• Anonym (Stres­sad)
    Fri 17 Jul 2020 14:54
    735 visningar
    32 svar
    32
    735

    Barnstress

    Hej,

    Tänkte be om andras råd i en för mig jobbig situation. Är 32,5år, har varit tillsammans med min sambo i 3,7år (strax 4år) och han är två år äldre. Har nyligen blivit färdig med min ekonomiexamen, han är civilingenjör och har en väldigt bra lön. Jag ska börja söka jobb och vet att jag kommer få något inom rimlig tidsram. Ska strax köpa ett boende tillsammans och har en hund vi haft i nästan två år. Har en fin relation med god kommunikation och står varandra väldigt nära. Däremot så har vi problem gällande barnfrågan, han säger att han vill ha barn med mig och det ganska så snart men han vill inte besluta sig för när. Han vet med sig att han har väldigt svårt för att fatta beslut om saker och vill helst inte behöva ta beslutet själv om att skaffa barn, utan bara hamna i situationen så att valet görs åt honom. Detta tycker jag känns väldigt tråkigt, för mig är det viktigt att veta att båda är med i beslutet. Jag har väldigt stor barnlängtan och åldersstress då vi gärna vill ha tre barn, så för 10 mån sedan bestämde vi sex månader fram som tid för att börja skaffa barn, detta är passerat med fyra månader och nu skjuter han gärna på det i ytterligare tre månader för att han inte känner sig redo. Jag får allt mer ont i magen av oro, för att detta ska fortgå som ett mönster länge och för att jag bara blir äldre. Det kommer inte bara att hända oss heller eftersom vi knappt är intima med varandra längre och när vi väl är det så kör han alltid med avbrutet för att det inte ska kunna ske något. Han vet också att han har en otryggundvikande anknytning, vilket gör honom extra rädd för saker som binder en samman innan de görs men alltid känner sig väldigt lycklig över sakerna och närheten efteråt.

    Vad gör man i en sån här situation? Har någon varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Barnstress
  • Anonym (Sanna­)
    Fri 17 Jul 2020 15:02
    #1

    Det är ju en riktigt jobbig situation ni är i, särskilt om ni vill hinna skaffa flera barn. Jag tänker att dessa deadlines ni satt om tid, de måste också gälla - och annars får nog du börja fundera på andra alternativ, insemination kanske.

  • Fri 17 Jul 2020 15:43
    #2

    Vill han också ha tre barn? I så fall kanske han kan förstå rent teoretiskt i alla fall att ni måste börja ganska snart.

    Vi skaffade barn genom insemination så vi var ju tvugna att ta ett aktivt beslut (och lägga mycket tid och pengar på det) men jag kan säga att ingen av oss var övertygade om att vi helt och hållet ville eller var redo. Vi var 38 år så det var verkligen nu eller aldrig. Tror att en del människor helt enkelt aldrig blir så där 100 i det gigantiska beslutet att försöka skaffa barn.

    Han kanske får det lättare om han är medveten om att chanserna trots allt är ganska små, typ 20% har jag för mig, att det verkligen tar sig?

  • Anonym (Smörb­lomma)
    Fri 17 Jul 2020 15:47
    #3

    Hej! Vilken tråkig situation, men också klassisk. Har personligen inte varit i den, har fått två barn som ganska ung med två olika män och de har båda velat behålla och är väldigt engagerade pappor. Tog min utbildning efter att jag fick barn istället så lite omvänd ordning där :p

    Jag vet många andra tjejer som varit i samma sits. När de väl satt press på sina makar/pojkvänner har de gett med sig och det har blivit jättebra.

    De har då förklarat hur viktigt det är för dem och att det är så viktigt att det får dem att tvivla på förhållandet helt och hållet. Nu har ni speciellt avtalat också tid, vilket borde bara rimligt för honom att kunna följa. Jag förstår dig att nu bör vara två om beslutet.

    Jag rekommenderar dig att ta ett snack med honom igen om detta. Utifrån vad du berättar kan jag tänka mig att han känner sig stressad över detta också men det tyder också på att han tar detta på största allvar och ser sitt ansvar i det hela vilket är positivt.

