• Anonym (Ts)
    Tue 14 Jul 2020 19:51
    576 visningar
    10 svar
    10
    576

    Sonen fick ingen hjälp på fritids

    Min 6-åring går på sommarfritids denna veckan då vi föräldrar jobbar. Han börjar ettan till hösten.

    Kom som vanligt och hämtade runt kl 16 och då satt han ledsen utomhus med nerkissade kläder. Frågade honom vart personal var och vad som hade hänt. Sonen berättade då att han varit inne och lekt, sedan blivit väldigt kissnödig, han gick till toaletten och den var upptagen och han klarade inte av att hålla sig tills den blev ledig vilket resulterade i nerkissade byxor och kalsonger. En fröken som såg detta sa till honom att ?detta var inte bra, du borde gått på toaletten mkt tidigare?. Vilket sonen naturligtvis insett men var ledsen och blöt och ville bli tröstad.

    Efter det sa fröken åt han att byta kläder, sonen vad om att få tvätta av sina ben då det blivit väldigt blött men då sa hon att det var inte aktuellt. Då ville inte min son byta byxor. Fröken var då enligt sonen mkt arg och irriterad och skickade ut min pojk på gården då hon ? ville inte att det skulle komma kiss på möbler?. Detta hände runt 30 min innan jag kom och hämtade.

    Under året när han gått på sex års verksamhet har han råkat kissa på sig någon gång men alltid fått hjälp av personal.

    Frågade naturligtvis fröken om detta men enligt henne smet min son ut när hon frågade vad som hänt, då han verkade skämmas.

    Vet inte vad jag ska tro, har svårt att tro att min son ljuger, men samtidigt borde inte personalen gjort det.

    Har kontaktat rektor som skulle återkomma till hösten. Kommer hålla sonen hemma resten av veckan.

  • Svar på tråden Sonen fick ingen hjälp på fritids
  • Anonym (Jenny­)
    Tue 14 Jul 2020 19:58
    #1
    +1

    Stackars lille kille. Men ta och tala med fritidspersonalen. Att vänta till hösten för rektorn är på tok för länge. Din son kan knappast vara den enda 6-åring som kissar på sig på fritids och de måste ha någon form av plan och modell för hur man bör hantera det och för hur man hanterar barn som smiter ut på gården för att de är ledsna. 

    Har pojken med sig ombyte till fritids som han kommer åt själv? Ge honom de verktyg han behöver för att klara av en liknande situation i framtiden. Men gör inte en för stor grej av det. Barn (och vuxna) kissar på sig och har olyckor och världen går inte under för det.

  • ttr
    Tue 14 Jul 2020 20:23
    #2

    Jag skulle prata med min son att om en olycka händer igen så byter man om och duschar hemma. Även om man vill duscha på en gång. Det är inte alla gånger lätt i skolan att göra saker som är enkla att göra hemma.

    Svårt att gå vidare utan att veta vad som hänt.

  • Tue 14 Jul 2020 20:52
    #3
    ttr skrev 2020-07-14 20:23:47 följande:

    Jag skulle prata med min son att om en olycka händer igen så byter man om och duschar hemma. Även om man vill duscha på en gång. Det är inte alla gånger lätt i skolan att göra saker som är enkla att göra hemma.

    Svårt att gå vidare utan att veta vad som hänt.


    Det var en konstig sak att förmedla?? Varför ska barnet vänta med att duscha av sig och byta tills man kommer hem?? Skulle du själv vilja gå omkring nedkissad på jobbet en timme eller två? Såklart man måste få byta och duscha av sig på fritids.
  • Tue 14 Jul 2020 20:58
    #4

    Pojken diktar knappast ihop en sån historia, med detaljer och allt. Jag tror att fröken ljuger! Han hade en mycket bra känsla av renlighet när han ville tvätta sig först! Även om det inte alltid är så lätt borta. Heja lilla grabben!
    Fröken behöver ha verktyg för hur hon ska hantera situationen!!

