• Anonym (Hej)

    Ställ diagnosen!

    Okej familjeliv. Här får ni möjligheten att ställa diagnos eller spåna i vad symptomen betyder!

    1. Personen pratar med sig själv, ja det gör alla, jag med. Men detta är extra extra. Säger ibland bara enstaka ord, ganska högt. Ibland namn, kan typ ropa efter någon som inte ens är i samma kommun, och det är liksom grejen, att personen/djuret inte är i närheten. Och det sker som någon slags ritual, varje dag. Och bryr sig vara halvt om någon hör, gör det en bit bort, typ på tomten, men ändå högt så hen vet att man hör. Sjukt märkligt?

    2. Definitivt vuxen, över 50, men beter sig ibland värre än en tonåring. Vredesutbrott from hell. Pikar, viskar fula ord till folk som inte hör. Blir sjukt putt om något gör fel, råkar ta en kaka för mycket mm mm. Otroligt lättkränkt. Alla får tippa på tå runt personen.

    Och ibland helt jävla tok-normal!

    Några idéer? Kvinna om det spelar någon roll.

  • Svar på tråden Ställ diagnosen!
  • Anonym (Lova)

    Är det en anhörig till dig? Hur länge har detta pågått? Och hur ofta/hur ser episoderna ut?

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Lova) skrev 2020-07-14 21:14:35 följande:

    Är det en anhörig till dig? Hur länge har detta pågått? Och hur ofta/hur ser episoderna ut?


    Ja. Förmodligen lääänge, prata för sig själv spårade kanske för 10 år sedan. Alltså att det blev annat än "vanligt prata för sig själv", dock ovanligt mycket sånt sedan länge med. Stress påverkar tror jag. Annars är det mer eller mindre något varje dag men stress gör andra delen i mitt inlägg mycket värre.
  • Anonym (K)

    Låter nästan som en del av Tourette där du kan få impulser att slänga ur sig saker och ting. Fula ord, o annat. Även närbesläktat med OCD. 

    I det häradet skulle jag tippa av någon form. 

  • Anonym (Hej)
    Anonym (K) skrev 2020-07-14 21:29:44 följande:

    Låter nästan som en del av Tourette där du kan få impulser att slänga ur sig saker och ting. Fula ord, o annat. Även närbesläktat med OCD. 

    I det häradet skulle jag tippa av någon form. 


    Har funderat på det, men hon kan kontrollera det, och det varierar kanske mellan fem olika namn/meningar och har alltid gjort. När hon har gäster händer det aldrig, inte på stan, inte med främlingar. Bara när hon går i sina egna tankar och rätt personer är hemma. Trodde tourette eller ocd var mer "tvång", att det inte går att styra. För det kan hon, men skiter i det
  • Anonym (K)
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-14 21:51:49 följande:
    Har funderat på det, men hon kan kontrollera det, och det varierar kanske mellan fem olika namn/meningar och har alltid gjort. När hon har gäster händer det aldrig, inte på stan, inte med främlingar. Bara när hon går i sina egna tankar och rätt personer är hemma. Trodde tourette eller ocd var mer "tvång", att det inte går att styra. För det kan hon, men skiter i det
    OCD t.ex. går oftast över om man är fokuserad på något annat eller om vissa personer finns i rummet. 

    Har själv en diagnosticerad OCD och när jag är fokuserad på en uppgift som t.ex.hålla föredrag osv så tar den uppgiften överhanden. Men när jag sen slappnar av hemma så återkommer OCDn. Även om man får besök av personer som man vill visa den goda sidan för. Huvudet får liksom något annat att fokusera på som är viktigare.
Svar på tråden Ställ diagnosen!