• Anonym (TS)

    Jättesvag linje på ett graviditetstest, blankt på test från annat märke

    Igårkväll fick jag en jättejättesvag linje på ett graviditetstest. Då pass att det först såg negativt ut men när jag tittade noga så syntes det ett andra väldigt svagt streck. Det var inom tidsramen för när man får läsa av testet och jag hade då bara hållit mig 1,5 timme sen jag kissade sist.

    Nyss testade jag igen med ett annat märke, efter att inte ha kissat eller druckit på 3 timmar, och det är helt blankt. Inte ens antydan till streck.

    Jag vet att det bara är att vänta och se men någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Jättesvag linje på ett graviditetstest, blankt på test från annat märke
  • norrlandsMamma2020

    Falska positiva är MYCKET ovanliga på gravtest. Det är antikroppar som endast binder till gravidhormon som ger strecket.

    Att det andra testet var negativt kan bero på att det inte är lika känsligt som det första testet du tog, det varierar mellan märken.

    Jag skulle säga att du plussat! :D

  • BDN

    Antar att du testat väldigt tidigt? Testa istället med morgonurin och med en vanlig sticka på BIM för att få rätt svar direkt :)

  • Anonym (Ja)
    norrlandsMamma2020 skrev 2020-07-09 12:25:40 följande:

    Falska positiva är MYCKET ovanliga på gravtest. Det är antikroppar som endast binder till gravidhormon som ger strecket.

    Att det andra testet var negativt kan bero på att det inte är lika känsligt som det första testet du tog, det varierar mellan märken.

    Jag skulle säga att du plussat! :D


    Ett positivt test betyder att befruktning har ägt rum och det befruktade äget har fäst, men därefter är det inte säkert att det fortsatt att dela sig. Prekliniksa missfall är vanlga och visar sig just så - ett svat positivt test som sedan blir negativt.


    Nu går det inte att dra några slutsatser när du testat vid olika tillfällen så här tidigt. Urinen kan ha varit mer upspädd vid andra tillfället.


    Du får helt enkelt ta ännu ett nytt test om ett par dagar, då helst morgonurin. OM du sedan tar ännu ett nytt test en vecka däreefter så borde det vara klart och tydligt positivt oavsett när du tar testet, och även om du druckit massor med vatten.

  • Anonym (TS)

    Igår köpte jag ett till sånt test jag fick positivt på och testade igårkväll igen. Fick då positivt igen, lite starkare än dagen innan. Testade nyss med märket som blev negativt igår och nu blev även det svagt men tydligt positivt :) Så jag är gravid och hoppas att det går hela vägen!

  • Anonym (C)

    Är det rfsu-sticka eller Clearblue så är de kända för att ge falska positiva. Har trott jag varit gravid flera gånger med deras tester, men de har varit falska. Tack o lov eftersom jag inte vill ha fler barn.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (C) skrev 2020-07-10 12:27:21 följande:

    Är det rfsu-sticka eller Clearblue så är de kända för att ge falska positiva. Har trott jag varit gravid flera gånger med deras tester, men de har varit falska. Tack o lov eftersom jag inte vill ha fler barn.


    Har du några källor på det? Graviditetstest brukar ha mycket hög specifitet. 


    Förmodligen har du haft preklinikkt missfall

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (C) skrev 2020-07-10 12:27:21 följande:

    Är det rfsu-sticka eller Clearblue så är de kända för att ge falska positiva. Har trott jag varit gravid flera gånger med deras tester, men de har varit falska. Tack o lov eftersom jag inte vill ha fler barn.


    Ja, jag med...
Svar på tråden Jättesvag linje på ett graviditetstest, blankt på test från annat märke