Forum Anonyma diskussioner - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

Tis 14 jul 2020 22:12 Läst 0 gånger Totalt 131 svar
    Visar endast inlägg av Anonym (Tursam tjej) - Visa alla inlägg
  • Anonym (Tursa­m tjej)
    Återställ
    Tis 14 jul 2020 22:12 #64

Jag är en sån med ?tur?.

Kombination rika föräldrar, optimistisk syn på livet och ett djävulskt intellekt har fått mig dit jag är idag utan större motgångar.

Studier: jag är lat men smart; hittar snabbt vad lärarna vill ha, jobbar inte mer än nödvändigt för att få bra resultat. Lite ful (latsmart) på universitetet; kuggar man en tenta får man snabbt sympati från klassen som snällt delar med sig av färdiga tentakompendier och boktips; slipper leta upp sådant själv.

Jobb: började extrajobba som 15åring (pappa kände en som jag fick jobba hos). Visst, det var flyt att få jobbet, men jag slet också varje helg i högstadiet+gymnasiet för att få in pengar och arbetslivserfarenhet.

Efter universitetet fick jag snabbt fast tjänst, 22år gammal. Fick först ett vik vilket efter någon månad blev fast då en kollega turligt nog sade upp sig.

Jag får alla jobb jag söker, blir alltid utvald till intervju och alltid erbjuden jobbet. Jag låtsas vara social och tycka om folk (vilket jag sällan gör), vet vad folk vill höra och kan snabbt läsa av de jag pratar med. Ser väl trevlig ut, mitt tal är skarpt, jag är rolig och jag är snabb i huvudet på att ge svar på tal mm. Socialt kompetent helt enkelt; säkert i och med uppfostran och tidig arbetslivserfarenhet. Att jag hade mycket kompisar och festade en del i högstadiet/gymnasiet bidrog nog också till den sociala kompetensen.

Jag får grönt vid trafikljus, nästan jämt. Jag lär mig konsekvenser av handlingar extremt bra; klantar mig inte 2ggr på samma grej. All datorteknik bara flyter in i huvudet på mig, men jag har också suttit i timtal med gamla dossystem när jag var liten. Sen har mitt liv underlättats av att jag ärvt pengar som jag kunnat köpa boende för, vilket gjort att min månadskostnad för boende varit lågt; och jag kunnat lägga pengar på annat.

Men mestadels tror jag att ?flytet? beror mycket på intelligensen och förmågan att beräkna hur de ska leva. De jag känner som alltid klagar på att ?de alltid har otur? är generellt ganska intelligensbefriade och tröga. De har dåligt konsekvenstänk och kan inte beräkna konsekvenser av sina handlingar i huvudtaget.

Sen kan en kass uppväxt självklart resultera i brist på vettig uppfostran, dålig social kompetens pga brist på kompisar pga svår hemmasituation, svårt med skolresultat osv. Så det kan jag hålla med om att det är ?dåligt flyt? att födas in i det, men att resten av livet skylla sina nederlag på ständigt ?dåligt flyt?: nej! Dålig start ja, men det går väl att lära sig istället för att skylla på slumpen.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll