• Fri 10 Jul 2020 07:50
    1053 visningar
    9 svar
    9
    1053

    Rosenrot?

    Hej!

    Har hört många här inne prata om att de använder sig av rosenrot. Vad är det Rosenrot ska hjälpa till med? Jag har faktiskt det i pulverform i mitt skåp. Hur ofta tar ni det och hur?

  • Svar på tråden Rosenrot?
  • Anonym (ppp)
    Fri 10 Jul 2020 07:51
    #1
    Msofie skrev 2020-07-10 07:50:37 följande:

    Hej!

    Har hört många här inne prata om att de använder sig av rosenrot. Vad är det Rosenrot ska hjälpa till med? Jag har faktiskt det i pulverform i mitt skåp. Hur ofta tar ni det och hur?


    Om du har i skåpet så står det väl en instruktion på förpackningen. Googla annars, gå bra mkt snabbare än att fråga här. 
  • Anonym (mysel­f)
    Fri 10 Jul 2020 07:54
    #2

    Jag har provat det under ett par cyklar (ja, så länge förpackningen räckte). Vad jag förstår, så bör ÄL symptom bli mycket tydligare. Tja, mina försvann helt och hållet, så var bered att det inte hjälper ett dugg.

  • Fri 10 Jul 2020 08:01
    #3
    Anonym (ppp) skrev 2020-07-10 07:51:53 följande:

    Om du har i skåpet så står det väl en instruktion på förpackningen. Googla annars, gå bra mkt snabbare än att fråga här. 


    Haha, var inte snabbheten jag är ute efter. Har tid att vänta.
  • Anonym (Hind)
    Fri 10 Jul 2020 08:12
    #4

    Jag hade piller och tog ett piller om dagen fram till äl. Det ska hjälpa kvinnan att bli befruktad, men forskningen är osäker och det är inget läkarvetenskapen använder.

    Det funkade för mig, efter nästan ett år av försök blev jag gravid första cykeln med rosenrot, men det kan naturligtvis vara en ren tillfällighet.

  • Anonym (Hind)
    Fri 10 Jul 2020 08:15
    #5

    Obs: det ska tas fram till äl och sedan uppehåll fram till nästa mens. Det kan rubba äl, jag fick tex äl tidigare än jag brukar.

  • Fri 10 Jul 2020 08:22
    #6
    Anonym (Hind) skrev 2020-07-10 08:15:22 följande:

    Obs: det ska tas fram till äl och sedan uppehåll fram till nästa mens. Det kan rubba äl, jag fick tex äl tidigare än jag brukar.


    Tack för ditt svar!
  • Fri 10 Jul 2020 12:34
    #7

    Jag har precis suttit och läst på lite, då jag börjar bli förbaskat trött på mina oregelbundna cykler. 
    Finns några små studier gjorda på rosenrot och fertilitet. Bland annat på kvinnor med utebliven mens där 25 av 40 kvinnor fick igång en normal mens (11 av de 25 blev snart gravida). Det har även gjorts studier på råttor där man kunnat se att sköldkörteln och äggmognaden förbättrades (fler växande äggblåsor, förbättrad äggkvalitet och bättre sekret i livmoderslemmhinnan). Man har även gjort studier på att man kan pausa klimakteriet genom att äta rosenrot vilket ska trixa lite med östrogenreceptorer och hjälpa kroppen att fungera som innan. 

    Rätt små studier med några år på nacken och jag vet inte riktigt hur pålitliga de är, meeeeen det verkar ju kunna ha viss effekt på de som har en hormonobalans att hjälpa menscykeln en bit på vägen. Har man regelbunden mens och inga problem att ägglossa tror jag inte att det gör en mer fertil. Det hävdar ju ge mer energi och ökad lust plus att man har lättare att hantera stress (det sista är ju också positivt för menscykeln) men det verkar inte vara alla som märker nåt. 

    Jag tänkte börja idag så vet inte om det har någon effekt, kan mycket väl vara så att jag blivit lurad :D

  • Fri 10 Jul 2020 12:55
    #8

    Jag åt rosenrot från första mensdagen och fram till ägglossning, för att öka chanserna att bli gravid.

    Jag är 40+ och ägglossar förvisso regelbundet, men jag hade också läst att vissa studier kommit fram till att den kan förbättra äggkvaliten och öka chanserna till graviditet. Ingen riktig evidens dock.

    Jag blev gravid efter 2:a omgången med rosenrot. Kanske hjälpte den eller så var det slumpen, men den gjorde ingen skada iallafall.

  • Fri 10 Jul 2020 16:53
    #9

    Tack för era svar! Låter inte som att det är en dum idé att prova varje fall :)

Svar på tråden Rosenrot?