Inlägg från: Lexikon |Visa alla inlägg
  • Lexikon

    Stort och dyrt eller mindre och billigt?

    Vad skulle ni välja för boende?

    Antingen otroligt stort och luftigt, matsal skild från vardagsrum,  separat lekrum, musikrum och gästrum, mycket plats för alla. Kostnaden är helt okej, men ändå kännbar. Vid smart leverne så kanske en resa om året går att göra. Hobbies etc ryms väl i budget.

    Eller: mindre boende (fortfarande varsitt litet eget rum åt barnen) men med kombinerat kök/matplats/vardagsrum. Men till nästan ingen kostnad alls. Rent ekonomiskt hade det funkat med en billig semesterresa varje månad, Eller att båda föräldrarna jobbade 50% och ändå kunnat åka på någon resa per år.

    Vilket hade du valt? Varför? Motivera och utveckla gärna!

  • Svar på tråden Stort och dyrt eller mindre och billigt?
  • Lexikon
    Anonym (många små rum) skrev 2020-07-11 22:00:15 följande:

    Måste jag välja mellan dem, och kunde sätta upp en vägg mellan köket och vardagsrummet, så hade jag valt det senare. "Stort och luftigt" är inte riktigt min grej. Mina föräldrar bor så, och det känns så kalt. Det är som att det ekar i hela huset och det är på något sätt kallt. Mycket tomma ytor. Hela min första lägenhet får plats i deras vardagsrum nästan.

    Vi bor så vi har många små rum. Själva huset är inte så jättestort heller men ack så väl utnyttjat. 

    Sedan så skulle jag värdera tiden med barnen högre än massa plats jag inte vet vad jag skulle ha den till.


    Det går inte att dela av alls, då får inte matbord plats. Eller så får köksön (liten)  offras med följden att det finns för lite förvaringsutrymme i köket så det blir svårt att få plats med porslin etc.

    Jag tror inte det stora huset skulle bli tomt, vi har för mycket saker för det. ???? Men jag är nog lagd åt att hålla med dig. Tänker att det vore skönt att kunna gå ner i tid och inte tänka på ekonomin.
  • Lexikon
    Anonym (eda) skrev 2020-07-11 22:13:30 följande:

    För min del hade även andra saker varit viktiga, som tex läge och hur det ser ut i omgivningen. Men hade båda haft likartat "övrigt" så hade jag nog valt det mindre och billigare. Så länge alla kan få egna rum så hade övrig yta inte spelat så stor roll för mig hur det ser ut.


    Precis samma läge och allt. Det vi funderar på är om vi ska köpa en stor villa och bo i hela, eller dela av en del och hyra ut. Så antingen själva i soort hus, eller tvåfamiljsvilla med en granne vi då kan välja.
  • Lexikon
    Anonym (Centralt) skrev 2020-07-12 10:20:35 följande:

    Jag önskar större hus men fördelarna vi har överväger.
    Hur är det med läget på huset, närhet till, skola, jobb, natur, släkt, kompisar, buss mm
    Kommande renoveringar?


    Bra läge, nära skola och jobb. Bra med kompisar omkring och nybyggt.
    Se nedan. =)
    Lexikon skrev 2020-07-13 22:01:00 följande:
    Precis samma läge och allt. Det vi funderar på är om vi ska köpa en stor villa och bo i hela, eller dela av en del och hyra ut. Så antingen själva i soort hus, eller tvåfamiljsvilla med en granne vi då kan välja.

  • Lexikon
    Anonym (Jenny) skrev 2020-07-14 14:02:05 följande:

    Låga boendekostnader är väldigt trevligt. Det tar pressen och stressen av så många saker i livet. Men å andra sidan så är vardagen viktig. Att ni trivs och känner att ni har plats och skönhet varje dag är viktigare än semestrar - kanske särskilt när man har barn. Uppskattar man det så är det väl investerade pengar.

    En sak till att tänka på är att i och med corona så kanske vi kommer att tillbringa mer tid hemma, inte bara tillfälligt. Att ha plats att jobba bekvämt hemma och kanske även utöva något fritidsintresse eller hobby är inte fel.

    Vi bodde trång (väldigt, väldigt trångt) och trivdes väldigt bra, men när vi flyttade till större så var det en stor lättnad. Fast vi har nog lyckats fylla upp vårt större hus rätt bra på några år.


    Har inte jobb som går att göra på distans, så den platsen behövs inte.


     


    Jamesdio skrev 2020-07-14 13:41:15 följande:

    Jag var på väg att svara litet och billigt, men nu ändrades ju förutsättningarna kraftigt! Jag skulle inte för mitt liv välja att hyra ut en del av huset och allt som det innebär!





    Vi lutar åt att hyra ut i ett par år, och sedan om det behövs, kunna välja att bo i hela.

  • Lexikon
    Seven Costanza skrev 2020-07-14 18:57:43 följande:
    Inte jag heller. Jag skulle välja såpass litet och billigt att jag har råd att jobba max 80% och ändå göra en del roligheter. Så mitt val blir litet och billigt fast ett annat objekt som inte är delvis uthyrning.
    Lutar åt att hyra ut i ett par år, sedan bo i hela. Om vi känner för det. Skulle kunna amortera 25% av totala lånet om vi gjorde det i fem år...
  • Lexikon
    Seven Costanza skrev 2020-07-14 23:14:04 följande:
    Aha. Tycker ni inte det skulle vara jobbigt att ansvara för att vara hyresvärd för någon och dessutom någon man har vägg i vägg? Så det objektet som är litet och billigt är bara billigt om man räknar med att ni ska få intäkter genom uthyrning? Det låter ju ändå inte SÅ billigt, finns det inget som är lite på den billigare skalan fast utan uthyrning? Hur blir det med trädgård, skulle ni dela av den i två delar också?
    Njae, under en tid känns det vettigt. Kommer inte dela av trädgården utan den är gemensam. Gillar tanken på kollektiv så det är nog lite att testa den tanken också.
  • Lexikon
    Seven Costanza skrev 2020-07-15 11:20:51 följande:
    Jag skulle själv aldrig vilja bo i kollektiv men då förstår jag hur ni tänker och det är säkert ett bra alternativ för er.
    Anonym (Hyr ut) skrev 2020-07-15 11:29:46 följande:

    Jag hade provat att hyra ut. Ni kan få jättetrevligt med hyresgästen! Kom ihåg att förhandla bort besittningsrätten om det bara är på prov eller kort tid.



    Jag tror att vi ska testa att hyra ut. I värsta fall ångrar vi oss och bor i hela sen. Hyr vi ut i typ ett halvår eller så går vi jämnt ut med kostnaden för ett extra kök.

    Trevlig granne och längre uthyrning får bli bonus. Men ja, jag hoppas vi kan hitta en trevlig person som en gillar att hänga med. Vore perfekt att veta att huset inte står lika tomt. Eller om vi båda vill gå ner i tid för att vara mer med barnen så funkar det enkelt. Eller om mina föräldrar blir skruttiga, så kan de bo dår... det är endå avskilt fast ändå nära på något sätt.
  • Lexikon
    Anonym (Hyr ut) skrev 2020-07-15 11:29:46 följande:

    Jag hade provat att hyra ut. Ni kan få jättetrevligt med hyresgästen! Kom ihåg att förhandla bort besittningsrätten om det bara är på prov eller kort tid.


    Trodde inte besittningsrätt gäller för privat uthyrning? Bara uppsägningstid?
Svar på tråden Stort och dyrt eller mindre och billigt?