• Anonym (Försk­ollära­ren)
    Fri 10 Jul 2020 15:45
    1551 visningar
    70 svar
    70
    1551

    Jag jobbar som förskollärare - fråga mig vad du vill

    Om det är något ni undrar över om förskolan så passa på att fråga nu anonymt.

  • Svar på tråden Jag jobbar som förskollärare - fråga mig vad du vill
  • Fri 10 Jul 2020 17:21
    #1

    Jag har varit vikarie på ett par olika förskolor, och jag är lite nyfiken på hur det ser ut i andra kommuner. Finns det riktlinjer för storleken på grupperna och antalet fröknar? Jag vill inte fråga de ordinarie på mina arbetsplatser, för de blir lite upprörda när de kommer in på ämnet "nedskärningar".

  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 17:31
    #2

    Det finns riktlinjer på barngruppernas storlek. För småbarnsavdelningen är rekommendationen en grupp på 6-12st barn och på storbarnsavdelningen är rekommendationen 9-15st barn om jag minns rätt!

    Det finns dessutom satsbidrag för förskolor att söka och då får förskolan upp till 30.000kr för varje plats som man minskar barngruppen med. Det är för att förskolorna ändå ska ha råd att ha små barngrupper.

    Dock säger min erfarenhet mig att rekommendationerna väldigt sällan följs utan barngrupperna kan Ibland vara dubbelt så stora som Skolverket rekommenderar...

    Jag vet inte rekommendationen för antal pedagog per barn men jag vet att det snittar på ungefär 5st barn per vuxen.

  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 18:41
    #3

    Oj, jag borde kanske lagt tråden i allmän debatt! Hur gör man om man ska flytta en tråd?

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Fri 10 Jul 2020 19:34
    #4
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2020-07-10 17:31:43 följande:

    Det finns riktlinjer på barngruppernas storlek. För småbarnsavdelningen är rekommendationen en grupp på 6-12st barn och på storbarnsavdelningen är rekommendationen 9-15st barn om jag minns rätt!

    Det finns dessutom satsbidrag för förskolor att söka och då får förskolan upp till 30.000kr för varje plats som man minskar barngruppen med. Det är för att förskolorna ändå ska ha råd att ha små barngrupper.

    Dock säger min erfarenhet mig att rekommendationerna väldigt sällan följs utan barngrupperna kan Ibland vara dubbelt så stora som Skolverket rekommenderar...

    Jag vet inte rekommendationen för antal pedagog per barn men jag vet att det snittar på ungefär 5st barn per vuxen.


    Statsbidraget är ett skämt då man iaf i min kommun får 100 000kr/barn. Så då förlorar man 70 000kr om man skulle välja bort ett barn och få statsbidraget. Vilket gör att man har kvar allt för stora barngrupper.
  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 19:44
    #5
    Anonym (Förskollärare) skrev 2020-07-10 19:34:02 följande:

    Statsbidraget är ett skämt då man iaf i min kommun får 100 000kr/barn. Så då förlorar man 70 000kr om man skulle välja bort ett barn och få statsbidraget. Vilket gör att man har kvar allt för stora barngrupper.


    Ja, såklart! Bidraget är ju en bra tanke och vissa lyckas ju minska barngrupperna något med hjälp av det. Men absolut är det för lite och därför är ju också barngrupperna tyvärr alldeles för stora för att man ska kunna finnas där till fullo för alla barn varje dag.
  • Anonym (Noll)
    Fri 10 Jul 2020 20:00
    #6

    Blir du kränk av folk som t ex jag som säger dagisfröken?

  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 20:04
    #7
    Anonym (Noll) skrev 2020-07-10 20:00:16 följande:

    Blir du kränk av folk som t ex jag som säger dagisfröken?


    Nej :)

    Jag vet att vissa tycker att det är irriterande och det handlar väl mest att man undrar varför folk säger fel med flit, när de flesta vet vad det heter. Det är ju inte svårt att lära sig liksom. Men jag bryr mig inte och jag rättar aldrig föräldrar om vi står i samtal och dom kallar det dagis eller mig för fröken.
  • Anonym (Mia)
    Fri 10 Jul 2020 20:16
    #8
    lövet2 skrev 2020-07-10 17:21:08 följande:

    Jag har varit vikarie på ett par olika förskolor, och jag är lite nyfiken på hur det ser ut i andra kommuner. Finns det riktlinjer för storleken på grupperna och antalet fröknar? Jag vill inte fråga de ordinarie på mina arbetsplatser, för de blir lite upprörda när de kommer in på ämnet "nedskärningar".


    skolverkets riktlinjer som TS talar om i ett inlägg säger dock inget hur många pedagoger som rekommenderas så en helt tandlös riktlinje. Jag har jobbat som chef i flera kommuner i stor Stockholm (för förskola). För att få förskolan att gå runt ekonomiskt skulle jag säga att det i snitt krävs 6 barn per pedagog. De yngsta barnen färre och de äldre barnen fler per pedagog utan just som snitt. Jag skulle inte säga att kvaliten på förskolans verksamhet med det snittet blir sämre men önskvärt vore förstås att kunna hålla just det. Kommunerna har väldigt olika storlekar på vilken peng varje barn genererar till verksamheten.
  • Anonym (Försk­ollära­ren) Trådstartaren
    Fri 10 Jul 2020 20:25
    #9
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-10 20:16:15 följande:

    skolverkets riktlinjer som TS talar om i ett inlägg säger dock inget hur många pedagoger som rekommenderas så en helt tandlös riktlinje. Jag har jobbat som chef i flera kommuner i stor Stockholm (för förskola). För att få förskolan att gå runt ekonomiskt skulle jag säga att det i snitt krävs 6 barn per pedagog. De yngsta barnen färre och de äldre barnen fler per pedagog utan just som snitt. Jag skulle inte säga att kvaliten på förskolans verksamhet med det snittet blir sämre men önskvärt vore förstås att kunna hålla just det. Kommunerna har väldigt olika storlekar på vilken peng varje barn genererar till verksamheten.


    Javisst, i verkligheten är det ju så det ser ut.

    Jag har jobbat på förskolor där man har 4 barn per pedagog på småbarn, men också 5-6 barn per pedagog på småbarn. 6-7 barn per pedagog på storbarn verkar dock va relativt vanligt och det verkar vara ungefär det antalet på många ställen.

    Dock skulle jag säga att för erbjuda god kvalitet skulle jag själv sätta en gräns på max 4 barn åt gången. Ju fler det blir, desto mindre hinner jag prata med varje enskilt barn och jag hinner inte se alla barn.
  • Anonym (S)
    Fri 10 Jul 2020 20:47
    #10
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2020-07-10 20:04:57 följande:

    Nej :)

    Jag vet att vissa tycker att det är irriterande och det handlar väl mest att man undrar varför folk säger fel med flit, när de flesta vet vad det heter. Det är ju inte svårt att lära sig liksom. Men jag bryr mig inte och jag rättar aldrig föräldrar om vi står i samtal och dom kallar det dagis eller mig för fröken.


    Kan ju vara svårt att veta vem som är vad, eller om det alls finns en förskollärare på avdelningen eller bara barnskötare. På ett av mina barns avdelning brukar de själv säga typ "kom med Fröken Anna" till barnet på morgonen. Så är det nog många i Sverige som tycker att svenska för"skolan" är mer dagis (daycare) än förskola (preschool), och har då mycket emot att kalla det något med "skola".
Svar på tråden Jag jobbar som förskollärare - fråga mig vad du vill