Forum Relationsproblem - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Har en besvärlig relation till mig själv

    Tis 14 jul 22:17 Läst 0 gånger Totalt 3 svar
    Anonym (Skams­en)
    Visa endast
    Tis 14 jul 22:17

    Jag skäms över mig själv. Jag har alltid skämts över mig själv, jag anser mig vara defekt och jag vill inte synas eller uppmärksammas.

    Jag har gått emot detta många gånger men det försvinner aldrig, det blir mer intensivt i perioder. Jag vet inte vart det började men det har varit med mig sedan skoltiden mellanstadiet minst. Jag har svårt att kommunicera med andra människor därför att jag skäms inför dem. Jag har svårt att hålla en konversation även om jag gör det, detta leder till beteenden som jag använder mig av för att försöka dölja min skam, jag kan tom börja tåras i ögonen när jag utsätter mig för sociala situationer eller situationer på arbetsplatsen som leder till att jag måste stanna kvar och samtala och det passar sig inte att stå och gråta i ett sådant sammanhang.

    Någon annan som känner igen sig eller har tips/råd på vad man kan göra. Jag har inte tid att gå i något samtalsterapi nu så det är inget alternativ just nu iaf.

  • Tis 14 jul 22:46 #1

    Hej! Jag förstår vad du menar, jag har också hela livet föraktat mig själv och klankat ner på mig själv till den grad att det sker automatiskt. Det har dock blivit bättre med åren men mycket självhat finns kvar. Jag vill tipsa om en bok, Mindful self compassion, den finns även på svenska och heter samma sak. Där får man öva på att behandla sig själv som man behandlar en vän. Jag har nyss börjat och tycker det har gett mig en del aha-upplevelser, framförallt om i vilken omfattning jag faktiskt tänker dessa saker om mig själv och hur hård jag kan vara.

  • Anonym (Skams­en) Trådstartaren
    Visa endast
    Tis 14 jul 23:07 #2
    Freja123 skrev 2020-07-14 22:46:12 följande:

    Hej! Jag förstår vad du menar, jag har också hela livet föraktat mig själv och klankat ner på mig själv till den grad att det sker automatiskt. Det har dock blivit bättre med åren men mycket självhat finns kvar. Jag vill tipsa om en bok, Mindful self compassion, den finns även på svenska och heter samma sak. Där får man öva på att behandla sig själv som man behandlar en vän. Jag har nyss börjat och tycker det har gett mig en del aha-upplevelser, framförallt om i vilken omfattning jag faktiskt tänker dessa saker om mig själv och hur hård jag kan vara.


    Det där med vänner är svårt eftersom att jag själv dragit mig undan vänner eller också träffat på människor som utnyttjat mitt självhat. Så jag vet inte hur man skulle behandla en kompis i dagsläget faktiskt... kommer kolla upp boken och förmodligen köpa den. Tack för tipset! Fler tips välkomnas
  • Tis 14 jul 23:24 #3

    Du kan byta ut vän mot en nära anhörig eller din hund eller egentligen vem som helst som du vill väl. Vet att det kan vara svårt att tänka fina saker om andra om man hatar sig själv väldigt mycket, det är inget konstigt. Men övningarna handlar mycket om att tänka igenom en jobbig händelse och sedan ge sig själv stöd utifrån den situationen. Jag tänker tex ofta, kanske 100 ggr per dag att jag är ful och tjock även om ingen annan tycker det. Det tar mycket kraft att bryta dessa destruktiva automatiska tankar. Jag försöker öva varje dag på att efter dagens slut skriva ner vad jag tänkt och vad som hänt och så försöka ge mig själv stöttning. Tex att även om jag nu skulle vara tjock och ful är jag värd att älskas ändå. Man behöver programmeta om sin hjärna. Det är svårt men jag hoppas verkligen på att det ska gå. Har en annan person i min närhet som har haft liknande tankar om sig själv men han lyckades bryta det med hjälp av terapi och har nu gått från ständigt deprimerad till att varje dag må bra. Så jag försöker tänka att om han kan så borde även jag kunna. Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll