• Anonym (44 till 34)

    Ny garderob pga viktnedgång

    Jag har sedan 1/1 2020 gått från storlek 44 till 34. Nu passar inte kläderna längre och jag behöver uppdatera garderoben. Jag tänkte satsa på en kapselgarderob för att förenkla vardagen. Har idag en stor walk-in-closet med ca 325 plagg som inte passar. Tänkte försöka sälja av en del och skänka bort till bättre behövande. Det jag tänker sälja är märkeskläder av bra kvalitet med bra andrahandsvärde. Andra plagg från Gina tricot, H&M skänker jag.

    Min sambo är väldigt motvillig till att jag ska köpa nya kläder. Om han får bestämma bokar vi en utlandsresa för hela familjen istället. Vi har inte gemensam ekonomi då han alltid är sen med sina räkningar. Varje månad kommer påminnelser och inkassokrav till honom. Inget hos KFM dock.

    Jag vill absolut inte åka utomlands. Dels för att vi har små allergiska barn som skulle göra en utlandsresa till allt annat än semester men också för att jag under min senaste resa var med om ett terrorattentat. Vill han åka får han göra det med sin dotter.

    Jag har sparat väldigt mycket pengar genom att lägga om kosten, cykla och gå istället för gym och bil. Det enda jag lagt pengar på i år är en frysbox för 3400 kr för att rymma allt kött. Förut hade vi ett matkonto på 8000-10000. Nu är det nere på 5500 för 5 personer.

    Jag fick tidigt information om Corona då jag är chef i ett stort område som innefattar både flyg och tågtrafik. Samtidigt så har vi dragit in på en massa aktiviteter och utflykter som jag alltid har betalat för. Lekland, färjor, transporter, utemat mm. Så jag har 44346 kr sparade. Jag kommer inte att spendera hela summan på kläder. För en hållbar kapselgarderob tänker jag mig ca 15000. Kläder kostar och jag behöver allt från trosor, strumpor, bh till vardagsplagg, festplagg och ytterkläder till alla säsonger. Räcker det? Jag tror att jag kommer att spräcka min budget ändå. Bara en bra bh kostar typ 700kr. Jag har ca 780000 kr på mitt sparkonto. 1,4 miljoner i arv som är placerat i fonder.

    Sedan vill jag köpa hund igen. Jag älskar att träna och tävla inom lydnad och spår. Jag vill ha en Dvärgschnauzer. Sedan behöver jag handpenning till min nya husvagn och tält. Säsongsplats och material till att bygga upp campingtomten. Vi har campat med husvagn de senaste 5 åren. Mitt barn och vårat gemensamma älskar det. Min sambo också men han har aldrig råd att betala något. Jag får ut 56700 efter skatt och han omkring 23500. Oftast mindre så jag räknar alltid med ca 20000 kr från honom.

    Men han är så arg och negativ för att jag köper kläder. Har ni andra det såhär?

  • Svar på tråden Ny garderob pga viktnedgång
  • Mrs Moneybags

    Det låter tufft att din man är så negativ mot att du köper nya kläder, men det är ju ett vanligt fenomen att folk blir arga/negativa mot någon som går ner mycket i vikt eller gör någon annan stor livsförändring. De vill att allt ska förbli som det en gång var. Om du kan förändras så mycket som du har gjort, vad säger det om honom och hans möjligheter att förändras? En del uppfattar det som hotfullt och skrämmande. 

    Om du då dessutom skaffar nya fina kläder och börjar en ny livsstil med hund osv - ja, då kanske du attraherar någon annan? Det är kanske så han tänker. 

    När jag läser att du utöver detta har ett chefsjobb där du tjänar bra och han ett låglönejobb så ser jag konflikten klar för mig. Han är rädd att du ska lämna honom. Han är arg för att du har råd och han inte.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Men är han knäpp eller...? Varför ska du gå omkring i kläder som hänger som säckar nu när du varit så duktig att gå ner i vikt så mycket, klart du ska ha kläder du trivs i för din kropp!

