• Thu 9 Jul 2020 12:08
    405 visningar
    19 svar
    19
    405

    Reseevplats 4 folkhögskoleomdöme

    Fick antaglngsbesked idag. Har reseevplats 4 folkhögskoleomdöme, det har tagit emot 2 med folkhögskole omdöme. 2!!!! Känner mig så jävla ledsen..

  • Svar på tråden Reseevplats 4 folkhögskoleomdöme
  • Vaness­a89
    Thu 9 Jul 2020 12:11
    #1

    Och varför har du inte skrivit högskoleprovet?

  • Magica­l
    Thu 9 Jul 2020 12:20
    #2
    Humlan88 skrev 2020-07-09 12:08:36 följande:

    Fick antaglngsbesked idag. Har reseevplats 4 folkhögskoleomdöme, det har tagit emot 2 med folkhögskole omdöme. 2!!!! Känner mig så jävla ledsen..


    Har du sökt till flera olika orter? Inte alltid det blir likadant med antagningen eftersom det beror på hur många som söker till varje ställe.
  • Thu 9 Jul 2020 13:38
    #3
    Vanessa89 skrev 2020-07-09 12:11:36 följande:

    Och varför har du inte skrivit högskoleprovet?


    Hur ska jag kunnat göra d när ingen i hela Sverige Sverige fick skriva
  • Thu 9 Jul 2020 14:05
    #4

    Är det ingen som informerat dig om att det är sjukt mycket svårare att komma in enbart via folkhögskolekvoten? 

  • Vaness­a89
    Thu 9 Jul 2020 14:09
    #5
    Humlan88 skrev 2020-07-09 13:38:15 följande:

    Hur ska jag kunnat göra d när ingen i hela Sverige Sverige fick skriva


    Du har väl haft möjlighet att skriva det tidigare? Hört talas om framförhållning?
  • Thu 9 Jul 2020 14:15
    #6

    Varför är du så otrevlig? Jag frågar bara.

  • Vaness­a89
    Thu 9 Jul 2020 18:00
    #7
    Humlan88 skrev 2020-07-09 14:15:30 följande:

    Varför är du så otrevlig? Jag frågar bara.


    Du har ju inte ställt någon fråga utan du har bara raljerat över hur orättvist det är. Ansvaret ligger helt på dig och ingen annan. Men du verkar lagom söndercurlad så det är väl ungefär där jag får lägga ribban.
  • Thu 9 Jul 2020 18:09
    #8

    Vad för utbildning är det du sökt? 
    Vissa utbildningar är lättare att komma in på via reserv (för att många väljer den "för säkerhets skull" eller bara för att och sen tackar nej vid första urvalet) och andra är svårare (för att alla som söker verkligen verkligen vill in).

  • Thu 9 Jul 2020 18:29
    #9
    100wfs skrev 2020-07-09 18:09:57 följande:

    Vad för utbildning är det du sökt? 

    Vissa utbildningar är lättare att komma in på via reserv (för att många väljer den "för säkerhets skull" eller bara för att och sen tackar nej vid första urvalet) och andra är svårare (för att alla som söker verkligen verkligen vill in).


    Socionom
  • Thu 9 Jul 2020 18:50
    #10
    Humlan88 skrev 2020-07-09 18:29:45 följande:
    Socionom
    Hm, klurigt. Spontant (och går på känsla här bara så att du är medveten om det) så känns det som att Socionom kan vara rätt poppis. Men! Jag kan ha helt fel. När jag läste upp betygen på folkis så ville nästan alla gå vidare till socionom eller sjuksköterska. Men det kanske bara var en slump när jag gick :D 

    Vill du verkligen in så tacka ja och ha is i magen. Du kanske inte kommer in, eller så har du dunder-tur och kommer in. Ibland hoppar folk av i början av terminen och då kan du bli erbjuden plats efter studiestarten, man brukar få plugga ikapp dom första missade veckorna och det kan vara lite tungt men ändå värt. 
  • Thu 9 Jul 2020 19:17
    #11
    100wfs skrev 2020-07-09 18:50:24 följande:

    Hm, klurigt. Spontant (och går på känsla här bara så att du är medveten om det) så känns det som att Socionom kan vara rätt poppis. Men! Jag kan ha helt fel. När jag läste upp betygen på folkis så ville nästan alla gå vidare till socionom eller sjuksköterska. Men det kanske bara var en slump när jag gick :D 

    Vill du verkligen in så tacka ja och ha is i magen. Du kanske inte kommer in, eller så har du dunder-tur och kommer in. Ibland hoppar folk av i början av terminen och då kan du bli erbjuden plats efter studiestarten, man brukar få plugga ikapp dom första missade veckorna och det kan vara lite tungt men ändå värt. 


