• Anonym (Ts)

    Vad ska jag utbilda mig till? Tips?

    Jag är 22 år och har ingen aning om vad jag vill jobba med. Just nu har jag ett vårdrelaterat jobb som jag haft sedan jag var 18 år men absolut inget jag vill fortsätta med. Jag vill jobba med något som kräver högskoleutbildning.

    Men VAD?

    Hade tänkt förskollärare men jag vet inte, känns som ett yrke där jag i framtiden kommer ångra att jag valde.

    Lärare allmänt verkar intressant, men jag vågar nog inte arbeta med det.

    Annars är drömyrket polis, men det kommer jag inte utbilda mig till. Inte heller yrken (t.ex kriminaltekniker) där man måste ha gått på polishögskolan. Annars älskar jag sådana jobb. Älskar allt som har med brott, rättegångar, lagar osv att göra.

    Enda kravet är som sagt att inte behöva gå polishögskolan. Och inte heller utbilda mig till jurist/advokat.

    Annars är jag ganska öppen för det mesta, förutom som sagt vårdjobb.

    Vad skulle ni rekommendera? Vad arbetar ni själva med? Vilken utbildning gick ni? Så tacksam för svar/tips.

  • Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till? Tips?
  • Anonym (Konku)

    Hej!

    Det verkar som att du vill jobba med människor, på något sätt? Eller att utreda saker? Men inte inom vården, och inte via en polis/juridisk utbildning? Har jag uppfattat det rätt?

    Vad är det med lärare som gör att du inte vågar?
    Och vad är det med polishögskolan som du finner problematiskt? 

    Jag frågar inte för att vara elak utan för att se vart vi landar och vad det kan finnas för orsaker bakom. Det kanske är något som du fått för dig eller missuppfattat, eller om du har andra anledningar till att du känner så :) Kan vara bra att veta innan du får tips. 

  • Anonym (crime)

    Varför tar du inte en kanditatexamen i kriminologi då? Låter som att det skulle passa dig perfekt. Då kan du jobba inom flera jobb runtomkring/med/i polisyrket och liknande.

    "Programmet riktar sig till dig som är intresserad av brott och straff och vill arbeta med att kartlägga och analysera brott, utsatthet för brott eller samhällets reaktioner på brott. I vårt program får du mångsidiga kunskaper om sociala problem, kontroll, brottslighetens struktur, kriminalpolitik och många andra samhällsfenomen som är relaterade till brott. 


    Efter avslutad utbildning ska en student uppfylla examensfordringarna för en kandidatexamen inom huvudområdet kriminologi. Studenten förväntas därefter antingen kunna arbeta som kvalificerad och självständig utredare eller analytiker inom företag, myndigheter eller organisationer, eller kunna fortsätta med studier på avancerad nivå. "

  • Anonym (Choklad)

    Vad du än gör så bli inte lärare.

    Fy fan.

    Föräldrarna gör yrket till ett helvete.

    Mina barn ska utbilda sig till att få bra löner, utvecklingsmöjligheter och frihet.

    Satsa på det istället.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Konku) skrev 2020-07-11 15:28:29 följande:

    Hej!

    Det verkar som att du vill jobba med människor, på något sätt? Eller att utreda saker? Men inte inom vården, och inte via en polis/juridisk utbildning? Har jag uppfattat det rätt?

    Vad är det med lärare som gör att du inte vågar?

    Och vad är det med polishögskolan som du finner problematiskt? 

    Jag frågar inte för att vara elak utan för att se vart vi landar och vad det kan finnas för orsaker bakom. Det kanske är något som du fått för dig eller missuppfattat, eller om du har andra anledningar till att du känner så :) Kan vara bra att veta innan du får tips. 


    För att elever kan vara riktigt elaka, flera av mina tidigare lärare har brutit ihop och börjat gråta för att vissa inte kan bete sig. Man kan ha förståelse för att det är barn, men jag vill inte utbilda mig i flera år för att sedan bli behandlad illa. Är orolig över att få ångest över att behöva gå till jobbet varje dag och sedan ångra mig.

