• Anonym (orolig)

    Min man blir personlighetsförändrad efter att ha spelat datorspel

    Min man blir personlighetsförändrad efter att ha spelat datorspel. Han spelar Minecraft, så det är inget konstigt eller våldsamt spel på så vis. Han sitter mest och bygger hus. Samma problem har funnits i snart 10 år och jag börjar bli less.
     
    Han spelar inte jätteofta och bara när vårt barn har gått och lagt sig. Om jag går in i köket, där han sitter och spelar, så är han helt normal. Jag kan till och med sätta mig bredvid honom en längre stund och prata och då är han också normal. Det onormala beteendet kommer precis efteråt, om vi sätter oss i soffan i vardagsrummet.
     
    Beteendet visar sig genom att han flackar med blicken och tittar bort från mig mycket. Han kan sitta och prata med mig, men svarar luddigt och något sluddrigt och verkar mentalt frånvarande och han kan plötsligt vända sig så att han har nacken mot mig så att jag pratar mot hans rygg. Han verkar totalt mentalt frånvarande.

    Under en period trodde jag att han blev berusad när han spelade, för han dricker ett 2-3 glas vin medan han spelar. Det gör han förvisso ibland när han ligger i soffan och läser en bok på kvällen också, men då är han helt normal efteråt. Idag höll jag koll på hans drickande i smyg, medan han spelade, och jag tror inte att han drack mer än vad han brukar, så jag tror inte att han blir full. Han hävdar själv att han inte dricker mer när han spelar än om han skulle ha gjort något annat. Vad som också talar mot att han skulle vara berusad, är att han blev precis så där konstig idag igen och då föreslog jag att vi skulle spela Alfapet. Medan vi spelade så var han helt normal igen, tills vi hade spelat färdigt Alfapet i köket. När vi kom tillbaka till vardagsrummet, så blev han personlighetsförändrad igen och satt och stirrade på en punkt på väggen, med ryggen nästan helt emot mig och sade samtidigt att han tyckte i alla fall att vi hade det trevligt, samtidigt så kunde han bara fokusera på vårt samtal korta stunder, men det verkade han inte ens märka. Något liknande sker aldrig om han har legat och läst i soffan intill mig i vardagsrummet, även om vi inte då heller pratar på 1-2 timmar.

    Är det någon som har en idé kring vad det här kan bero på? Jag tog upp det ordentligt ikväll och min man blev riktigt ledsen och sa att han inte vet och att han inte märker någon skillnad själv. Samtidigt var han så konstig, som han brukar när han har spelat, så det gick inte riktigt att prata, fast jag försökte, så jag sa att det kanske är bäst att han går och lägger sig. Då reste han sig upp och gjorde det direkt och sa att det gör han gärna, eftersom han var jättetrött, vilket indikerar på vad det hela kan handla om. Det konstiga i det här, är att jag kunde bryta "tröttheten" 10 minuter efter spelandet och sedan satt vi och spelade Alfapet under en hel timme i köket och då han var normal, men efteråt kom det konstiga tillbaka.
  • Svar på tråden Min man blir personlighetsförändrad efter att ha spelat datorspel
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Sömnbrist?
    Så länge något håller motivationen uppe är hjärnan alert, men sedan stänger hjärnan av sig.

  • Anonym (tjej)

    Tänker också att det är nåt med trötthet. Skärmar är gjorda för att hålla en vaken och engagerad fast man egentligen behöver sova/är upptagen med nåt annat. Som ett beroende.

    Gör nåt vanligt och skärmfritt som att gå ut och promenera ihop nån dag/kväll och prata om det då istället, inte efter att han har spelat, tänker jag, och så se sen om han märker det nästa gång, efter att ni har pratat om det.

  • nnnnnnnn

    tänkte direkt på epilepsi, men det är säkert bara trötthet. Kan vara värt att kolla upp ändå och prata lite mer om det, så det inte är absenser:
    Absenser


    Dessa anfall varar oftast 5–15 sekunder och har inte lika många och tydliga symtom. Du blir frånvarande, stirrar kanske tomt framför dig och svarar inte på tilltal. Du minns inget av anfallet efteråt men kan kanske uppleva det som att du tappat tråden. Absenser kan komma många gånger per dag.


    Denna typ av anfall kallades förr petit mal.

  • Anonym (orolig)

    Jag är glad för era kloka tankar. Jag ska fundera lite, läsa på lite och prata med honom igen någon dag när han inte spelar.

  • Anonym (Ugglan)

    Raka vägen till farbror doktorn med mannen, nu på en gång.

    Det kan vara en mild form av epilepsi som ovan skriver men också andra saker, och bör utredas.

    Men då mannen inte är medveten om vad som sker vore det klart bäst om du följde med och beskrev, eller att du talar med läkaren i telefon innan.


  • nnnnnnnn
    Anonym (Ugglan) skrev 2020-07-09 21:06:00 följande:
    Raka vägen till farbror doktorn med mannen, nu på en gång.

