• Anonym (Tjänsteman)

    Alla människor som kontaktar myndigheter

    Jag har jobbat på olika myndigheter i 15 år. Myndigheterna är ju till för medborgarna och till för att hjälpa på olika sätt och kontakt med allmänheten är en del av jobbet. Jag bara upphör aldrig att förvånas över alla människor som hör av sig.

    För det första är det så himla många som inte klarar att skriva ett begripligt meddelande om vad som hänt, vad de vill och varför. Helt enkelt lite kort och koncist, få med relevanta detaljer och utelämna allt onödigt. Hur kan det vara så svårt? Läser man inte igenom innan man skickar för att se om det man vill framgår?

    För det andra, så många verkar inte fundera på att först läsa på myndighetens hemsida och fundera på om det verkligen är rätt instans att vända sig till. Att läsa sig till lite grundläggande i vem som gör vad.

    Och för det tredje, jisses vad många som bara konstant känner sig illa behandlade av världen, utan att se sin egen del i det hela. Rättshaverister, kränkta människor osv. Som bara känner ett behov av att gnälla...

  • Svar på tråden Alla människor som kontaktar myndigheter
  • Anonym (Y)

    Känns som du har ett behov av att gnälla..

    De som hör av sig kanske mår dåligt just den tiden och därmed inte visar sina bästa sidor 

  • Anonym (B)
    Anonym (Y) skrev 2020-07-12 10:33:35 följande:

    Känns som du har ett behov av att gnälla..

    De som hör av sig kanske mår dåligt just den tiden och därmed inte visar sina bästa sidor 


    Om man hanterar gnälliga människor dag in och dag ut kan man nog ha det...
  • Anonym (Y)
    Anonym (B) skrev 2020-07-12 10:40:10 följande:
    Om man hanterar gnälliga människor dag in och dag ut kan man nog ha det...
    Han har ju dock betalt för det. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2020-07-12 10:59:51 följande:
    Han har ju dock betalt för det. 
    *får
  • Anonym (Tjänsteman)
    Anonym (Y) skrev 2020-07-12 10:33:35 följande:

    Känns som du har ett behov av att gnälla..

    De som hör av sig kanske mår dåligt just den tiden och därmed inte visar sina bästa sidor 


    Fast sannolikheten att man får hjälp och får rätt hjälp ökar ju väldigt om man lyckas förklara vad problemet faktiskt är...
  • Anonym (B)
    Anonym (Y) skrev 2020-07-12 10:59:51 följande:

    Han har ju dock betalt för det. 


    Javisst men han måste ändå bemöta dem.

    Menar du att man aldrig kan ventilera kring sitt arbete för att man har betalt?
  • Anonym (K)

    Visar bara på hur folk skolkat från skolan istället för att sköta sig.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Tjänsteman) skrev 2020-07-12 11:06:58 följande:
    Fast sannolikheten att man får hjälp och får rätt hjälp ökar ju väldigt om man lyckas förklara vad problemet faktiskt är...
    Om du var lite mer empatisk och pedagogisk kanske det skulle gå bättre.

    De kanske inte kan sätta fingret på exakt vad problemet är. När man har det svårt kan det faktiskt bli så. 
  • Anonym (Tjänsteman)
    Anonym (Y) skrev 2020-07-12 11:12:44 följande:
    Om du var lite mer empatisk och pedagogisk kanske det skulle gå bättre.

    De kanske inte kan sätta fingret på exakt vad problemet är. När man har det svårt kan det faktiskt bli så. 
    Jag är empatisk och pedagogisk i mina jobbkontakter. Men det hindrar ju inte att jag kan tänka som privatperson att jag förbluffas över hur många människor det är som faller under den här beskrivningen.


Svar på tråden Alla människor som kontaktar myndigheter