    Och du gör vad du vill med dina pengar så kör på! :D

  • Anonym (44 till 34)
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-08 10:27:53 följande:

    Det låter tufft att din man är så negativ mot att du köper nya kläder, men det är ju ett vanligt fenomen att folk blir arga/negativa mot någon som går ner mycket i vikt eller gör någon annan stor livsförändring. De vill att allt ska förbli som det en gång var. Om du kan förändras så mycket som du har gjort, vad säger det om honom och hans möjligheter att förändras? En del uppfattar det som hotfullt och skrämmande. 

    Om du då dessutom skaffar nya fina kläder och börjar en ny livsstil med hund osv - ja, då kanske du attraherar någon annan? Det är kanske så han tänker. 

    När jag läser att du utöver detta har ett chefsjobb där du tjänar bra och han ett låglönejobb så ser jag konflikten klar för mig. Han är rädd att du ska lämna honom. Han är arg för att du har råd och han inte.


    Jag har föreslagit att han ska gå tillsammans med mig. Har ordnat barnvakt och allt men han rör sig 16000 steg på jobbet som mekaniker och då orkar han inte när han kommer hem. Han har alltid varit smal och vältränad men så hände något när han blev 38 år. Magen kom, hängpung, bristningar på insidan av låren och dessa har han väldigt ont av. Nu låter det som att jag trashar honom och då blir det fel. Han har så otroligt många bra egenskaper. Han är lat och han fokuserar mycket på hem och barn så då glömmer han sina räkningar. Men jag har alltid stöttat honom i sina projekt. Har han köpt ett chassi till en jänkare och karossen så har vi fixat allt tillsammans. Vi har slipat, vi har gnott, vi har gjort så allting smorts.

    Men han kan inte fortsätta att äta ute varje dag. Jag äter kött. Bara kött. Då har jag även blivit av med min pollenallergi så jag behöver inte medicin för det längre.

    Jag vill inte attrahera någon annan. Jag är inte mottaglig för det.
  • Anonym (Du behover klader oavsett)

    Fattar inte varfor han blir arg for att du ska kopa klader for DINA pengar? Dumt av honom att tro att han kan paxa DINA pengar till en utlandsresa (som inte direkt kommer att bli en semester at er) och sen bli sur for att du faktiskt MASTE kopa klader (nagot som alla maste ha, men du har ju inget som passar sa du MASTE ju kopa). Later ju aven som om du betalar det mesta ni gor tillsammans, sa hur har han mage att klaga pa hur DU anvander DINA pengar? OK om du inte bidragit till hemmet och HAN hade behovt betala allt, men inte ens da kan man val motsatta sig att nagon som gatt ner sa pass manga storlekar, och inte langre har nagot att ha pa sig, ska ha mojligheten att kopa nya klader. 
    Antingen ar han snal och vill inte att du slosar pengar (for han ser dem som sina trots att de ar dina) eller sa ar han, som inlagg #1 namner, radd for att du nu ska borja attrahera andra och kanner sig hotad att du kanske kommer att lamna? Att han ar radd for forandringen? 
    I vilket fall som helst - du behover klader oavsett. Allt, inifran och ut. Det far kosta vad det kostar, men du verkar prismedveten och inte av den slosaktiga sorten, sa detta borde inte vara ett problem for honom. Och att du dessutom saljer av kvalitetsklader som du kan bekosta din ny a grderob med borde val gora honom glad. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (44 till 34) skrev 2020-07-08 10:42:19 följande:
    Jag har föreslagit att han ska gå tillsammans med mig. Har ordnat barnvakt och allt men han rör sig 16000 steg på jobbet som mekaniker och då orkar han inte när han kommer hem. Han har alltid varit smal och vältränad men så hände något när han blev 38 år. Magen kom, hängpung, bristningar på insidan av låren och dessa har han väldigt ont av. Nu låter det som att jag trashar honom och då blir det fel. Han har så otroligt många bra egenskaper. Han är lat och han fokuserar mycket på hem och barn så då glömmer han sina räkningar. Men jag har alltid stöttat honom i sina projekt. Har han köpt ett chassi till en jänkare och karossen så har vi fixat allt tillsammans. Vi har slipat, vi har gnott, vi har gjort så allting smorts.