    Det kan vara en mild form av epilepsi som ovan skriver men också andra saker, och bör utredas.

    Men då mannen inte är medveten om vad som sker vore det klart bäst om du följde med och beskrev, eller att du talar med läkaren i telefon innan.


    Håller med!

    Och tillägger: FIlma gärna beteendet lite i smyg, han lär inte märka att du gör det och det är svårare att neka när du har det på film.

    Är det absenser så märker han oftast inget själv...
  • Anonym (Känner spelare)

    Vill vända fokuset från datorspelet. Det kanske är så att han inte trivs i er relation, är olycklig eller döljer något han inte vågar prata om, och därför flackar osv...? Han kanske inte kan slappna av ensamma i soffan? Kan iaf vara bra att byta perspektiv. Kan ju inte filma i smyg, hallå, hur tänker ni?

  • Anonym (..)

    Låter inte normalt. Be han gå till läkaren för att göra en undersökning bara o berätta om frånvaroattackerna oav om allt ser bra ut kanske ni ska prata om hur ni har det i er relation

  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (Känner spelare) skrev 2020-07-11 00:24:02 följande:

    Vill vända fokuset från datorspelet. Det kanske är så att han inte trivs i er relation, är olycklig eller döljer något han inte vågar prata om, och därför flackar osv...? Han kanske inte kan slappna av ensamma i soffan? Kan iaf vara bra att byta perspektiv. Kan ju inte filma i smyg, hallå, hur tänker ni?


    Detta är högst troligt ett medicinskt problem och handlar inte om spelande i sig.
  • Anonym (Känner spelare)

    Filma sin partner i smyg, och spekulationer om droger?

    Nåja, jo, min kusin drabbades av något liknande nu när jag tänker efter, de uteslöt epilepsi, men det var något annat som jag inte minns namnet på. Hon kunde plötsligt vara frånvarande och/eller tuppa av, ibland mitt i ett samtal. Efteråt mindes hon inte vad som hänt eller vad hon höll på med/vad som sagts. Men jag tror det var stressrelaterat, för jag vet att hon är bättre nu. Tar någon medicin, och fråntogs körkortet. Jag tror också det är mer konstruktivt att uppsöka läkare och utreda detta, än hänga på Forumet. Lycka till!

  • Anonym (gg)
    Anonym (Känner spelare) skrev 2020-07-11 23:16:14 följande:

    Filma sin partner i smyg, och spekulationer om droger?

    Nåja, jo, min kusin drabbades av något liknande nu när jag tänker efter, de uteslöt epilepsi, men det var något annat som jag inte minns namnet på. Hon kunde plötsligt vara frånvarande och/eller tuppa av, ibland mitt i ett samtal. Efteråt mindes hon inte vad som hänt eller vad hon höll på med/vad som sagts. Men jag tror det var stressrelaterat, för jag vet att hon är bättre nu. Tar någon medicin, och fråntogs körkortet. Jag tror också det är mer konstruktivt att uppsöka läkare och utreda detta, än hänga på Forumet. Lycka till!


    Ja, missbruk är trots allt inte så ovanligt att man inte kan spekulera när någon beter sig konstigt.
  • Anonym (orolig)

    Tack återigen alla som har svarat!

    Jag hade ingen aning om det fanns det här som flera här har beskrivit, men det verkar stämma in.


    Droger tar han inte och har aldrig heller provat. Däremot händer det att han ett par-tre gånger per år svimmar (men efter att ha svimmat hos frisören och fick åka ambulans, så sa de bara att han hade lågt blodtryck.)

    Ibland blir han frånvarande utan att ha spelat också, men då varar det bara i några sekunder. Jag har alltid varit irriterad över att han ibland "beter sig konstigt" när vi träffar folk och att han tappar tråden, men har bara sett honom som ointresserad och disträ, eftersom det inte då alls varar lika länge som efter att han har spelat datorspel.


    Tack snälla, så otroligt mycket för era svar, det här får vi kolla upp hos en läkare!

  • Anonym (gg)
    Anonym (orolig) skrev 2020-07-12 03:18:06 följande:

    Tack återigen alla som har svarat!

    Jag hade ingen aning om det fanns det här som flera här har beskrivit, men det verkar stämma in.


    Droger tar han inte och har aldrig heller provat. Däremot händer det att han ett par-tre gånger per år svimmar (men efter att ha svimmat hos frisören och fick åka ambulans, så sa de bara att han hade lågt blodtryck.)

    Ibland blir han frånvarande utan att ha spelat också, men då varar det bara i några sekunder. Jag har alltid varit irriterad över att han ibland "beter sig konstigt" när vi träffar folk och att han tappar tråden, men har bara sett honom som ointresserad och disträ, eftersom det inte då alls varar lika länge som efter att han har spelat datorspel.


    Tack snälla, så otroligt mycket för era svar, det här får vi kolla upp hos en läkare!


    Man brukar ofta kunna se skillnad på svimning och epileptiska anfall när man tar blodprover direkt efter ett epileptiskt anfall.

