• Anonym (Ts)

    Borde inte "hittepåjobb" vara bättre än bidrag?

    Som arbetslös så känns det så. Varför ska jag sitta här helt sysslolös? Varför kan man inte bara ordna fram nåt, skräpplockning, underhåll av infrastruktur, hemhjälp, vad som helst.

    Fördelarna:

    Saker som behöver bli gjorda men som är lågt prioriterade blir gjorda

    Människor (Som jag) får rutiner och känner sig behövda, bättre psykisk hälsa

    Man kanske inte ska arbeta 8h per dag med bidraget i lön, det öppnar för en obehaglig utveckling, men några timmar i alla fall. Det ska inte heller kunna utnyttjas av privata företag utan det ska endast vara statliga uppgifter.

    Vet inte hur det är för andra men jag vantrivs verkligen med bidragssituationen. Jag känner mig som en parasit, att jag inte har nån plats i samhället. Den psykiska påfrestningen att alltid känna "det här är inte mina pengar", man känner sig verkligen värdelös. Och vad ska man göra med alla dagar? Man blir helt förslöad.

    Vad vinner samhället på att en andel arbetskraft sitter och gör ingenting?

  • Svar på tråden Borde inte "hittepåjobb" vara bättre än bidrag?
  • RenLuft
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-08 17:24:43 följande:

    Som arbetslös så känns det så. Varför ska jag sitta här helt sysslolös? Varför kan man inte bara ordna fram nåt, skräpplockning, underhåll av infrastruktur, hemhjälp, vad som helst.

    Fördelarna:

    Saker som behöver bli gjorda men som är lågt prioriterade blir gjorda

    Människor (Som jag) får rutiner och känner sig behövda, bättre psykisk hälsa

    Man kanske inte ska arbeta 8h per dag med bidraget i lön, det öppnar för en obehaglig utveckling, men några timmar i alla fall. Det ska inte heller kunna utnyttjas av privata företag utan det ska endast vara statliga uppgifter.

    Vet inte hur det är för andra men jag vantrivs verkligen med bidragssituationen. Jag känner mig som en parasit, att jag inte har nån plats i samhället. Den psykiska påfrestningen att alltid känna "det här är inte mina pengar", man känner sig verkligen värdelös. Och vad ska man göra med alla dagar? Man blir helt förslöad.

    Vad vinner samhället på att en andel arbetskraft sitter och gör ingenting?


    Jag har tänkt exakt likadant!

    De som får hjälp är de som har funktionsnedsättning. Men varför kan man inte hjälpa alla människor som söker arbeten?

    Bra tråd, jag följer den!
  • DanneHade

    Görs inte det redan då? Vet att det i min kommun ständigt städas och rengörs från kommunens sida. Risken finns väl att du till sist anställer 10 ickespeciferadekönspersoner för att göra 1 ickespeciferadkönspersons städarbete.


    Vilket i sig kanske inte är fel eftersom det i vanliga fall skulle vara ett bättre alternativ än att folk sitter hemma. Men nu i coronatider så är det kanske inte så bra ur ett smittspridningsperspektiv.


    Annars har du det ständiga problemet med att privata aktörer utnyttjar statliga insatser och förvandlar hela systemet till en fars, och det kan vara ganska svårt att undvika ibland.

    (t,ex företag tar in personer så länge arbetsförmedlingen står för lönen och sedan sparkar dem).

  • Anonym (Juni)

    Tycker inte att du behöver känna dig som en parasit för att du får bidrag. De finns ju just för att t.ex. arbetslösa ska få dem. Känner du likadant när du får vård? När du gick i skolan? När du går till ett bibliotek? Att du inte förtjänar det för att det finansieras av skatten?

    Självklart är det ju skitjobbigt att vara arbetslös (har varit det själv i längre perioder). Se bidraget istället som din "lön" för att du ska kunna söka jobb, kunna ha någonstans att bo, kunna äta, kunna åka till den där intervjun. 

  • Anonym (.)

    Har tänkt exakt samma sak. T.ex. röjning i skog, om man efterröjer eller gallrar med ganska lätt kvalificerad person med enklare redskap kan man öppna upp stadsnära skogar och göra dem väldigt tillgängliga för promenader. Och samtidigt samla in bränsle till fjärrvärmen. Kanske minskar man även risker för skogsbränder.

    Här i stan är det typ 20år mellan tillfällena som arbetslagen åker ut med tung utrustning och rensar väldigt mycket då, istället för att ta lite då och då

    Fallfärdiga träd finns, och det man vara svårt att ta sig fram på många ställen.

    Finns mycket arbeten som skulle kunna göra nytta i samhället, utan att konkurrera ut privata företag eller vara meningslösa.

Svar på tråden Borde inte "hittepåjobb" vara bättre än bidrag?