• Fri 10 Jul 2020 12:08
    3000 visningar
    15 svar
    15
    3000

    Är du reserv HT 2020?

    Jag gissar på att det är en hel del av oss med tanke på den sjuka konkurrens det är i år. Så hur ser det ut för er? Vad har ni sökt? Vilken reservplats har ni? Verkar chanserna goda eller inte? Tänker ni söka igen om ni inte kommer in? 


    Själv har jag hyfsat låga förhoppningar Tungan ute Ändrade min ansökan ganska nyligen då jag kom fram till att socionom inte var något för mig så lade alla ägg i samma korg och hoppades på att komma in på juristprogrammet med 20.69 (lite extra surt då det hade räckt tidigare år...).  Nu har jag reservplats 8 i b2. Så chansen är försvinnande liten, men tänker satsa på HP-provet till nästa år. 

  • Svar på tråden Är du reserv HT 2020?
  • Anonym (Lisa)
    Fri 10 Jul 2020 13:15
    #1

    Jag har sökt ämneslärare på MDH och högskolan i Dalarna, kom in på MDH och reserv 20 i Dalarna, tackade ja till båda och vet inte riktigt hur jag ska välja om jag kommer in i Dalarna också. Lite annan variation än MDH när det gäller 2a ämnet men då helt på distans och de vet jag inte om jag pallar...

  • Fri 10 Jul 2020 13:38
    #2
    Anonym (Lisa) skrev 2020-07-10 13:15:24 följande:

    Jag har sökt ämneslärare på MDH och högskolan i Dalarna, kom in på MDH och reserv 20 i Dalarna, tackade ja till båda och vet inte riktigt hur jag ska välja om jag kommer in i Dalarna också. Lite annan variation än MDH när det gäller 2a ämnet men då helt på distans och de vet jag inte om jag pallar...


    Grattis! :D Jag skulle nog rekommendera att undvika distans. Har själv läst mycket på distans både under gymnasiet och senare och det är verkligen en utmaning. Inte bara för att det kräver mer disciplin av en själv men också för att upplägget brukar vara sådär, man var typ tjugo mejl om dagen av läraren som sen tar två dagar på sig att svara osv. osv.
  • Fri 10 Jul 2020 13:55
    #3

    Sjuksköterskeprogrammet i Halmstad sökte jag, är reserv 6 så hoppas att många tackar nej så man kommer in på andra intagningen :)

  • Fri 10 Jul 2020 14:21
    #4
    Pipipo skrev 2020-07-10 13:55:21 följande:

    Sjuksköterskeprogrammet i Halmstad sökte jag, är reserv 6 så hoppas att många tackar nej så man kommer in på andra intagningen :)


    Jag håller tummarna för dig då :) Var det hög konkurrens det här året med tanke på att rekordmånga sökt till högskola? 
  • Anonym (Lisa)
    Fri 10 Jul 2020 17:44
    #5
    ExhibitA skrev 2020-07-10 13:38:08 följande:

    Grattis! :D Jag skulle nog rekommendera att undvika distans. Har själv läst mycket på distans både under gymnasiet och senare och det är verkligen en utmaning. Inte bara för att det kräver mer disciplin av en själv men också för att upplägget brukar vara sådär, man var typ tjugo mejl om dagen av läraren som sen tar två dagar på sig att svara osv. osv.


    Tack! Lite så känner jag också, tror jag kommer tröttna på distansen, ska jag lägga 5 år på högskolan så vill jag göra't ordentligt !

    Är det klassrum eller distans som gäller för dig om du kommer in?
  • Fri 10 Jul 2020 18:21
    #6

    Ja alltså jag har sökt juristprogrammet och är på reservplats 11 i min urvalsgrupp med 68 antagna.

    Jag har det som enda alternativ och har aldrig sökt tidigare så jag har inte den blekaste om hur mina chanser ser ut???? Jag är så fruktansvärt nervös????

  • Fri 10 Jul 2020 19:14
    #7
    Mr Pickles skrev 2020-07-10 18:21:39 följande:

    Ja alltså jag har sökt juristprogrammet och är på reservplats 11 i min urvalsgrupp med 68 antagna.

    Jag har det som enda alternativ och har aldrig sökt tidigare så jag har inte den blekaste om hur mina chanser ser ut???? Jag är så fruktansvärt nervös????


    I värsta fall går det alltid att söka nästa år :) Konkurrensen är ju verkligen stenhård i år. Många program har ju tusen fler sökande än vanligt. Många har ju blivit av med jobbet och de som går ur skolan nu verkar söka direkt istället för att pausa ett år som många brukar göra. Det är verkligen ultimat otur just i år xD Vilken urvalsgrupp tillhör du och vilket universitet är det?
  • Fri 10 Jul 2020 20:53
    #8

    Jo precis! Sjuk konkurrens.

