• Anonym (Preggo)

    VAR kan jag göra tidigt UL?!

    Är gravid i v 7, har tid för ett tidigt ultraljud/kub i vecka 14 och det är ju galet lång tid tills dess!

    Är största kontrollfreaket någonsin, det är helt bisarrt att man ska behöva leva i ovisshet så länge. Är det två barn? Är det något barn alla? Slår hjärtat/är det levnadsdugligt?!

    Hade män varit gravida hade det aldrig gått till såhär.

    Har försökt boka privat men det är ju hopplöst nu under semestern! Var kan jag vända mig!? Bor mellan Borås och Gbg och kan tänka mig att åka en bit!

  • Svar på tråden VAR kan jag göra tidigt UL?!
  • Anonym (snyft)

    Ja du. Är också i v. 7 och har blött och haft magvärk och jag fick ringa runt som en tok. Fattar inte att det kan vara så svårt. Till sist fick jag åka och sätta mig på gynakuten och vänta på att få träffa en läkare. Allt är tydligen stängt över sommaren (och då bor jag ändå nära en av Sveriges största städer). Håller med dig, kvinnor får stå ut med så sjukt mycket skit att man inte kan tro att det är sant. Jag kunde dock boka ett privat men hade fått vänta nästan 3 veckor. 

    Förlåt, det här var ju inte till någon hjälp för dig. Men jag förstår hur du känner. 

  • Anonym (Preggo)
    Anonym (snyft) skrev 2020-07-08 18:57:08 följande:

    Ja du. Är också i v. 7 och har blött och haft magvärk och jag fick ringa runt som en tok. Fattar inte att det kan vara så svårt. Till sist fick jag åka och sätta mig på gynakuten och vänta på att få träffa en läkare. Allt är tydligen stängt över sommaren (och då bor jag ändå nära en av Sveriges största städer). Håller med dig, kvinnor får stå ut med så sjukt mycket skit att man inte kan tro att det är sant. Jag kunde dock boka ett privat men hade fått vänta nästan 3 veckor. 

    Förlåt, det här var ju inte till någon hjälp för dig. Men jag förstår hur du känner. 


    Åh, fina du! Hade jag börjat blöda hade jag åkt direkt till gynakuten också! Hur gick det för dig?
  • Anonym (snyft)
    Anonym (Preggo) skrev 2020-07-08 18:58:46 följande:
    Åh, fina du! Hade jag börjat blöda hade jag åkt direkt till gynakuten också! Hur gick det för dig?

    Tack, det gick så där. Dom såg inget embryo, tyvärr. Jag har blött väldigt lite, bara två tillfällen med "riktigt" och färskt blod, så jag hoppas förstås fortfarande att det lilla fröet bara gömde sig. 


    Men ja, inte så kul att behöva ljuga för att få komma in på akuten så mitt enda råd är nog att du håller koll på privata, kanske nån avbokar ett besök så du inte behöver vänta så länge! 

  • Anonym (H)

    Inga tips. Men lite tacksam ska du nog ändå vara över att få ultraljud redan i vecka 13. I många län är det fortfarande rul i vecka 18 sin gäller om man inte har åldern inne för kub.

    Förstår dock naturligtvis att du vill göra tidigare än så. Själv hade jag varit mycket tacksam för ett tidigt vaginalt ultraljud då jag i vecka 6 var tvungen att informera arbetsgivaren pga kemikalier i arbetet... så jag förstår dig absolut.

    Om män hade fött barn så hade absolut förlossningsvården sett annorlunda ut. Att behöva läcka avföring resten av livet men inte få hjälp hade garanterat inte accepterats

  • Anonym (imperfekt)

    Inget är säkert förrän efter v 12 ändå och ingen människa på planeten kan fixa det om fosterutvecklingen går fel tidigt. Då är det något allvarligt fel och man ska vara glad att det barnet slipper födas.

    Så vilken nytta gör ett UL nu?

    Jag fick MA i v 13 första gången precis när vi berättat för alla. Fostret hade slutat växa i v 9.

    Det lärde mig att ta det lugnt tills man har lite mer säkerhet istället för att behöva deala med hela släktens och vänners beklagande och stackars också när man själv är halvt i chock.

  • Anonym (H)
    Anonym (imperfekt) skrev 2020-07-08 19:18:18 följande:

    Inget är säkert förrän efter v 12 ändå och ingen människa på planeten kan fixa det om fosterutvecklingen går fel tidigt. Då är det något allvarligt fel och man ska vara glad att det barnet slipper födas.

    Så vilken nytta gör ett UL nu?

    Jag fick MA i v 13 första gången precis när vi berättat för alla. Fostret hade slutat växa i v 9.

    Det lärde mig att ta det lugnt tills man har lite mer säkerhet istället för att behöva deala med hela släktens och vänners beklagande och stackars också när man själv är halvt i chock.


    Vid konstaterade hjärtljud i vecka 6 är missfallsrisken 1,6 procent innan vecka 12. Annars är risken 15 procent. Så jo det finns viss relevans i att göra ett tidigt ultraljud för att inte behöva uppleva ?missed abortion?

    Beklagar ditt missfall!
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (imperfekt) skrev 2020-07-08 19:18:18 följande:

    Inget är säkert förrän efter v 12 ändå och ingen människa på planeten kan fixa det om fosterutvecklingen går fel tidigt. Då är det något allvarligt fel och man ska vara glad att det barnet slipper födas.

    Så vilken nytta gör ett UL nu?

    Jag fick MA i v 13 första gången precis när vi berättat för alla. Fostret hade slutat växa i v 9.

    Det lärde mig att ta det lugnt tills man har lite mer säkerhet istället för att behöva deala med hela släktens och vänners beklagande och stackars också när man själv är halvt i chock.


    Beklagar ditt missfall! Hade du inte hellre velat få det beskedet i vecka 9 eller 10? Än att behöva gå 3-4 veckor till och planera för ett barn.
Svar på tråden VAR kan jag göra tidigt UL?!