• Anonym (Avsky­r semest­er)
    Wed 8 Jul 2020 10:41
    483 visningar
    32 svar
    32
    483

    Någon mer som får panik och inte vill ha semester?

    Nu börjar den där ledighetsångesten verkligen göra sig påmind igen. Dyker upp varje jul, påsk och sommar. 
    Har haft det så här i minst 10 år och det blir inte ett dugg bättre. Snarare sämre.

    Att veta om att det nu är 3 veckor i antågande då det inte kommer att hända någonting utan det bara kommer att vara tjat och ensamhet. 
    Barnen är numera tonåringar och vill inte planera någonting. De kan inte ens enas om att planera dagsutflykter utan jag kommer ha panik varje morgon över att det inte kommer att hända något den dagen heller. 
    Jag skriver listor med förslag på aktiviteter, men de vill inget göra och kommer inte med några egna förslag. Blir så tröttsamt att behöva tajta och bli osams för att få med dem på något.

    Skilde mig för drygt 1 år sedan så jag har barnen varannan vecka så 1 vecka har jag inte ens barnen att träta med utan det är bara jag.
    Hände dock inte mer när jag var gift eftersom jag levde med en arbetsnarkoman...


    Finns det någon mer som har det så här? Hur överlever man utan att ta på offerkoftan och bryta ihop i soffhörnet?

  • Svar på tråden Någon mer som får panik och inte vill ha semester?
  • Anonym (E)
    Wed 8 Jul 2020 10:55
    #1
    +1

    Kan du inte planera aktiviteter som du genomför med eller utan sällskap?. Dvs informera dem om vad du ska göra, när du ska åka osv och om de vill med följer de med och annars är de hemma?

  • LukeSt­airwal­ker
    Wed 8 Jul 2020 11:00
    #2
    +1

    Om barnen är tonåringar så borde du kunna göra egna saker?

    Nu i coronatider så räcker dagsutflykt, vill de inte med så kör själv. Passa på att gymma, läsa och se på film. Det regnar ju ändå bara ute.

    Livet är gött och mina är inte ens i tonåren än.

  • Anonym (Bull)
    Wed 8 Jul 2020 12:37
    #3
    +1

    Nej vill ha semester resten av livet!

  • Anonym (Hobby­)
    Wed 8 Jul 2020 12:54
    #4

    Skaffa en aktiv hobby där du rör på dig. Börja träna, gym, gruppträning, jogging, yoga, vad som. Börja spela golf? Det är en väldigt social community om du är öppen och hamnar i rätt sällskap. Fysiskt och utomhus också. Ta en grundkurs, ta med kidsen. Vägrar densp skit i dom så kan de sitta hemma.

  • Anonym (Avsky­r semest­er) Trådstartaren
    Wed 8 Jul 2020 13:13
    #5
    Anonym (Hobby) skrev 2020-07-08 12:54:33 följande:

    Skaffa en aktiv hobby där du rör på dig. Börja träna, gym, gruppträning, jogging, yoga, vad som. Börja spela golf? Det är en väldigt social community om du är öppen och hamnar i rätt sällskap. Fysiskt och utomhus också. Ta en grundkurs, ta med kidsen. Vägrar densp skit i dom så kan de sitta hemma.


    Jag cyklar både landsväg och mtb och är även barn/ungdomstränare inom mtb. 
    Dock på hobbynivå så jag orkar inte hänga med de mer aktiva så det blir att jag får cykla själv när jag inte har tränaruppdraget. 
    Och det gör jag, men när det är semester så vore det så mycket roligare med sällskap. Vad som görs spelar inte så stor roll utan mer sällskapet. Att ha någon att prata lite med.
    Jag gör redan allt själv i livet. Cyklar, städar, handlar, promenerar i skogen, badar i sjön, fixar trädgården, renoverar mitt hus osv. 

    Är tyvärr värdelös på golf  

    De veckor jag inte får jobba har jag alltså ingen vuxen att prata med. Barnfria veckan så är det inte ens någon som skulle sakna mig om jag ramlade ned från stegen när jag målar huset...
  • Anonym (Avsky­r semest­er) Trådstartaren
    Wed 8 Jul 2020 13:15
    #6
    LukeStairwalker skrev 2020-07-08 11:00:41 följande:

    Om barnen är tonåringar så borde du kunna göra egna saker?

    Nu i coronatider så räcker dagsutflykt, vill de inte med så kör själv. Passa på att gymma, läsa och se på film. Det regnar ju ändå bara ute.

    Livet är gött och mina är inte ens i tonåren än.


    Det du skriver är det jag redan gör vecka ut och vecka in. Det är bristen på sällskap/vuxenkontakt som jag får panik av i semestertider. 
    Att liksom bara slösa bort ytterligare 3 veckor på absolut ingenting... Att återigen gå åt av ensamhet.
  • Anonym (piip)
    Wed 8 Jul 2020 13:16
    #7

    Hitta gruppaktiviteter du kan göra utan barnen.

  • Anonym (Avsky­r semest­er) Trådstartaren
    Wed 8 Jul 2020 13:17
    #8
    Anonym (E) skrev 2020-07-08 10:55:13 följande:

    Kan du inte planera aktiviteter som du genomför med eller utan sällskap?. Dvs informera dem om vad du ska göra, när du ska åka osv och om de vill med följer de med och annars är de hemma?


    Jag har de senaste 10 åren av mitt liv gjort saker på egen hand trots att jag var gift de första 9 åren av dem...
    Det är bristen på sällskap som skapar paniken. Inte ett vuxet samtal på 3 veckor, bara slösa 3 veckor av livet på att vänta på att få börja jobba igen och träffa vuxna människor och få lite utbyte...
  • Anonym (Avsky­r semest­er) Trådstartaren
    Wed 8 Jul 2020 13:22
    #9
    Anonym (piip) skrev 2020-07-08 13:16:33 följande:

    Hitta gruppaktiviteter du kan göra utan barnen.


    Vart hittar man andra människor (vuxna) som kan tänka sig att lite spontant åka på en ex cykelutflykt en solig dag?
    Eller följa med på husvagnssemester några dagar?
    Kanske en tältnatt i skogen?
    Dagsutflykt med bil och testa badplatser och glasställen?

    Jag är inte ute efter träning för det fixar jag på egen hand utan avkopplande aktiviteter, semestergrejor med andra.

    Det där som man har sambo/make, familj, vänner osv till.
  • LukeSt­airwal­ker
    Wed 8 Jul 2020 13:42
    #10
    Anonym (Avskyr semester) skrev 2020-07-08 13:15:32 följande:

    Det du skriver är det jag redan gör vecka ut och vecka in. Det är bristen på sällskap/vuxenkontakt som jag får panik av i semestertider. 

    Att liksom bara slösa bort ytterligare 3 veckor på absolut ingenting... Att återigen gå åt av ensamhet.


    Ok, men kolla med friluftsfrämjandet på din ort. Gå med i STF. Jag är med där och det kommer en hel del förslag på gruppaktiviteter (även för nybörjare) och gruppresor.

    Eller gå en spännade kurs i vad som helst.
Svar på tråden Någon mer som får panik och inte vill ha semester?