• Anonym (TS)

    Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

    Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

    Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

  • Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (??)
    Aenononilol skrev 2021-01-15 17:22:23 följande:

    Uppdatering. Mamman har överklagat (såklart).

    Vi hoppas att hon inte får prövningstillstånd. Har fått höra att det är väldigt svårt att få så vi hoppas ju att tingsrättens dom blir det slutgiltiga.

    Domen var väldigt tydlig och motiveringen bra.

    Någon som vet här hur lång tid det kan ta innan man vet om hovrätten ger prövningstillstånd?


    Ganska snabbt skulle jag gissa. I vårt ärende fick min mans ex avslag efter ca en-två veckor. 
  • Anonym (??)
    Anonym (C) skrev 2020-12-29 15:11:05 följande:
    Så snorkig man kan vara då. Frågade för att begreppen verkar blandas ihop.
    Tro't eller ej, men jag menade faktiskt inte att vara snorkig. Men din fråga var så - ja, helt enkelt som jag sa - den visade att du inte hade läst i tråden.

    Man läser trådar innan man skriver, så slipper man krångel. Och igen, jag menar verkligen inte att vara taskig (som jag skrev redan i förra inlägget) , men eftersom du tog det så, så bäst att vara väldigt tydlig. 
  • Anonvm
    Aenononilol skrev 2021-01-15 17:22:23 följande:

    Uppdatering. Mamman har överklagat (såklart).

    Vi hoppas att hon inte får prövningstillstånd. Har fått höra att det är väldigt svårt att få så vi hoppas ju att tingsrättens dom blir det slutgiltiga.

    Domen var väldigt tydlig och motiveringen bra.

    Någon som vet här hur lång tid det kan ta innan man vet om hovrätten ger prövningstillstånd?


    Häng med nu, för nu visar sig juridiken från sin bästa sida.

    Först har man 3 veckor på sig att överklaga, om något i överklagandet är oklart så får man ytterligare 2 veckor på sig att komplettera sitt överklagande...

    När sen allt är inkommet så fattar Hovrätten oftast sitt beslut att ge prövningstillstånd eller inte inom 1-2 veckor.

    Men sen har man ytterligare 4 veckor på sig att överklaga hovrättens beslut ang prövningstillstånd, och återigen 2 veckor ytterligare för komplettering.
    Sen får man vänta ytterligare 1-2 veckor på att hovrätten ska besluta om överklagandet av deras tidigare beslut ska beviljas eller nekas.

    I mitt eget fall tog det ganska exact 14veckor innan tingsrättens dom vunnit laga kraft pga ständiga överklaganden och kompletteringar som skickades in i sista stund....

    Tålamod.
  • Aenononilol
    Anonym (??) skrev 2021-01-15 17:37:03 följande:

    Ganska snabbt skulle jag gissa. I vårt ärende fick min mans ex avslag efter ca en-två veckor. 


    Ja det kan man verkligen hoppas då att det går så fort.
    Anonvm skrev 2021-01-15 18:22:09 följande:

    Häng med nu, för nu visar sig juridiken från sin bästa sida.

    Först har man 3 veckor på sig att överklaga, om något i överklagandet är oklart så får man ytterligare 2 veckor på sig att komplettera sitt överklagande...

    När sen allt är inkommet så fattar Hovrätten oftast sitt beslut att ge prövningstillstånd eller inte inom 1-2 veckor.

    Men sen har man ytterligare 4 veckor på sig att överklaga hovrättens beslut ang prövningstillstånd, och återigen 2 veckor ytterligare för komplettering.

    Sen får man vänta ytterligare 1-2 veckor på att hovrätten ska besluta om överklagandet av deras tidigare beslut ska beviljas eller nekas.

    I mitt eget fall tog det ganska exact 14veckor innan tingsrättens dom vunnit laga kraft pga ständiga överklaganden och kompletteringar som skickades in i sista stund....

    Tålamod.


