• Anonym (Skams­en)
    Tue 14 Jul 2020 22:17
    226 visningar
    3 svar
    3
    226

    Har en besvärlig relation till mig själv

    Jag skäms över mig själv. Jag har alltid skämts över mig själv, jag anser mig vara defekt och jag vill inte synas eller uppmärksammas.

    Jag har gått emot detta många gånger men det försvinner aldrig, det blir mer intensivt i perioder. Jag vet inte vart det började men det har varit med mig sedan skoltiden mellanstadiet minst. Jag har svårt att kommunicera med andra människor därför att jag skäms inför dem. Jag har svårt att hålla en konversation även om jag gör det, detta leder till beteenden som jag använder mig av för att försöka dölja min skam, jag kan tom börja tåras i ögonen när jag utsätter mig för sociala situationer eller situationer på arbetsplatsen som leder till att jag måste stanna kvar och samtala och det passar sig inte att stå och gråta i ett sådant sammanhang.

    Någon annan som känner igen sig eller har tips/råd på vad man kan göra. Jag har inte tid att gå i något samtalsterapi nu så det är inget alternativ just nu iaf.

  • Svar på tråden Har en besvärlig relation till mig själv
  • Anonym (Skams­en) Trådstartaren
    Tue 14 Jul 2020 23:07
    #2
    Freja123 skrev 2020-07-14 22:46:12 följande:

    Hej! Jag förstår vad du menar, jag har också hela livet föraktat mig själv och klankat ner på mig själv till den grad att det sker automatiskt. Det har dock blivit bättre med åren men mycket självhat finns kvar. Jag vill tipsa om en bok, Mindful self compassion, den finns även på svenska och heter samma sak. Där får man öva på att behandla sig själv som man behandlar en vän. Jag har nyss börjat och tycker det har gett mig en del aha-upplevelser, framförallt om i vilken omfattning jag faktiskt tänker dessa saker om mig själv och hur hård jag kan vara.


    Det där med vänner är svårt eftersom att jag själv dragit mig undan vänner eller också träffat på människor som utnyttjat mitt självhat. Så jag vet inte hur man skulle behandla en kompis i dagsläget faktiskt... kommer kolla upp boken och förmodligen köpa den. Tack för tipset! Fler tips välkomnas
Svar på tråden Har en besvärlig relation till mig själv