• Anonym (?)

    Tvätta vid kissblöja?

    Tvättar ni vid kissblöja?

    Min vän gör det, jag har aldrig gjort det. Blöjorna suger ju upp kisset såpass bra att de inte blir blöta, om inte blöjorna är överfulla. Jag tvättar hela nedre morgon och kväll, men under dagen om det bara är kiss så byter jag blöja. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Tvätta vid kissblöja?
  • MammAmma

    Nix. Bara sköljt med lite vatten t ex på morgonen eller när de sovit länge och blöjan hunnit bli mycket "tung" och därmed kanske lämnat huden fuktig av kiss. För mycket tvättande, även med bara vatten, torkar ju ut.

  • Anonym (Linn)

    Jag har alltid gjort det på alla mina barn. Minns när jag hade kissat på mig som liten, hur det irriterade och sved i huden. Tycker även det är ofräscht med intorkat kiss och urinlukt.

  • Anonym (?)
    Anonym (Linn) skrev 2020-07-08 20:55:55 följande:

    Jag har alltid gjort det på alla mina barn. Minns när jag hade kissat på mig som liten, hur det irriterade och sved i huden. Tycker även det är ofräscht med intorkat kiss och urinlukt.


    Men om kisset sugs upp så dom inte blir blöta, då sugs ju kisset in i blöjan och hamnar inte på huden? Jag har fått höra att dagens blöjor fungerar som vårt toapapper, att vi torkar oss när vi kissat, men lika bra suger blöjan upp kisset och torkar bebis så den ej blir blöt. Eller är det fel?
  • Anonym (?)
    MammAmma skrev 2020-07-08 19:48:29 följande:

    Nix. Bara sköljt med lite vatten t ex på morgonen eller när de sovit länge och blöjan hunnit bli mycket "tung" och därmed kanske lämnat huden fuktig av kiss. För mycket tvättande, även med bara vatten, torkar ju ut.


    Jo precis, det är så jag med resonerat
  • Fjäril kär

    Blöjor blir lite våtvarmt omslag. Det luktar ju inte fräscht när man öppnar en kissblöja. Och blöeksem existerar i allra högsta grad även med bra blöjor så givetvis bör man hålla bebisen ren även vid kissbyte.

    Jag har använt en mjuk tvättlapp i frotté och blött och kramat ur och torkat mina tre söners snopp och pung vid kissbyte, annars har de fått röda utslag ganska kvickt då det samlas fukt och bakterier där.

  • Anonym (Lin)

    Varför skulle man INTE tvätta av barnet? Brukar ni bara skaka av er när ni har kissat eller? 

  • Anonym (Ann)

    Så kissdroppar som troligen är kvar mellan blygdläppar och under snopp/pung vid blöjbyte får alltså vara kvar? Så ofräscht.

    Man behöver ju inte köra med vattenkran och blaska ner barnet men torka rent och torrt är väl givet?

  • Anonym (Såhär)

    Jag har alltid torkat med vatten och sen klappat torrt innan ny blöja vid kiss. Har också när jag varit hemma bytt direkt när jag upptäckt att det varit kiss, så barnet slipper ha det liggandes där längre än nödvändigt.

    Jag har jobbat på förskola och även om dagens blöjor är bra så känner man fukten genom blöja och byxa när blöjan är fullkissad. Det hade inte känts bra att låta varken torkat kiss vara kvar eller låta det vara ständigt fuktigt.

  • syntharen

    Dagens blöjor är ju så absorberande att huden är helt torr när man tar av blöjan (iaf på mina barns hud), såvida att blöjan inte är överfull. Är huden fuktig av kiss så brukar jag torka av det med en ren och torr frottéhandduk. Undviker tvätta av med vatten då vatten är uttorkande.

  • Anonym (Steff)

    Har bara bytt kissblöja. Tvättat med vatten och olivolja två gånger per dag. Vi låg på neo i ett par månader och de var supernoga med hygienen och skötseln. Bebisars hud är ju så känslig när de är så små. Där tvättade man inte heller efter kissblöja, det sliter bara på huden i onödan.

  • Fliselisan

    Jag sköljer alltid av lillen ordentligt nertill i handfatet på morgonen, och sen om det vid något byte skulle kännas fuktigt. Och om det är väldigt varmt och svettigt, men då får han oftast vara naken utan blöja iallafall om vi är hemma. Om det skulle lukta unket eller svettig så skulle jag självklart skölja av. Använder aldrig tvål. Brukar ta lite lotion (miniderm) på tvättlappen när jag torkar av ibland.

    Sonen har aldrig varit röd eller haft utslag, inte dottern heller då hon var bebis. Byter dock blöja ganska ofta, så det är ytterst sällan den känns fuktig eller tung.

Svar på tråden Tvätta vid kissblöja?