• Anonym (tråk tråk)

    Jag behöver något att göra, tipsa mig

    Gravid i vecka 23 och beordrad sängläge så mycket som möjligt. Jag är annars en väldigt, väldigt aktiv person och jag bara ser framför mig hur rastlös och uttråkad jag kommer vara ungefär från för fem timmar sen. Ge mig tips på saker att göra, något projekt som går att fixa från sängen/soffan under kommande ca 17 veckor. Det enda jag kommer på är att sy babykläder vilket jag gärna gör men jag kan inte sy, jag har inte sytt något alls sedan syslöjden i skolan och den skolkade jag ofta ifrån så. Jag lyssnar redan på ljudböcker.

  • Svar på tråden Jag behöver något att göra, tipsa mig
  • FuckGoggleAskMe

    Studera italienska.
    Läs på om perfekta sättet att gör omelett eller annat.
    Läs bra böcker.
    Titta på Youtube på något roligt.
    Ordna fotoalbum.
    Sticka en tröja.
    Lös sudok.

  • Anonym (Ex)
    Anonym (tråk tråk) skrev 2020-07-16 00:09:41 följande:

    Gravid i vecka 23 och beordrad sängläge så mycket som möjligt. Jag är annars en väldigt, väldigt aktiv person och jag bara ser framför mig hur rastlös och uttråkad jag kommer vara ungefär från för fem timmar sen. Ge mig tips på saker att göra, något projekt som går att fixa från sängen/soffan under kommande ca 17 veckor. Det enda jag kommer på är att sy babykläder vilket jag gärna gör men jag kan inte sy, jag har inte sytt något alls sedan syslöjden i skolan och den skolkade jag ofta ifrån så. Jag lyssnar redan på ljudböcker.


    Börja jobba med polymerlera. Titta på youtube tutorials och testa dig fram, det är jättekul. Du kan skapa så gott som vad som helst med det. Gör smycken, miniatyrer, skulpturer osv. Gå med i diverse polymer-grupper på Facebook och få bra tips och idéer. När du väl börjat kommer du inte kunna sluta. 
  • annabellelee

    Grattis till graviditeten, men jag förstår din frustration.

    Om du ska läsa böcker eller se film, gör det till ett projekt, tex "jag ska läsa hela Utvandrar-serien" eller "Jag ska se alla Star Wars-filmer i kronologisk ordning". Eller se alla crash course-delar på Youtube - kul och lärorikt!

    Annars skulle jag passa på att gå en online-kurs och lära mig något, tex lära mig ett nytt språk, förkovra mig i romartidens kvinnosyn, lära mig juridik eller vad du nu är intresserad av.

    Handarbete är förstås kul, om du inte kan virka och sticka är det en helt ny värld! Surfa in på Ravelry, du kommer aldrig hitta ut igen, för det är en underbar subkultur!

    Du har inte någon gammal roman-idé som ligger och skräpar?

  • Anonym (tråk tråk)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-16 00:16:37 följande:

    Studera italienska.
    Läs på om perfekta sättet att gör omelett eller annat.
    Läs bra böcker.
    Titta på Youtube på något roligt.
    Ordna fotoalbum.
    Sticka en tröja.
    Lös sudok.


    Studera italienska lät lite kul. Det är inte lika jobbigt som franska, va? Jag skolkade mest från franskan också.
    Du påminnde mig om att jag har fem tjocka kokböcker med slökokarrecept. Leta igenom dem är ett bra projekt. Tack Solig
    Jag lyssnar redan på bra böker, det ska jag så kart inte sluta med.
    Youtube är ett svart hål
    Fotoalbum? I mobilen då?
    Jag kan inte sticka men jag kanske kan lära mig. Hur lär man sig? Vet du några bra resurser?
    Sudoku är tråkigt.