    Låter omständigt :D haha. Men dom får hålla ut. Har ju pågått i nästan 2 år Så några veckor till går säkert bra. Lite oroliga är vi alla såklart eftersom tingsrätten gick emot familjerättens rekommendationer angående vem som skulle vara boendeförälder. Men deras motivering var som sagt väldigt bra och tydlig.
  • Aenononilol

    Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.

  • Anonym (woo)
    Aenononilol skrev 2021-03-08 15:53:21 följande:

    Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.


    Woo! Svenska rättssystemet gjorde något bra för en gångs skull Skrattande
  • Anonvm
    Aenononilol skrev 2021-03-08 15:53:21 följande:

    Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.


    Visst är känslan skön?

    Har även tiden gått ut för att överklaga hovrättens beslut att neka prövningstillståndet?

    Precis som du själv skriver, nu är det äntligen över... Beslutet är fattat och har vunnit laga kraft... Tyvärr finns det ett "men"...

    Men det finns tyvärr ingenting som hindrar motparten från att skicka in en ny stämning imorgon o hela karusellen ska åka ett varv till....
    Jag önskar inte ta ifrån er något av lättnaden eller glädjen ni nu känner, bara föbereda er mentalt på vad som kan komma.

    Har boende/umgänge enligt beslutet kommit igång är? Nån form av upptrappning antar jag?
    Följer motparten det som är beslutat utan krångel än så länge? Risken är överhängande att ni även har detta att kämpa med. Har ni fortfarande kontakt med ombudet som företrädde din man så be att h*n förklarar hur det fungerar med "verkställighet" om ni inte redan gått igenom det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2021-03-08 15:53:21 följande:

    Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.


    Vad var grunden till att neka umgänge? Det måste vara väldigt ovanligt för det brukar alltid vara grunden oavsett boende eller ens vårdnad.
  • Anonvm
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-08 20:20:47 följande:
    Vad var grunden till att neka umgänge? Det måste vara väldigt ovanligt för det brukar alltid vara grunden oavsett boende eller ens vårdnad.
    Ursäkta om jag svarar åt TS, men jag har följt ärendet rätt noga.

    Modern hade inte med något yrkande om umgängei sitt slutyrkande, hon hade enbart sitt primära yrkande på att ha hela boendet..

    Tingsrätten funkar så att de kan inte ge dig något som du inte bett om.

    Därför tar man normalt med 2-3 alternativa yrkanden under sitt huvudyrkande i ett vårdnadsmål, för att täcka in även lösningar som INTE är det du helst hoppas på.

    Nu hade ju modern till o med ett ombud.... Ändå togs inte några alternativa yrkanden med.... Men så var det ju också detta ombud som föreslog/drev på att genomföra denna flytt...
  • Aenononilol
    Anonvm skrev 2021-03-08 20:08:50 följande:

    Visst är känslan skön?

    Har även tiden gått ut för att överklaga hovrättens beslut att neka prövningstillståndet?

    Precis som du själv skriver, nu är det äntligen över... Beslutet är fattat och har vunnit laga kraft... Tyvärr finns det ett "men"...

    Men det finns tyvärr ingenting som hindrar motparten från att skicka in en ny stämning imorgon o hela karusellen ska åka ett varv till....

    Jag önskar inte ta ifrån er något av lättnaden eller glädjen ni nu känner, bara föbereda er mentalt på vad som kan komma.

    Har boende/umgänge enligt beslutet kommit igång är? Nån form av upptrappning antar jag?

    Följer motparten det som är beslutat utan krångel än så länge? Risken är överhängande att ni även har detta att kämpa med. Har ni fortfarande kontakt med ombudet som företrädde din man så be att h*n förklarar hur det fungerar med "verkställighet" om ni inte redan gått igenom det.


    Nej, pappan fick beskedet idag. Så är nog lite tid kvar innan allt är klubbat och klart.

    Vi har pratat om just detta med att hon mycket väl kan dra igång något igen. Vi har därför redan direkt efter huvudförhandlingen börjat skriva upp och spara meddelanden samt datum för olika händelser.