    Jag hadeen klasskompis med partiella anfall och han blev sittande frånvarande och stirrade ut i luften, och upprepade ord, ljud eller meningar som inte passade in i sammanhanget. Bland annat minns jag att han under lektionen svarade "Vi har ont", när läraren ställde en mattefråga. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (gg) skrev 2020-07-12 17:47:05 följande:
    Man brukar ofta kunna se skillnad på svimning och epileptiska anfall när man tar blodprover direkt efter ett epileptiskt anfall.

    Jag hadeen klasskompis med partiella anfall och han blev sittande frånvarande och stirrade ut i luften, och upprepade ord, ljud eller meningar som inte passade in i sammanhanget. Bland annat minns jag att han under lektionen svarade "Vi har ont", när läraren ställde en mattefråga. 
    Så där är min man också, men jag har bara trott att han var disträ. Han kan svara goddag yxskaft på vilka frågor som helst ibland, om man avbryter honom mitt i - vad han kallar - "utzoomning." Jag är alltmer övertygad om att det är just det här han har (svimningarna kan ju vara något annat) Både han och jag har läst på kring det hela, och han är inte främmande för att gå att kolla upp det. Han själv märker ju inte det alls, men han vet ju att folk alltid har tyckt att han är udda och konstig och han själv benämner det som att han "tappar fokus" eller "zoonar ut" men kan inte redogöra alls vad han har tänkt på under den stunden det hände.

    För han "zoonar ut" många gånger per dag, men jag har alltid tänkt att han är disträ eller ointresserad (för så har han förklarat det) även om jag har bråkat med honom ibland över att han beter sig på det här viset, även när det är viktigt, t.ex. mitt under anställningsintervju - jag var inte med, men han sa att han tappade tråden och att de efteråt sa att hans meriter var bättre än alla andras men att de inte kunde anställa en person som blir tyst och stirrar ut i luften. Han var jätteledsen över det här och ville ringa facket och överklaga. Jag avrådde - eftersom det är precis så han gör, men jag har liksom trott att han bara är disträ och ointresserad, som han själv uttrycker det hela. Efter datorspel sitter det i så himla mycket längre. Det är inte en halv minut eller en minut, utan 10 minuter minst, men det här förklarar verkligen saken.
  • Anonym (Warning)

    Att en vuxen person spelar minecraft låter inte normalt, det är många pedofiler som använder minecraft multiplayer för att komma åt unga personer, minecraft spelas huvudsakligen av barn. Det skulle nästan vara samma sak som att din man lekar med främmande barn på lekplatsen. Kolla om han spelar med andra eller själv.

  • Anonym (Nonym)
    Anonym (Warning) skrev 2020-07-15 23:15:56 följande:

    Att en vuxen person spelar minecraft låter inte normalt, det är många pedofiler som använder minecraft multiplayer för att komma åt unga personer, minecraft spelas huvudsakligen av barn. Det skulle nästan vara samma sak som att din man lekar med främmande barn på lekplatsen. Kolla om han spelar med andra eller själv.


    På mitt jobb spelar flera stycken Minecraft, folk i femtioårsåldern... de spelar tillsammans, bygger grejer eller vad man nu gör. Det de har gemensamt är att de är "nördar", och har kreativa yrken.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Warning) skrev 2020-07-15 23:15:56 följande:

    Att en vuxen person spelar minecraft låter inte normalt, det är många pedofiler som använder minecraft multiplayer för att komma åt unga personer, minecraft spelas huvudsakligen av barn. Det skulle nästan vara samma sak som att din man lekar med främmande barn på lekplatsen. Kolla om han spelar med andra eller själv.


    Lägg av nu. Massor av vuxna spelar alla möjliga spel. Själv gillar jag inte minecraft, men jag spelar många andra spel, ibland med barn eller ungdomar, utan att det öht är likt att leka med barn på lekplatsen. De flesta är tonåringar, vi har en spelrelation som skiljer sig ganska mycket från en vanlig relation. 

    Jag föredrar sevrar på tex CS där det finns mest lite äldre, men det kommer alltid in några riktigt skickliga barn, alla är snälla mot dem.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Warning) skrev 2020-07-15 23:15:56 följande:

    Att en vuxen person spelar minecraft låter inte normalt, det är många pedofiler som använder minecraft multiplayer för att komma åt unga personer, minecraft spelas huvudsakligen av barn. Det skulle nästan vara samma sak som att din man lekar med främmande barn på lekplatsen. Kolla om han spelar med andra eller själv.


    Det där var något av det sjukaste jag har läst. Om det där påståendet hade stämt, så hade hälften av min närmste släkt varit pedofiler. Just det, ja. Min man bygger även lego och spelar rollspel. Jag antar att det också gör honom till pedofil, utifrån hur du resonerar. Håll dig till ämnet, eller lämna tråden, tack. 
Svar på tråden Min man blir personlighetsförändrad efter att ha spelat datorspel