    Jag är inte direkt den fysiska typen som skulle klara av polishögskolan. Känns som för höga fysiska krav. Hade inte klarat av det, och visst kan man kämpa men har hört så mycket negativt över arbetsmiljön poliser har (med sina kollegor) så jag vågar inte heller chansa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (crime) skrev 2020-07-11 15:30:05 följande:

    Varför tar du inte en kanditatexamen i kriminologi då? Låter som att det skulle passa dig perfekt. Då kan du jobba inom flera jobb runtomkring/med/i polisyrket och liknande.

    "Programmet riktar sig till dig som är intresserad av brott och straff och vill arbeta med att kartlägga och analysera brott, utsatthet för brott eller samhällets reaktioner på brott. I vårt program får du mångsidiga kunskaper om sociala problem, kontroll, brottslighetens struktur, kriminalpolitik och många andra samhällsfenomen som är relaterade till brott. 

    Efter avslutad utbildning ska en student uppfylla examensfordringarna för en kandidatexamen inom huvudområdet kriminologi. Studenten förväntas därefter antingen kunna arbeta som kvalificerad och självständig utredare eller analytiker inom företag, myndigheter eller organisationer, eller kunna fortsätta med studier på avancerad nivå. "


    Åh det hade verkligen varit perfekt, har kollat upp det tidigare. Men de högskolor som erbjuder det är väldigt långt bort så har inte möjlighet till det. Såg dock att Gävle erbjuder distans, det är väldigt långt bort men man brukar kanske inte åka till skolan så jätteofta när det är distans? Någon som vet?

    Kan tillägga att jag har familj och ett barn (förhoppningsvis flera innan jag börjar högskola), därför jag inte har samma möjlighet till att bara skaffa en studentlägenhet och flytta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Choklad) skrev 2020-07-11 16:09:08 följande:

    Vad du än gör så bli inte lärare.

    Fy fan.

    Föräldrarna gör yrket till ett helvete.

    Mina barn ska utbilda sig till att få bra löner, utvecklingsmöjligheter och frihet.

    Satsa på det istället.


    Lärare gör ett fantastiskt jobb och är väldigt underskattade, ja. Men som du skriver är föräldrarna (och eleverna) inte något jag känner mig taggad inför, så läraryrket är inget för mig.

    Sedan bryr jag mig inte om lönen så länge jag gillar yrket, bara det inte är helt underbetalt såklart.
  • Anonym (crime)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-11 16:28:53 följande:
    Lärare gör ett fantastiskt jobb och är väldigt underskattade, ja. Men som du skriver är föräldrarna (och eleverna) inte något jag känner mig taggad inför, så läraryrket är inget för mig.

    Sedan bryr jag mig inte om lönen så länge jag gillar yrket, bara det inte är helt underbetalt såklart.
    Du kan alltid jobba som lärare på komvux. Där slipper du föräldrar och eleverna är äldre och oftast mycket mer mogna och alla är där för att de faktiskt vill vara där. 

    Gällande distans så ska ju distansundervisning betyda just att du kan göra det på distans. Undantag för tentor kanske. Du kan alltid ringa skolan i Gävle för att få veta mer om det exakta upplägget för distansprogrammet där.
  • Anonym (Choklad)
    Anonym (crime) skrev 2020-07-11 16:37:16 följande:

    Du kan alltid jobba som lärare på komvux. Där slipper du föräldrar och eleverna är äldre och oftast mycket mer mogna och alla är där för att de faktiskt vill vara där. 

    Gällande distans så ska ju distansundervisning betyda just att du kan göra det på distans. Undantag för tentor kanske. Du kan alltid ringa skolan i Gävle för att få veta mer om det exakta upplägget för distansprogrammet där.