    Men han kan inte fortsätta att äta ute varje dag. Jag äter kött. Bara kött. Då har jag även blivit av med min pollenallergi så jag behöver inte medicin för det längre.

    Jag vill inte attrahera någon annan. Jag är inte mottaglig för det.
    Jag glömde att säga grattis till viktnedgången! För det är ju en otrolig resa du har gjort. Jag menade bara att din man kanske känner sig obekväm med att du har förändrats så mycket, jag förstår att du inte vill ha någon annan. 

    15000 på kläder är ju inte extremt mycket heller, om man är den typen som har sina kläder en längre tid. Min syster handlar för ungefär så mycket en gång om året, men sen handlar hon inget alls däremellan. Det blir bara en dryg tusenlapp per månad, så det är ju inte så farligt. Hon har också ett chefsjobb där hon behöver vara välklädd alltsomoftast. 
  • Anonym (44 till 34)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-07-08 10:40:46 följande:

    Men är han knäpp eller...? Varför ska du gå omkring i kläder som hänger som säckar nu när du varit så duktig att gå ner i vikt så mycket, klart du ska ha kläder du trivs i för din kropp!

    Och du gör vad du vill med dina pengar så kör på! :D


    Tack! Jag drabbas av dåligt samvete bara då mitt val påverkar honom. Han vill åka utomlands. Jag behöver kläder. Han kommer aldrig att kunna åka utomlands när han missköter sin ekonomi. Jag har råd att skicka både honom och dottern utomlands. Vilket jag skulle kunna göra när han fyller jämt i december. Men jag vill inte följa med och då vill han inte åka.
  • Anonym (44 till 34)

    Jag borde ha startat en tråd angående hur jag tar hand om mina skuldkänslor istället.

  • Anonym (Du behover klader oavsett)
    Anonym (44 till 34) skrev 2020-07-08 10:55:58 följande:

    Jag borde ha startat en tråd angående hur jag tar hand om mina skuldkänslor istället.


    Skuldkanslor for att du varit sa himla duktig och kunnat ga ner sa otroligt mycket (och till pa kopet sparat pengar under resans gang och minskat era kostnader)? Du har inget att ha pa dig. ALLA maste ha klader pa kroppen. Att du nu maste kopa allt pa en gang gor att det ser ut som en stor summa, men det ar det inte. Utspritt pa ett ar ar det ingenting! Du slosar inte utan det ar en berattigad utgift. Jag forstar att du far skuldkanslor eftersom andra raknat med dessa pengarna (trots att de inte ar deras), men man slosar inte pa en nojesresa nar man inte har klader pa kroppen. Ni kan resa senare. Det maste inte ske i december, sa vad ar problemet? Resan skjuts helt enkelt upp lite, om det ar dar skon klammer, sa varfor ha daligt samvete? Det ar din sambo som bor ha daligt samvete, som vill att du ska ga i klader som sitter som talt!
  • Anonym (Eh)

    Alltså ni har inte gemensam ekonomi? Du gör vad du vill med dina pengar. Du vill oavsett inte åka på resa, det har inte med pengarna att göra ju. Du står för allt till husvagnen så vad har han att klaga på? Inte ett skit.

    Du behöver nya kläder. Antar att du efter Corona har ett arbeta att gå till? Då kan du knappast komma klädd i kläder som glider av kroppen på dig för att de är så mycket för stora.

    Han har hundra procent fel och ingen rätt att vara det minsta bitter

  • Anonym (Eh)

    Du vara sparat 5000 kronor på mat sedan ett halvår tillbaka? Jag antar att ni delar på matkostnaden? Isf har du sparat 2500 åt honom i sex månader. Det är 15.000. Alltså den summa du planerat att lägga på kläder. Han har ingenting att komma med och du har ingenting att känna skuld över

Svar på tråden Ny garderob pga viktnedgång