    Urvalsgruppen är HP och jag söker till Umeå universitet. Jo det är absolut bara att söka nästa år igen men jag är 35 och det känns som att jag gärna blir klar innan jag passerar 40 :)

    Man får helt enkelt hålla tummarna:)

  • Sat 11 Jul 2020 00:34
    #9
    ExhibitA skrev 2020-07-10 14:21:44 följande:

    Jag håller tummarna för dig då :) Var det hög konkurrens det här året med tanke på att rekordmånga sökt till högskola? 


  • Sat 11 Jul 2020 00:36
    #10

    antagningen låg på 17,66 o hade 17.50 :/

  • Sat 11 Jul 2020 10:55
    #11
    Pipipo skrev 2020-07-11 00:36:37 följande:

    antagningen låg på 17,66 o hade 17.50 :/


    Så typiskt! Men har du tur så är det många som har det som sitt andra/tredjehandsval! :(
  • Thu 23 Jul 2020 20:35
    #12

    Står på reserv nummer 11 av 64 i BI, ekonomprogram på mälardalen. Har ingen erfarenhet så vet inte vad jag ska hoppas på..

  • Sun 2 Aug 2020 17:36
    #13

    Hej! Jag undrar om du kom in? Och i vilken stad?:) Söker också i b2 och hittar lite info om den och reserver så hade varit värdefullt o veta!:)

  • Wed 5 Aug 2020 13:07
    #14

    Här är en till som dessvärre fortfarande står som reserv efter urval 2 :(

    Har sedan tidigare en magister i ekonomi men aldrig känt jag hittat "rätt" och varesig tyckt det varit roligt eller intressant. Jag har nog alltid vetat att det är sjuksköterska jag vill bli men då vi har 3 barn, jag redan har 4 år på universitetet bakom mig och sambon jobbar skift så har det inte känts möjligt att följa drömmen. Men sen kände jag att livet är alldeles för kort för att inte följa sina drömmar. Det är MÅNGA år kvar att jobba trots att jag är 37 år nu. Så i april valde jag att följa drömmen och skicka in ansökan till ssk-programmet. Har 18.19 i merit vilket historiskt alltid har räckt till men inte i år... :( Såå ledsen.

    Står nu i reserv nr 24 till Sophiahemmet, 4 till KI och 46 till KI distans. Är i urvalsgruppen betyg utan komplettering. Både KI och Sophia har gjort ett överintag så inte säkert reserver kallas.. Enligt KI kallades inga reserver förra året... Sophia sa att dem alltid brukar kalla några reserver ändå. 

    Vad tror ni om mina chanser? Någon annan som också står som reserv till ssk-programmet, eller någon annan som kommit in tidigare som reserv och kan komma med lite hopp`??

    Hoppas ni alla kommer in där ni önskat


    Melvin 2009-01-02 Meya 2012-09-08 My 2018-03-12
  • Wed 5 Aug 2020 14:43
    #15
    Skrutt 83 skrev 2020-08-05 13:07:01 följande:

    Här är en till som dessvärre fortfarande står som reserv efter urval 2 :(

    Har sedan tidigare en magister i ekonomi men aldrig känt jag hittat "rätt" och varesig tyckt det varit roligt eller intressant. Jag har nog alltid vetat att det är sjuksköterska jag vill bli men då vi har 3 barn, jag redan har 4 år på universitetet bakom mig och sambon jobbar skift så har det inte känts möjligt att följa drömmen. Men sen kände jag att livet är alldeles för kort för att inte följa sina drömmar. Det är MÅNGA år kvar att jobba trots att jag är 37 år nu. Så i april valde jag att följa drömmen och skicka in ansökan till ssk-programmet. Har 18.19 i merit vilket historiskt alltid har räckt till men inte i år... :( Såå ledsen.

    Står nu i reserv nr 24 till Sophiahemmet, 4 till KI och 46 till KI distans. Är i urvalsgruppen betyg utan komplettering. Både KI och Sophia har gjort ett överintag så inte säkert reserver kallas.. Enligt KI kallades inga reserver förra året... Sophia sa att dem alltid brukar kalla några reserver ändå. 

    Vad tror ni om mina chanser? Någon annan som också står som reserv till ssk-programmet, eller någon annan som kommit in tidigare som reserv och kan komma med lite hopp`??

    Hoppas ni alla kommer in där ni önskat


    Efter urval 1 stod jag som reserv 13 och efter urval 2 stod jag som reserv 3. Blev igår uppringd och fick veta att jag fått plats. Dock inte SSK-programmet, men det finns fortfarande hopp för din del. Det är förmodligen många som kommer att tacka nej till platsen efter urval 2 då de blivit antagna till andra lärosäten. Än finns hopp. =)
Svar på tråden Är du reserv HT 2020?