• Anonym (Försk­ollära­ren)
    Fri 10 Jul 2020 15:45
    1551 visningar
    70 svar
    70
    1551

    Jag jobbar som förskollärare - fråga mig vad du vill

    Om det är något ni undrar över om förskolan så passa på att fråga nu anonymt.

  • Svar på tråden Jag jobbar som förskollärare - fråga mig vad du vill
  • Fri 10 Jul 2020 17:21
    #1

    Jag har varit vikarie på ett par olika förskolor, och jag är lite nyfiken på hur det ser ut i andra kommuner. Finns det riktlinjer för storleken på grupperna och antalet fröknar? Jag vill inte fråga de ordinarie på mina arbetsplatser, för de blir lite upprörda när de kommer in på ämnet "nedskärningar".

  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 17:31
    #2

    Det finns riktlinjer på barngruppernas storlek. För småbarnsavdelningen är rekommendationen en grupp på 6-12st barn och på storbarnsavdelningen är rekommendationen 9-15st barn om jag minns rätt!

    Det finns dessutom satsbidrag för förskolor att söka och då får förskolan upp till 30.000kr för varje plats som man minskar barngruppen med. Det är för att förskolorna ändå ska ha råd att ha små barngrupper.

    Dock säger min erfarenhet mig att rekommendationerna väldigt sällan följs utan barngrupperna kan Ibland vara dubbelt så stora som Skolverket rekommenderar...

    Jag vet inte rekommendationen för antal pedagog per barn men jag vet att det snittar på ungefär 5st barn per vuxen.

  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 18:41
    #3

    Oj, jag borde kanske lagt tråden i allmän debatt! Hur gör man om man ska flytta en tråd?

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Fri 10 Jul 2020 19:34
    #4
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2020-07-10 17:31:43 följande:

    Det finns riktlinjer på barngruppernas storlek. För småbarnsavdelningen är rekommendationen en grupp på 6-12st barn och på storbarnsavdelningen är rekommendationen 9-15st barn om jag minns rätt!