  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Fri 17 Jul 2020 15:50
    #4

    Ja det känns jobbigt för oss båda två, på olika vis. Känner att tidsaspekten vi kommer fram till inte är på riktigt för honom. Sen kan jag inte kräva barnverkstad bara för att vi kommit fram till datumet vi bestämde, känns inte rätt någonstans. Så det känns som att den väldigt tråkiga situationen om att lämna återstår. Från början var detta ämnet knappt diskuterbart (1,5år tillbaka) och då kände jag att jag hellre ville lämna honom om vi inte började planera för barn snart, kände att jag blev olycklig successivt, för han hade stängt dörren totalt till det. Sa att jag inte kommer kunna vara rätt flickvän för honom längre när jag blir olycklig av det och föreslog skilda vägar om vi inte hade samma önskning om barn tidsmässigt. Det blev en brytpunkt till det bättre för oss, han ville avsolut inte gå skilda vägar utan ville ha familj tillsammans och vi bestämde att han skulle få lite tid på sig, jag blev lugnare och gladare i saken. Men nu har tiden gått sedan dess och det skjuts bara på framtiden hela tiden, så på ett vis känner jag mig inte respekterad i mina önskningar och behov som jag framförde, utan mer förhalad. Känns tufft att behöva gå igenom hela lämna-processen igen, då jag tror med stor sannolikhet att han kommer vilja först då, vilket känns tråkigt att det måste vara på ett sådant vis.

  • Anonym (Smörb­lomma)
    Fri 17 Jul 2020 15:59
    #5
    Anonym (Stressad) skrev 2020-07-17 15:50:35 följande:

    Ja det känns jobbigt för oss båda två, på olika vis. Känner att tidsaspekten vi kommer fram till inte är på riktigt för honom. Sen kan jag inte kräva barnverkstad bara för att vi kommit fram till datumet vi bestämde, känns inte rätt någonstans. Så det känns som att den väldigt tråkiga situationen om att lämna återstår. Från början var detta ämnet knappt diskuterbart (1,5år tillbaka) och då kände jag att jag hellre ville lämna honom om vi inte började planera för barn snart, kände att jag blev olycklig successivt, för han hade stängt dörren totalt till det. Sa att jag inte kommer kunna vara rätt flickvän för honom längre när jag blir olycklig av det och föreslog skilda vägar om vi inte hade samma önskning om barn tidsmässigt. Det blev en brytpunkt till det bättre för oss, han ville avsolut inte gå skilda vägar utan ville ha familj tillsammans och vi bestämde att han skulle få lite tid på sig, jag blev lugnare och gladare i saken. Men nu har tiden gått sedan dess och det skjuts bara på framtiden hela tiden, så på ett vis känner jag mig inte respekterad i mina önskningar och behov som jag framförde, utan mer förhalad. Känns tufft att behöva gå igenom hela lämna-processen igen, då jag tror med stor sannolikhet att han kommer vilja först då, vilket känns tråkigt att det måste vara på ett sådant vis.


    Jaa... tyvärr känns det lite så. Låter egoistiskt från hans sida men han har säkert mycket ångest kring detta.
  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Fri 17 Jul 2020 16:04
    #6
    Anonym (Smörblomma) skrev 2020-07-17 15:47:18 följande:

    Hej! Vilken tråkig situation, men också klassisk. Har personligen inte varit i den, har fått två barn som ganska ung med två olika män och de har båda velat behålla och är väldigt engagerade pappor. Tog min utbildning efter att jag fick barn istället så lite omvänd ordning där :p

    Jag vet många andra tjejer som varit i samma sits. När de väl satt press på sina makar/pojkvänner har de gett med sig och det har blivit jättebra.

    De har då förklarat hur viktigt det är för dem och att det är så viktigt att det får dem att tvivla på förhållandet helt och hållet. Nu har ni speciellt avtalat också tid, vilket borde bara rimligt för honom att kunna följa. Jag förstår dig att nu bör vara två om beslutet.

    Jag rekommenderar dig att ta ett snack med honom igen om detta. Utifrån vad du berättar kan jag tänka mig att han känner sig stressad över detta också men det tyder också på att han tar detta på största allvar och ser sitt ansvar i det hela vilket är positivt.


    Ååh så härligt för dig, ordningen på saker spelar inte så stor roll, bara att sakerna man önskar sig i livet sker tänker jag:)

    Det kändes väldigt skönt att läsa ditt svar - tack! Skönt att veta att det inte är en allt för ovanlig situation, om än tråkigt att många hamnar här då det involverar så mycket känslor för en på så många plan.

    Det är bra tips, vi pratade igår utan att komma någon vart då jag var väldigt försiktig i diskussionen. Så behöver förklara vad som är viktigt för mig på ett tydligt vis och se vart det leder oss.
  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Fri 17 Jul 2020 16:12
    #7
    Aliona skrev 2020-07-17 15:43:46 följande:

    Vill han också ha tre barn? I så fall kanske han kan förstå rent teoretiskt i alla fall att ni måste börja ganska snart.

    Vi skaffade barn genom insemination så vi var ju tvugna att ta ett aktivt beslut (och lägga mycket tid och pengar på det) men jag kan säga att ingen av oss var övertygade om att vi helt och hållet ville eller var redo. Vi var 38 år så det var verkligen nu eller aldrig. Tror att en del människor helt enkelt aldrig blir så där 100 i det gigantiska beslutet att försöka skaffa barn.

