• Mariaelisabet

    Hur lång tid ska en biopsi ta?

    Gjorde just en biopsi i underlivet för att se om jag har cellförändringar som visar på cancer. Läkaren sa att provet görs enligt standardiserat förlopp. Detta innebär att det tar åtta veckor att få svaret. Wtf. Ska det ta ÅTTA VECKOR att få svar på en biopsi? Stockholmsområdet om det har betydelse.

  • Svar på tråden Hur lång tid ska en biopsi ta?
  • 100wfs

    Ha i åtanke också att många resurser antagligen går åt till den pågående pandemin och all testning som rör den. Många delar av vården (och labb) har satts lite på paus just nu. Dessutom är det sommar på det.

    8 veckor går fortare än man tror. Förstår att du är orolig men finns nog ingenting som kan snabba på den processen. Bara att acceptera faktum. Föreställ dig mentalt att det ska ta 12 veckor istället så kommer det kännas som att det gått fortare än vad det i själva verket gjort. Så gjorde jag när jag väntade på ett provresultat och det hjälpte lite. 

  • Mrs Moneybags

    Det är klart att det kan gå snabbare, men just nu är nog labben lite överbelamrade med arbete pga corona, så då kan det säkert ta upp till 8 veckor. Jag gjorde en biopsi i höstas och det tog bara några dagar att få svar, men det var en bekräftad tumör så det kanske var prioriterat. 

    Du får ge dig till tåls, helt enkelt. 

Svar på tråden Hur lång tid ska en biopsi ta?