• Anonym (Pandastugan)

    Hjälp denna fråga verka omöjligt att svara på.

    Jag vill ställa en fråga till er som är mycket kunniga ,det är en fråga som kan te sig vara väldigt enkel att svara på men när man väl tänker efter och tänker länge så är det allt annat än enkel,mer förvirrad fråga får man leta efter för det verkar omöjligt att hitta ett rätt och rimligt svar.... Min fråga är. Vems är jorden?..... Svarar man att jorden är bara en människas jord är det naturliga fel svar för det ju är nte bara en människa som har fått jorden... Svarar man att jorden är alla människors jord så blir det också ett fel svar därför att om man påstår att jorden är allas då är det som består av jordisk materia också alla dvs då är ditt hus exempelvis inte bara ditt hus utan ditt hus blir då också alla människors hus... Alltså om jorden är alla människors jord då är allt som består av jordisk materia också alla människors egendom,det är är därför som heter vårt för att du ska inte kunna hävda att jorden är bara din eller för att jag inte ska kunna hävda att jorden är bara min jord. Om jorden är alla människors jord då äger vi alla den tillsammans och har således lika mycket rätt till jorden och även allt som består av jordisk materia, återigen då är ditt hus inte bara ditt hus utan också alla människors hus för ditt hus består av jordisk materia det innebär att då blir allting alla egendom och på detta sätt har vi ingen ensam rätt på något om vi hävdar att jorden är alla människors jord..... Förstår ni hur jag tänker?.... Så hjälp snälla vad svarar man på frågan vem är jorden om de två svaren ovanför är felaktiga???.. Snälla ni som inte har ett vettigt svar att ge mig och ska hålla på att tramsa istället, låt bli att svara för ni bara förstör tråden, jag rapportera er till admin/moderatorn.

  • Svar på tråden Hjälp denna fråga verka omöjligt att svara på.
  • Anonym (Pandastugan)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-09 20:01:42 följande:

    Svaret är att ingen äger planeten.


    Jag sa ,låt bli svara men eftersom du vill göra dig lustig och spela smärt då vill jag ställa dig en fråga....

    Om ingen äger planet hur kan du då hävda av något av det som består av planet är ditt, hur kan då din åker vara din åker,hur kan då ditt hus vara hus osv osv, ja kort sagt hur kan då vara ditt egendom överhuvudtaget.
  • Anonym (Pandastugan)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-09 20:01:42 följande:

    Svaret är att ingen äger planeten.


    Jag sa ,låt bli svara men eftersom du vill göra dig lustig och spela smärt då vill jag ställa dig en fråga....

    Om ingen äger planet hur kan du då hävda av något av det som består av planet är ditt, hur kan då din åker vara din åker,hur kan då ditt hus vara hus osv osv, ja kort sagt hur kan då vara ditt egendom överhuvudtaget.
  • Anonym (Pandastugan)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-09 20:01:42 följande:

    Svaret är att ingen äger planeten.


    Jag sa ,låt bli svara men eftersom du vill göra dig lustig och spela smärt då vill jag ställa dig en fråga....

    Om ingen äger planet hur kan du då hävda av något av det som består av planet är ditt, hur kan då din åker vara din åker,hur kan då ditt hus vara hus osv osv, ja kort sagt hur kan då vara ditt egendom överhuvudtaget.
  • Anonym (Hold my beer)

    Svaret är, som redan påpekats, att jorden är ingen människas. Drottningen är garanterat inte ute efter att bara jäklas med dig, det verkar inte ligga för hen, men det är konstigt att du reagerar så kraftigt för ett ärligt svar.

    Och för att haka på din följdfråga ovan så beror det på att olika länder sinsemellan har bestämt att man äger en viss yta, och som medborgare kan man äga en del av den ytan. Det betyder inte att de har rätt. Ingen äger planeten Jorden.

  • Barbro45

    Vi i västerlandet har ju bilden av att vi kan äga jorden, marken. Sälja den, köpa den, lämna den i arv. I andra kulturer var bilden en annan, det är jorden som äger oss. Det fanns också föreställningen att det var gudarna som ägde jorden och vi bara hade den till låns den korta tid vi fanns här.


    Det som känns som den mest relevanta föreställningen är att det är jorden som äger oss. Jorden kan existera utan oss, men vi kan inte existera utan jorden.

  • Anonym (Pandastugan)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-09 20:42:26 följande:

    Svaret är, som redan påpekats, att jorden är ingen människas. Drottningen är garanterat inte ute efter att bara jäklas med dig, det verkar inte ligga för hen, men det är konstigt att du reagerar så kraftigt för ett ärligt svar.

    Och för att haka på din följdfråga ovan så beror det på att olika länder sinsemellan har bestämt att man äger en viss yta, och som medborgare kan man äga en del av den ytan. Det betyder inte att de har rätt. Ingen äger planeten Jorden.


    men om ingen äger planet då kan ingen heller äga det som består av planet och allt består av jordisk materia, exempelvis din tallrik, din glas din gaffel ditt hus osv osv.. Ditt svar är inte bara fel utan också mycket förvirrande
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Pandastugan) skrev 2020-07-09 20:05:30 följande:
    Jag sa ,låt bli svara men eftersom du vill göra dig lustig och spela smärt då vill jag ställa dig en fråga....

    Om ingen äger planet hur kan du då hävda av något av det som består av planet är ditt, hur kan då din åker vara din åker,hur kan då ditt hus vara hus osv osv, ja kort sagt hur kan då vara ditt egendom överhuvudtaget.
    Varför svarar du så sur när folk försöker svara på din tråd?

    Det är ett givet svar: ingen äger planeten. Hur kan du inte förstå det? 
    Planeten och andra planeter, existerar i universum och gjorde så långt innan vi ynkliga människor fanns. 

    Däremot har människor, och de flesta djur, ett behov av att ha "sitt" område. Tom fiskstim i havet har "sitt" område, trots att de simmar omkring fritt i ett vatten, det kan man ju också filosofera över, men det är trots allt så att även de behöver ett område. 

    Sedan, som redan påpekats, är det vissa kulturer som anammat detta med att äga. Indianer tex, ansåg ju inte att man kunde äga land utan det var "allas och ingens" men sen kom den vite mannen och tog områden där indianer levt i tusentals år, och informerade indianerna att nu var deras områden de vitas egendom. 
    osv, osv 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Pandastugan) skrev 2020-07-09 20:56:52 följande:
    men om ingen äger planet då kan ingen heller äga det som består av planet och allt består av jordisk materia, exempelvis din tallrik, din glas din gaffel ditt hus osv osv.. Ditt svar är inte bara fel utan också mycket förvirrande
    Det är du som tänker fel. Tyvärr kommer vi nog ingen vart i denna tråd eftersom du bestämt dig för att det är som du skriver. 

    Vi kanske kan säga så här då så kanske du kan acceptera: 
    Ingen äger planeten MEN människan har hittat på egna spelregler och helt enkelt erövrat/stulit/lagt beslag på (välj ord du tycker passar) områden och därmed allt som man kan tillverka av jordens resurser, 
  • Anonym (Mor)

    Tror det finns ett indianordspråk.
    Vi lånar jorden av våra barn.

    Nej ingen äger jorde, vi kan bara förvalta den.

Svar på tråden Hjälp denna fråga verka omöjligt att svara på.