    Umgänget började trappas upp direkt efter beslutet från huvudförhandlingen kom i januari. Så nu är det nästan växelvist boende. Der är sista steget innan hela boendet är hos pappan. Allt har fungerat änsålänge utöver mammans otrevliga meddelanden samt konfrontationer framför sonen ,vilket vi misstänker kommer fortsätta då hon har ett visst sätt...

    Vi misstänker också att hon pratar med sonen då han sagt till pappan att-mamma säger att du ska stjäla mig... m.m

    Vi för anteckningar och han räknar med att detta inte är över. Trots det så är det nu ett nytt kapitel och han med familj ska njuta så länge det går.

    Pappan har kontakt med advokat, som även ska hjälpa honom med ett umgängesavtal (även storhelger, semestrar m.m). Måste vara väldigt tydligt så det inte går att misstolkas.

    Men det viktigaste. Sonen får äntligen stabilitet och en trygg punkt.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonvm skrev 2021-03-08 20:38:11 följande:
    Ursäkta om jag svarar åt TS, men jag har följt ärendet rätt noga.

    Modern hade inte med något yrkande om umgängei sitt slutyrkande, hon hade enbart sitt primära yrkande på att ha hela boendet..

    Tingsrätten funkar så att de kan inte ge dig något som du inte bett om.

    Därför tar man normalt med 2-3 alternativa yrkanden under sitt huvudyrkande i ett vårdnadsmål, för att täcka in även lösningar som INTE är det du helst hoppas på.

    Nu hade ju modern till o med ett ombud.... Ändå togs inte några alternativa yrkanden med.... Men så var det ju också detta ombud som föreslog/drev på att genomföra denna flytt...
    Tack, det var länge sedan jag följde tråden så man glömmer "allt", utom ts förträfflighet som förälder då....

    Tur hon hade ett sånt stolpskott till advokat som inte täckte upp alla möjligheter, känns som en självklarhet när du berättar det! Men vad ska man förvänta sig när hon aktivt uppmanade sin klient till lagbrott.

    Om mamman ångrar sig och vill ha umgänge lär det däremot inte bli svårt för henne att få det i ett senare läge, det ska tydligen mycket till innan man nekas umgänge. Eller rättare sagt är det ju barnets rätt till umgänge man tittar på, om föräldern inte är fullständigt olämplig.
  • Aenononilol
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-08 21:10:55 följande:

    Tack, det var länge sedan jag följde tråden så man glömmer "allt", utom ts förträfflighet som förälder då....

    Tur hon hade ett sånt stolpskott till advokat som inte täckte upp alla möjligheter, känns som en självklarhet när du berättar det! Men vad ska man förvänta sig när hon aktivt uppmanade sin klient till lagbrott.

    Om mamman ångrar sig och vill ha umgänge lär det däremot inte bli svårt för henne att få det i ett senare läge, det ska tydligen mycket till innan man nekas umgänge. Eller rättare sagt är det ju barnets rätt till umgänge man tittar på, om föräldern inte är fullständigt olämplig.


    Pappan kommer såklart låta sonen ha omfattande umgänge med mamman. Men allt är beroende på om hon flyttar tillbaka eller stannar kvar o staden hon flyttade till
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2021-03-08 21:17:30 följande:
    Pappan kommer såklart låta sonen ha omfattande umgänge med mamman. Men allt är beroende på om hon flyttar tillbaka eller stannar kvar o staden hon flyttade till
    Nu ja, men om hon skulle ansöka om umgängesrätt så kan jag garantera att hon skulle få det oavsett var hon bor.
  • molly50
    Aenononilol skrev 2021-03-08 15:53:21 följande:

    Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.


    Så härligt att höra!  
    Hoppas det kommer att ordna sig med umgänget och att det kommer att fungera bra. För barnets skull.
  • Aenononilol
    molly50 skrev 2021-03-09 09:00:37 följande:

    Så härligt att höra!  

    Hoppas det kommer att ordna sig med umgänget och att det kommer att fungera bra. För barnets skull.


    Tack <3

    Ja umgänge blir det ju vare sig hon flyttar tillbaka eller inte:)
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?