    Tack för tipsen Solig
  • Anonym (tråk tråk)
    Anonym (Ex) skrev 2020-07-16 00:21:55 följande:
    Börja jobba med polymerlera. Titta på youtube tutorials och testa dig fram, det är jättekul. Du kan skapa så gott som vad som helst med det. Gör smycken, miniatyrer, skulpturer osv. Gå med i diverse polymer-grupper på Facebook och få bra tips och idéer. När du väl börjat kommer du inte kunna sluta. 
    Intressant.Tack för tipset Solig
  • Anonym (tråk tråk)
    annabellelee skrev 2020-07-16 00:23:24 följande:

    Grattis till graviditeten, men jag förstår din frustration.

    Om du ska läsa böcker eller se film, gör det till ett projekt, tex "jag ska läsa hela Utvandrar-serien" eller "Jag ska se alla Star Wars-filmer i kronologisk ordning". Eller se alla crash course-delar på Youtube - kul och lärorikt!

    Annars skulle jag passa på att gå en online-kurs och lära mig något, tex lära mig ett nytt språk, förkovra mig i romartidens kvinnosyn, lära mig juridik eller vad du nu är intresserad av.

    Handarbete är förstås kul, om du inte kan virka och sticka är det en helt ny värld! Surfa in på Ravelry, du kommer aldrig hitta ut igen, för det är en underbar subkultur!

    Du har inte någon gammal roman-idé som ligger och skräpar?


    Tack! Det är verkligen frustrerande att inte få/kunna vara så aktiv som jag brukar.

    Tack för alla tips Solig Jag tror jag behöver göra något med händerna. Det liksom spritter i mig. 
  • Anonym (Hanna)

    Jag rekommenderar också handarbeten. Finns massor med klipp på youtube där man kan lära sig. Tycker absolut du ska börja sy om du har ett intresse för det. Aldrig för sent att lära sig och tänk va roligt att kunna sy egna kläder till sitt barn!! En vän till mig gör det och hon har verkligen utvecklats.

    Perfekt att pyssla med handarbeten och lyssna på en ljudbok.

  • Anonym (...)

    Jag låg i sängen från v30. Jag lärde mig virka på youtube och sedan virkade jag konstant tills förlossningen. Virka och lyssna på bok är perfekt.

  • Anonym (Ebba)

    Åh, perfekt för att läsa en distanskurs! Vad synd att ansökningstiden varit, kanske du kan hitta någon distanskurs som tar in sent?

    Annars:
    Lär dig de första 25-35 kvadrattalen utantill (perfect squares).

    Lär dig ett språk. 

    Fräscha upp ett språk du redan kan genom att läsa litteratur på det språket (mitt bibliotek har att man kan reservera och beställa böcker utan avgift under corona).

    Lär dig något du har missat i uppväxten (jag lärde mig gångertabellen som vuxen, kanske du har missat huvudstäder i Europa eller något sånt: finns bra appar). 

    Kolla in kurslitteraturen på en kurs du vill gå när du är föräldraledig: köp böckerna och plugga in kursmaterialet/räkna igenom materialet nu och sök till våren.

    Läs skönlitteratur och kolla på Netflix...

  • Anonym (Måla)

    Gillar du att måla?

    Jag skulle rekommendera att beställa hem några paint by Numbers för vuxna. Tar många timmar och kan bli väldigt vackert! Det finns tusentals olika och man får med alla färger o så som man behöver. Bara att måla, rama in och hänga upp om man vill.

    Jag gillar tex den här på Eiffeltornet

    www.amazon.com/Painting-Numbers-Beginners-Painters-SEASON/dp/B07BRH7BB2/ref=zg_bs_7756212011_9&psc=1&refRID=SKKCCVJVQPRCG5EQX66K

    Eller det här lejonet

    www.amazon.com/Komking-Paintworks-Beginner-Decoration-16x20inch/dp/B077R365W8/ref=zg_bs_7756212011_32&psc=1&refRID=SM7W526XFAZ28X7Z35GM

    Eller den här parken?

    www.amazon.com/Tonzom-Painting-Students-Beginner-Brushes/dp/B077T5XWGX/ref=zg_bs_7756212011_13&psc=1&refRID=SKKCCVJVQPRCG5EQX66K

Svar på tråden Jag behöver något att göra, tipsa mig