när han skulle köpa en dricka. (vi bokar varannan semester för jag vägrar curla)

    - Glömma sin nästan nya padda i nätfacket på flyget (nej, den får man inte tillbaka)

    - Glömma köpa biljett och få 1000 spänn i kontrollavgift på tågen (har hänt måånga gånger) 

    - Tappa vigselringen och dessutom inte leta efter den ordentligt på fem dagar så det var omöjligt att reda ut var han hade varit, och en ny fick tillverkas.

    Det dyraste året hittills kostade hans virrande ca 55 000 i skattade pengar, och det kan man väl ha roligare för. Tur för honom att han är söt och jag också har en vettig lön!

  • Carola­tom07
    Wed 8 Jul 2020 10:26
    #5
    Anonym (.....) skrev 2020-07-08 10:03:33 följande:
    Fast är man sjukskriven så är man ju sjuk och inte lat?
    Ja, men hon var inte så pass sjuk att hon inte klarade att hjälpa till med hushållssysslor. Hon tillochmed uppmanades att vara aktiv och göra saker av sin psykolog och läkare, så att hon inte skulle komma in i grubblerier som gjorde henne sämre (hon hade en psykisk diagnos).
  • Wed 8 Jul 2020 10:29
    #6

    Har levt med en egenföretagare som hade stenkoll på allt i företaget, men noll koll hemmaläget.


    Fruktansvärt trist att ständigt behöva påpeka att jag och barnen behövde samma tillsyn och omsorg som hans produkter i företaget. Att vi var lika viktiga som personalen. Kanske till och med viktigare ibland...
    Att hela tiden förklara att det är skillnad på familj och arbete och att man inte kan dra upp vad man gör på jobbet när jag diskuterade vad som inte hände hemma för att han jobbade hela tiden.

    Han prioriterade företaget och sig själv före barnen, oss och mig i alla lägen så jag valde att skilja mig.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (biet) Trådstartaren
    Wed 8 Jul 2020 11:12
    #7
    Anonym (virrepärans fru) skrev 2020-07-08 10:25:38 följande:

    Min mans tankspriddhet har gjort mig vansinnig många gånger. Men han kan verkligen inte hjälpa det och han försöker skärpa sig, skriva upp, låta mig kolla eller så gör han allt för att fixa konsekvenserna själv.

    Exempel: 

    -Gå hemifrån med lägenhetsdörren halvöppen och nyckelknippan i låset- så hittade jag det när jag kom hem från jobbet.

    - Inte lägga i handbromsen i parkering i backe så bilen rullar ut i gatan.

    - Lägga en burk öppnad bets i baksätet på bilen och låta den ligga där en vecka så locket skavs av mot barnstolen och större delen rinner ut.

    - Insistera på att familjen ska resa med bara handbagage och glömma sitt eget på parkeringen hemma. Fick börja med att köpa nya kalsonger på flygplatsen och fick lägga en halvdag av vår weekend på att köpa ny kostym mm för vi skulle på premiär på kvällen.

    - Glömma kostymen när vi skulle på gala i annan stad och inte hade många timmar mellan ankomst och event- fick köpa ny kostym då också.

    - Börja semestern med att lägga ifrån sig det mest kritiska betalkortet som allt är bokat på på disken på flygplatsen när han skulle köpa en dricka. (vi bokar varannan semester för jag vägrar curla)

    - Glömma sin nästan nya padda i nätfacket på flyget (nej, den får man inte tillbaka)

    - Glömma köpa biljett och få 1000 spänn i kontrollavgift på tågen (har hänt måånga gånger) 

    - Tappa vigselringen och dessutom inte leta efter den ordentligt på fem dagar så det var omöjligt att reda ut var han hade varit, och en ny fick tillverkas.

    Det dyraste året hittills kostade hans virrande ca 55 000 i skattade pengar, och det kan man väl ha roligare för. Tur för honom att han är söt och jag också har en vettig lön!


    Haha! Bulls eye på min sambo :D
    Detta skulle hända och mer därtill om jag inte "räddar honom"... Jag köper det förslaget att inte rädda och låta det bli konsekvenser, saken är bara att konsekvenserna drabbar mig också vilket jag inte orkar. Man det brinner i huvudet på mig ibland när jag gång på gång måste påminna om saker, och glädjen är ju överväldigande när jag INTE behöver påminna. Då känns det som att vi har en chans ändå... *skratt*
    Mandel skrev 2020-07-08 10:29:21 följande:

    Har levt med en egenföretagare som hade stenkoll på allt i företaget, men noll koll hemmaläget.


    Fruktansvärt trist att ständigt behöva påpeka att jag och barnen behövde samma tillsyn och omsorg som hans produkter i företaget. Att vi var lika viktiga som personalen. Kanske till och med viktigare ibland...
    Att hela tiden förklara att det är skillnad på familj och arbete och att man inte kan dra upp vad man gör på jobbet när jag diskuterade vad som inte hände hemma för att han jobbade hela tiden.

    Han prioriterade företaget och sig själv före barnen, oss och mig i alla lägen så jag valde att skilja mig.


    Min sambo prioriterar inte företaget, då hade jag absolut inte stannat.
    Men alla har ju en gräns för vad ens system klarar av, och hade jag haft det ansvaret som han har så hade jag nog också stängt av när jag kom hem.
    Men det blir så tungsamt ibland då jag själv inte känner att jag kan slappna av och glömma nånting för då är det kört.

Svar på tråden Egenskaper som kan driva till vansinne, har alla så!?