• Anonym (Lilly)

    Hur har ni gjort med avbetalning på csn lån, tillsammans lr ensam?

    Ni som lever med en partner, hur har ni gjort med CSN om den ena partnern läst och den andra inte? Betalar ni av det tillsammans eller betalar du som läst av det själv?

  • Svar på tråden Hur har ni gjort med avbetalning på csn lån, tillsammans lr ensam?
  • Anonym (H)

    Vi har inte gemensam ekonomi så vi betalar privata räkningar var för sig, mina egna studieskulder står jag för.

  • BuoBä

    Det betalar vi givetvis själva. Men indirekt har det påverkat den gemensamma ekonomin eftersom vi anpassat den så båda har råd med det gemensamma OCH sina egna räkningar.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Lilly) skrev 2020-07-13 15:36:09 följande:

    Ni som lever med en partner, hur har ni gjort med CSN om den ena partnern läst och den andra inte? Betalar ni av det tillsammans eller betalar du som läst av det själv?


    vi har betalat våra egna lån 
  • Anonym (ems)

    Jag skulle aldrig komma på tanken att min partner skulle vara med och betala på mina studielån. Lika lite som han behöver betala min personliga telefonräkning eller mina vinterskor. ;)
    Men jag kan tänka mig att de som har helt gemensam ekonomi kan lösa det på andra sätt. Men hela det konceptet känns främmande för mig.

  • CitronTulo

    Har aldrig tänkt tanken att min sambo skulle ha hjälpt till att betala mina studielån! Lån som man inte tagit gemensamt är väl privata om man inte har någon annan uppgörelse som man kommit överens om?
    Om jag valt att studera innan min partner kommit in i bilden så är det ju inte hans val eller något han har kunnat påverka, och ska givetvis inte behöva betala för! Likaså om jag studerat under tiden vi levt ihop så har troligtvis han fått bidra med mer pengar till det gemensamma under den tiden och ska såklart inte behöva betala för det en gång till..

  • Anonym (...)

    Skulle säga att det beror på om ni har gemensam ekonomi eller ej, och om hur studieperioden hanterades (Om ni var tillsammans då).

    Vi hade samma läge. Jag blev försörjd delvis när jag pluggade av min tjej, delvis lån. Och sen när jag blev färdig så här jag stått för i princip alla räkningar som vi har, eftersom jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min tjej. Csn räkningen behandlade vi precis som vilken räkning som helst tills den var återbetald.

  • fjanten

    Vi har 100 % gemensam ekonomi = gemensamma pengar betalar mitt CSN-lån (och hans gymkort o.s.v.).

  • Anonym (Maria)

    Har gemensam ekonomi, och betalar alla räkningar med våra pengar. 

  • Anonym (Ja)

    Vi lägger alla våra pengar i samma hög ocj därifrån tar vi för att betala allt oavsett vilket namn räkningen står i

  • Anonym (.)

    Gemensam ekonomi.
    Vi betalar alla utgifter gemensamt så även CSN och underhåll.

  • Anonym (Ugglan)

    Efter att maken ville ha gemensam ekonomi (det var jag som var emot i 7 år) så räknas både lön och lån ur samma pott.

    Utan lånet hade man inte haft den högre lön som (förhoppningsvis) blev resultatet av lånet.

  • Anonym (Enskild)

    Vi delar lika på gemensamma kostnader och står själva för våra egna. Dit räknas CSN.

  • Anonym (A)
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-13 19:09:34 följande:
    Har gemensam ekonomi, och betalar alla räkningar med våra pengar. 
    Samma här
  • Anonym (Miffif)

    Vi har separata ekonomier (men delar på det gemensamma) så skulder får var och en reda ut själv.

  • SilverEmma

    Alla pengar är våra pengar. Maken hade CSN när vi träffades, inte jag. När vi flyttade ihop så började vi med gemensam ekonomi direkt så min inkomst har hjälpt till med hans lån också. Nu är det jag som har lån, efter att ha pluggat i nästan 5 år och hans inkomst bidrar såklart till den utgiften.

  • Anonym (Abc)

    Det beror väl på om man har gemensam eller separat ekonomi. När vi hade separat ekonomi betalade vi själva (och jag hade väldigt lite så betalade av det på ett år med normal betalningstakt) och nu har vi gemensam ekonomi och då betalar vi på hans lån med våra gemensamma pengar. På samma sätt som vi betalar min telefon och avgift till fack och a-kassa med våra gemensamma pengar (han har bara jobbtelefon och är egen företagare och är inte med i fack eller a-kassa).

    Det enda som betalas enskilt är hobbys och intressen som gymmedlemskap, föreningsmedlemskap, månadsbidrag till välgörenhet som jag valt och liknande (i vår gemensamma ekonomi har vi några tusenlappar var i månaden till vår egna privata ekonomi).

  • Anonym (K)

    Eftersom vi har separat ekonomi betalar jag själv. Hade vi haft gemensam hade det ju automatiskt blivit så att vi betalat av det gemensamt.

  • Anonym (Q)

    Vi har gemensam ekonomi och vi betalade först av mannens dyra studielån från USA så fort vi bara kunde. Mina snälla svenska csn-lån betalar vi fortfarande av gemensamt.

  • Anonym (M)

    Vi har under tiden barnen varit små gått varsin YH-utbildning, först jag i två år och sedan han i två år så de lånen betalar vi av gemensamt.

Svar på tråden Hur har ni gjort med avbetalning på csn lån, tillsammans lr ensam?