    Svårt att få jobb på Komvux. Sällan tjänster ute, tyvärr.
  • Anonym (Konku)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-11 16:21:01 följande:
    För att elever kan vara riktigt elaka, flera av mina tidigare lärare har brutit ihop och börjat gråta för att vissa inte kan bete sig. Man kan ha förståelse för att det är barn, men jag vill inte utbilda mig i flera år för att sedan bli behandlad illa. Är orolig över att få ångest över att behöva gå till jobbet varje dag och sedan ångra mig.

    Jag är inte direkt den fysiska typen som skulle klara av polishögskolan. Känns som för höga fysiska krav. Hade inte klarat av det, och visst kan man kämpa men har hört så mycket negativt över arbetsmiljön poliser har (med sina kollegor) så jag vågar inte heller chansa.
    Okej. Då kan vi ju dra slutsatsen att om du inte hade klarat av läraryrket på grund av att du är rädd för elaka elever så kanske inte polis är rätt heller. Men det är bra! Då kan vi lämna det helt och hållet :) 
    OM! Det är så att du vore intresserad av läraryrket och det absolut enda som hindrar dig är rädslan för elaka barn och föräldrar så kan du arbeta som lärare för vuxna, t.ex. på komvux. Tror du till och med kan utbilda dig till renodlad folkhögskolelärare. Bara som ett tips.

    Tipset du fått om kriminologi är ett jättebra alternativ! Det hade även jag tänkt tips om. 

    Jag tänkte även tipsa om statsvetenskap, ifall du är intresserad av politik och samhälle. Flera av mina vänner har läst statsvetenskap och jobbar nu främst med utredning och handläggning på olika myndigheter eller inom det offentliga. Några har rena kontorsjobb och andra jobbar mer nära medborgare t.ex. med intervjuer, utredningar, hembesök och liknande. Låter säkert supertrist, men dom gillar det. 

    Sociologi/beteendevetenskap eller personalvetare kanske också skulle vara något. Där är jobb-utbudet också väldigt brett lite beroende på vad du är intresserad av. Du kan jobba i både privat och offentlig sektor. Rekrytering, arbetsrätt, personalhandläggning, stöd till chef och anställda, etc.

    Det var dom sakerna jag tänkte på rent spontant. Googla lite och läs på om utbildningar, jobbmöjligheter osv så kanske du får en bättre bild. Ibland när man börjar läsa om en utbildning så klickar man sig vidare till något annat som kanske känns mer rätt :)

    Även fast du har en utbildning i grunden, t.ex. en kandidat, så kan du bygga på den så att du t.ex. får spetskompetens inom ett område du är intresserad av. Oftast är det just under utbildningens gång man hittar "sitt" område lite eller vad man vill sikta in sig på. Det är svårt att veta på förhand, och vet man stensäkert så är det inte ovanligt att man ändrar sig under utbildningens gång eftersom man fått upp ögonen för något annat, så som det brukar bli när man lär sig nya saker. 
  • Anonym (Konku)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-11 16:21:01 följande:
    För att elever kan vara riktigt elaka, flera av mina tidigare lärare har brutit ihop och börjat gråta för att vissa inte kan bete sig. Man kan ha förståelse för att det är barn, men jag vill inte utbilda mig i flera år för att sedan bli behandlad illa. Är orolig över att få ångest över att behöva gå till jobbet varje dag och sedan ångra mig.

    Jag är inte direkt den fysiska typen som skulle klara av polishögskolan. Känns som för höga fysiska krav. Hade inte klarat av det, och visst kan man kämpa men har hört så mycket negativt över arbetsmiljön poliser har (med sina kollegor) så jag vågar inte heller chansa.
    Kan även tillägga att gymnasielärare hade kunnat vara något! På gymnasiet är eleverna mycket MYCKET mer mogna och du har inte föräldrakontakt på samma sätt som inom grundskolan. 
Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till? Tips?