    Kan jag ha kvar min reseevplats även om jag tackat ja till en annan utbildning?
  • Thu 9 Jul 2020 19:41
    #12
    Humlan88 skrev 2020-07-09 19:17:21 följande:
    Kan jag ha kvar min reseevplats även om jag tackat ja till en annan utbildning?

    Oj, det kan jag inte svara på. Det är 10 år sen jag pluggade och jag kom in på förstahandsvalet så jag vet faktiskt inte. Såhär säger antagning.se 

    "I ditt antagningsbesked står utbildningarna i samma ordning som du satte dem i din anmälan. Det du helst ville gå satte du överst och så vidare. Du kan inte ändra ordning nu när du svarar.


    Tänk på: Om du är reservplacerad på utbildningar du har satt högre upp i din anmälan och blivit antagen på en utbildning du satt längre ner, måste du tänka igenom om du fortfarande hellre vill gå de utbildningar du satt högre upp.


    Vill du ändå ha den plats du fått nu och ingen annan, ska du inte behålla utbildningarna som du är reserv till ovanför. Om du blir antagen till ett högre prioriterat alternativ så stryks du från de utbildningar som du satt lägre ner i din anmälan. Det här gäller dock endast om du blivit antagen till en helfartsutbildning. Du kan bli antagen till flera kurser eller program så länge de tillsammans inte överskrider gränsen 45 hp per termin."

    Är lite trött efter att ha jobbat hela dagen men om jag fattar informationen rätt så kan du inte tacka ja till en utbildning du kommit in på och fortsätta behålla reservplatser på en annan utbildning, eller? Måste äta middag för att tänka klart. 

  • Thu 9 Jul 2020 22:24
    #13

    Så om jag chansar å tackar nej till numer två så riskerar jag att inte komma in på något?

  • Thu 9 Jul 2020 22:26
    #14

    Jag tycker d låter som att jag fortfarande kan ha kvar min reseevplats men om jag kommer in så stryks jag från mitt andrahandsval

  • Thu 9 Jul 2020 22:26
    #15

    Jag tycker d låter som att jag fortfarande kan ha kvar min reseevplats men om jag kommer in så stryks jag från mitt andrahandsval

  • Thu 9 Jul 2020 22:26
    #16

    Jag tycker d låter som att jag fortfarande kan ha kvar min reseevplats men om jag kommer in så stryks jag från mitt andrahandsval

  • Thu 9 Jul 2020 22:26
    #17

    Jag tycker d låter som att jag fortfarande kan ha kvar min reseevplats men om jag kommer in så stryks jag från mitt andrahandsval

  • Fri 10 Jul 2020 01:27
    #18
    Humlan88 skrev 2020-07-09 22:24:58 följande:

    Så om jag chansar å tackar nej till numer två så riskerar jag att inte komma in på något?


    Humlan88 skrev 2020-07-09 22:26:21 följande:

    Jag tycker d låter som att jag fortfarande kan ha kvar min reseevplats men om jag kommer in så stryks jag från mitt andrahandsval


    Hör av dig till antagningen och fråga så det blir rätt. Jag vet inte hur du rangordnat och vilka du kommit in på/inte kommit in på :) 

  • Thu 13 Aug 2020 19:45
    #19

    100wfs skrev 2020-07-09 18:50:24 följande:
    Hm, klurigt. Spontant (och går på känsla här bara så att du är medveten om det) så känns det som att Socionom kan vara rätt poppis. Men! Jag kan ha helt fel. När jag läste upp betygen på folkis så ville nästan alla gå vidare till socionom eller sjuksköterska. Men det kanske bara var en slump när jag gick :D 

    Vill du verkligen in så tacka ja och ha is i magen. Du kanske inte kommer in, eller så har du dunder-tur och kommer in. Ibland hoppar folk av i början av terminen och då kan du bli erbjuden plats efter studiestarten, man brukar få plugga ikapp dom första missade veckorna och det kan vara lite tungt men ändå värt. 

    Du har rätt att programmet är populärt. Tyvärr TS är obefintligt antagen i detta högtryckt utbildning genom BF kvoten vilket inte spelar alls roll om hon har 3,5 eller 4 på omdöme. åsido sannoligtvis har hon 0,001 procent chans att komma in. 
Svar på tråden Reseevplats 4 folkhögskoleomdöme