• Anonym (TS)

    3h kafferep i hundrastgården VARFÖR!?

    Jämt och ständigt sitter det hundägare och tjöööötar i hundrastgården och utnyttjar stället som om det vore deras privata trädgård. Stolar och bord är medtagna och placerade i solen lååångt bort från grinden. Hundarna de har dragit med sig är nu efter 2-3 timmar uttråkade och gör ingenting. Att andra hundägare flera gånger väntar vid grinden och ser sig om rör inte dessa människor i ryggen.

    Ofta är det ägare med stora hundar, gärna med mycket jakt och kamp, och det är ett kom in på egen risk-attityd. Utifrån ens egen hundars säkerhet drar man slutsatsen att det hade varit direkt farligt att släppa dem lösa tillsammans.

    Så varför kan man inte ta hänsyn till andra hundägare och lämna stället efter max 1h? Varför låter man inte hundarna springa och leka av sig och sen gå promenad med dem och tjöta så istället för att ockupera en hundrastgården i evigt många timmar? Är du en skitstövel utan socialt liv och trädgård som måste hänga i hundrastparken i flera timmar? Förklara dig gärna för jag fattar seriöst inte hur man kan vara så självisk.

  • Svar på tråden 3h kafferep i hundrastgården VARFÖR!?
  • Anonym (?)

    Jag har aldrig varit i en hundrastgård, men antar att det finns regler att förhålla sig till? Såsom hur länge man får vara där om det nu är begränsningar i antal hundar. Annars så har du nog rätt i att det är folk utan trädgård som tycker att det är trevligt att umgås och låta hundarna vara lösa, som man hade gjort i sin egen trädgård.

  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2020-07-16 14:16:12 följande:

    Jag har aldrig varit i en hundrastgård, men antar att det finns regler att förhålla sig till? Såsom hur länge man får vara där om det nu är begränsningar i antal hundar. Annars så har du nog rätt i att det är folk utan trädgård som tycker att det är trevligt att umgås och låta hundarna vara lösa, som man hade gjort i sin egen trädgård.


    De enda skrivna reglerna är att man måste plocka upp hundlort och inte använda medhavda leksaker. Antalet hundar är inte begränsat, men i många hundrastgårdar frågar man om man får komma in t ex. Men i fallet jag nämner ovan står ofta hundarna och vaknar hundrastgården så att man inte är bekväm med att komma in, och ägarna hänger så pass långt ifrån grinden att man inte kan prata med dem.
  • Anonym (Tokfrans)
    Steven01 skrev 2020-07-16 16:46:14 följande:

    Ts borde nog träna på sin konflikträdsla..


    Jag tror ts är en hund själv så som hen skäller.
  • Aniiee

    Men ärligt, öppna truten. Stå inte bara och glo som ett mähä. Folk är i allmänhet inte tankeläsare.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (qp)
    Steven01 skrev 2020-07-16 16:46:14 följande:

    Ts borde nog träna på sin konflikträdsla..


    Så hon ska vråla för att försöka få uppmärksamheten av folk som inte bryr sig?


    Klientelet som struntar i grundläggande hyfs på detta sätt är inga som jag skulle vilja ha en diskussion med. De är fullt medvetna om att andra vill in.


     

  • Anonym (Eva)

    Det är stora egoister som gör så. Jag har aldrig varit med om det, tack och lov. Naturligtvis märker man om någon står med sin hund vid grinden och då går man och pratar med den som vill in. Sen bestämmer man tillsammans vad som gäller, om den som vill in kan vänta lite, eller om hundarna kan leka, eller om det är dags för den som var där först att gå. 

  • Dexter dot com

    I alla rastgårdar här som är kommunala finns regeln att man lämnar efter 15 minuter om det står hundägare vid grinden och väntar. Många hundar går inte överens med alla men har fortfarande rätt att springa av sig alt leka med andra hundar den kommer överens med men som ägare tar man då sin hund och lämnar efter 15 minuter.
    Vänd dig till ansvarig för hundgården och be dom sätta upp en skylt med regler vid grinden. Vad får du för svar av dessa hundägare när du ifrågasatt deras beteende?

  • Glinda från Oz
    Anonym (qp) skrev 2020-07-16 17:22:17 följande:

    Så hon ska vråla för att försöka få uppmärksamheten av folk som inte bryr sig?


    Klientelet som struntar i grundläggande hyfs på detta sätt är inga som jag skulle vilja ha en diskussion med. De är fullt medvetna om att andra vill in.


     


    Vem har pratat om att vråla? Det går att prata normalt också. Sen har de lika stor rätt att vara där som ts. 
  • Anonym (qp)
    Glinda från Oz skrev 2020-07-18 18:38:20 följande:
    Vem har pratat om att vråla? Det går att prata normalt också. Sen har de lika stor rätt att vara där som ts. 

    " och ägarna hänger så pass långt ifrån grinden att man inte kan prata med dem." Så jag tog förgivet att vanlig samtalsnivå inte skulle fungera.


    De ser att folk vill in. Dumt att rastgården inte har regler men rätt och rätt... hyfs. Som att man inte låter sitt barn gunga på den enda gungan i 2 h om andra vill.

Svar på tråden 3h kafferep i hundrastgården VARFÖR!?