    Han kanske får det lättare om han är medveten om att chanserna trots allt är ganska små, typ 20% har jag för mig, att det verkligen tar sig?


    Jo han vill också ha tre, han kan även tänka sig fyra, jag med men med tanke på våran ålder och situation så räknar jag inte med att det är möjligt. Vi kommer båda från syskonskaror på fyra.

    Precis så är det för mig också trots att jag känner mig stressad, att jag är nervöst inför att skaffa barn. Vilket gör det ännu mer nervöst när han är så rädd för beslutet och ansvaret som följer med ett föräldraskap.

    Bra statistik att dela med sig av, ska se om det går honom lugnare:) Tack!
  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Fri 17 Jul 2020 16:13
    #8
    Aliona skrev 2020-07-17 15:43:46 följande:

    Vill han också ha tre barn? I så fall kanske han kan förstå rent teoretiskt i alla fall att ni måste börja ganska snart.

    Vi skaffade barn genom insemination så vi var ju tvugna att ta ett aktivt beslut (och lägga mycket tid och pengar på det) men jag kan säga att ingen av oss var övertygade om att vi helt och hållet ville eller var redo. Vi var 38 år så det var verkligen nu eller aldrig. Tror att en del människor helt enkelt aldrig blir så där 100 i det gigantiska beslutet att försöka skaffa barn.

    Han kanske får det lättare om han är medveten om att chanserna trots allt är ganska små, typ 20% har jag för mig, att det verkligen tar sig?


    Jo han vill också ha tre, han kan även tänka sig fyra, jag med men med tanke på våran ålder och situation så räknar jag inte med att det är möjligt. Vi kommer båda från syskonskaror på fyra.

    Precis så är det för mig också trots att jag känner mig stressad, att jag är nervöst inför att skaffa barn. Vilket gör det ännu mer nervöst när han är så rädd för beslutet och ansvaret som följer med ett föräldraskap.

    Bra statistik att dela med sig av, ska se om det går honom lugnare:) Tack!
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 17 Jul 2020 16:47
    #9

    Ta det lugnt, ni kommer att hinna med att få tre barn om ni vill det. Om inte annat så finns det ju hjälp att få idag!

    Men varför, om du nu har läst klart och fått en fin examen, söker du inte jobb och skjuter på barnalstrande till om ett år? Det är nu som din examen är färsk och så ska du ju helst hinna komma in i jobbet också, hinna jobba så att du får mammapenning när det blir dax och sedan ha ett jobb att komma tillbaka till. 

    Låt säga att ni får ert första barn när du är 35 - det är väl helt ok. Och det kan faktiskt hända att ni är nöjda med två barn. Men om inte så kommer det att finnas tid för en trea också!

  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Fri 17 Jul 2020 17:35
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-17 16:47:29 följande:

    Ta det lugnt, ni kommer att hinna med att få tre barn om ni vill det. Om inte annat så finns det ju hjälp att få idag!

    Men varför, om du nu har läst klart och fått en fin examen, söker du inte jobb och skjuter på barnalstrande till om ett år? Det är nu som din examen är färsk och så ska du ju helst hinna komma in i jobbet också, hinna jobba så att du får mammapenning när det blir dax och sedan ha ett jobb att komma tillbaka till. 

    Låt säga att ni får ert första barn när du är 35 - det är väl helt ok. Och det kan faktiskt hända att ni är nöjda med två barn. Men om inte så kommer det att finnas tid för en trea också!


    Tack för dina lugnande ord:) för min del känns jobb och karriär så sekundärt i jämförelse mot att bilda familj i nuläget. Hade egentligen velat ha barn efter 25, så i min värld har barn pga hur livet fallit sig kommit sent. Efterson jag studerat sent har jag jobbat tidigare vilket gör att jag kommer få ut max från fkassan när jag är föräldraledig och behöver inte tänka på den aspekten. Min sambos föräldrar fick honom vid 40 och lillasystern vid 42 (finns två äldre syskon också) så han tycker inte det gör något att få barn vid eller efter 40. Men för min del känns det inte alls bra, vill helst inte vara äldre än 38 när jag får barn. Vill ha så mycket energi och ork som möjligt och tänker att ju äldre man blir desto mer bekväm och osynkad blir man med späd- och småbarn. Har kollegor som fått sent som rekommenderar att inte vänta så länge som dem, ser hans syster som fått i den åldern att det inte är i synk osv. Längtar av många olika anledningar väldigt mycket helt enkelt:)
Svar på tråden Barnstress