• Anonym (Bert-Börje)

    Hur stötta kompis med kroppskomplex?

    Jag har en tjejkompis i 40-årsåldern som tycker väldigt illa om sin kropp. Omgivningen skulle säga att hon ser helt normal ut för sin ålder och efter fem barn. Men inget vi säger hjälper. Hon har bestämt sig för att hon är alldeles för tjock. Hon säger t o m att hon vet att hennes man och kompisar inte tycker hon är för tjock men att det sitter i hennes huvud.

    Hur kan man hjälpa en sån person som bestämt sig för att hån är fet och ful? Inget jag sagt hittills har hjälp.

  • Svar på tråden Hur stötta kompis med kroppskomplex?
  • Physalis

    Jag tror inte att man kan bota en vän från något sådant utan man kan bara vara en stöttepelare, en lyssnare och en fristad. Resten av arbetet måste hon göra själv och antagligen med hjälp av någon professionell på området.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (A)
    Physalis skrev 2020-07-15 13:32:04 följande:
    Jag tror inte att man kan bota en vän från något sådant utan man kan bara vara en stöttepelare, en lyssnare och en fristad. Resten av arbetet måste hon göra själv och antagligen med hjälp av någon professionell på området.
    Håller med
  • Anonym (piggelina)

    Men behöver hon gå ner i vikt då eller är det ett helt inbillat problem?

  • Anonym (Bulan)
    Anonym (Bert-Börje) skrev 2020-07-15 00:18:01 följande:

    Jag har en tjejkompis i 40-årsåldern som tycker väldigt illa om sin kropp. Omgivningen skulle säga att hon ser helt normal ut för sin ålder och efter fem barn. Men inget vi säger hjälper. Hon har bestämt sig för att hon är alldeles för tjock. Hon säger t o m att hon vet att hennes man och kompisar inte tycker hon är för tjock men att det sitter i hennes huvud.

    Hur kan man hjälpa en sån person som bestämt sig för att hån är fet och ful? Inget jag sagt hittills har hjälp.


    Säg till henna att sluta oja sig som ett jävla offer och gör nåt åt saken istället. Börja träna. Fixa till sig, gör skönhetsbehandlingar, kanske spruta in lite ditten och datten här och där, klipp håret, köp nya kläder. 
    Ingen orkar med en gnällspik som bara tycker synd om sig själv. 
  • Anonym (tyst)

    Sluta kommentera hennes kropp(inte positivt heller alltså), tar hon upp ämnet svarar du bara "okej" är något liknande intetsägande som varken bekräftar eller förolämpar henne. Sedan byter du ämnet. 

Svar på tråden Hur stötta kompis med kroppskomplex?