  • ttr
    Tue 14 Jul 2020 21:47
    #5
    Drottningen1970 skrev 2020-07-14 20:52:56 följande:

    Det var en konstig sak att förmedla?? Varför ska barnet vänta med att duscha av sig och byta tills man kommer hem?? Skulle du själv vilja gå omkring nedkissad på jobbet en timme eller två? Såklart man måste få byta och duscha av sig på fritids.


    Jag vet inte hur står det till med möjlighet att duscha just där just då. På "vår" fritids finns ingen dusch utan man får gå till annan byggnad som är stängd under sommarlovet.
  • Tue 14 Jul 2020 21:50
    #6

    Herregud vilken sopa! Vilket dåligt bemötande! Jag skulle omedelbart prata med personalen för att undvika att detta händer igen.
    Ta ut killen diskret (så inte de andra barnen märker), hjälp honom att tvätta och torka, och sätt på honom torra kläder!
     Det är tillräckligt pinsamt och obehagligt ändå att kissa på sig, han behöver ju inte ytterligare svårigheter. 
    Jag är väldigt tacksam till en mamma till min sons kompis, som var på skolan den dagen för att hjälpa till (vi bor utomlands, så sonen gick i skolan när han var 6), sonen räckte upp handen för att fråga om han fick gå på toaletten, men fröken kunde inte kolla med honom så snart, så han kissade på sig. Mamman tog snabbt ut honom ur klassrummet, hittade gymnastikbyxor att ta på och hjälpte honom på toaletten att tvätta, torka och byta. Han kom tillbaka till klassen torr och glad, och ingen märkte att han bytt byxor. Med äran i behåll var han glad när jag hämtade honom, och allt var ok.
    Klaga på bemötandet! Skulle fått spader om de gjort så mot min son!

  • Tue 14 Jul 2020 21:59
    #7
    ttr skrev 2020-07-14 21:47:02 följande:

    Jag vet inte hur står det till med möjlighet att duscha just där just då. På "vår" fritids finns ingen dusch utan man får gå till annan byggnad som är stängd under sommarlovet.


    Då är det ett arbetsmiljöproblem som ska åtgärdas inte drabba barnen. Vi ska givetvis inte lära våra barn att acceptera undermåliga omständigheter.
  • Anonym (Mia)
    Tue 14 Jul 2020 22:02
    #8
    Drottningen1970 skrev 2020-07-14 20:52:56 följande:

    Det var en konstig sak att förmedla?? Varför ska barnet vänta med att duscha av sig och byta tills man kommer hem?? Skulle du själv vilja gå omkring nedkissad på jobbet en timme eller två? Såklart man måste få byta och duscha av sig på fritids.


    jag läser det som att man byter om direkt men duschar hemma. Finns sällan möjligheter till dusch. Däremot borde det kunna finnas våtservetter eller tvättlappar. På förskolan duschas ju aldrig barn av sig för att de kissat på sig. Och där händer det dagligen för barn som precis blivit blöjfria. Opedagogisk fröken som ta råkade ut för.
  • ttr
    Tue 14 Jul 2020 22:06
    #9

    Du har säkert rätt. Min son var i samma i sits och gjorde som vi så innan. Men självklart kan jag inte dra alla barn över samma kamm. Hur som trist att fritidsledaren inte visade mer empati.

  • Tue 14 Jul 2020 22:24
    #10

    Jag hade köpt våtservetter och satt i sonens ryggsäck. Försäkrat mig om att han har koll på nya kläder och en påse att stoppa ev kissiga kläder i.

    Försäkrat sonen om att det duger alldeles utmärkt med att man torkar av sig med våtservetter och byter kläder och resten tar vi hemma.

    Så kan sonen vara lugn och trygg i förvissningen om att han löser situationen själv nästa gång.

    Man kan tycka vad man vill om bemötandet från personalen men ett Mail till rektorn löser inte sonens problem på kort sikt. Bättre ge honom verktyg att lösa problemet själv, då kan han gå tillbaka direkt ist för att vänta på någon feedback som ev utfaller som ni önskar efter oklar tid.

Svar på tråden Sonen fick ingen hjälp på fritids