• Anonym (Rädd)

    Rädd, kommer sexlusten minska ännu mer?

    Jag träffar en kille sen ett tag tillbaka. På senare år har min sexlust minskat en hel del och det blir tyvärr så att jag måste ställa upp på sex en hel del. Nu har vi kommit till den punkten att vi ska bestämma oss om ngt skydd. Kondom fungerar knappt för honom då han slaknar och inte kan komma. Så då återstår att jag skyddar mig.

    Så det är väl antagligen p-piller då eller minipiller. Och jag som redan har i princip ingen sexlust är rädd för att den ska bli i princip noll när jag börjar äta p-piller. Är det vanligt att sexlusten minskar? Är det en vanlig biverkning?

  • Svar på tråden Rädd, kommer sexlusten minska ännu mer?
  • Anonym (P-pilleträsket)

    Låter oroande! Du lär inte få mer sexlust av p-piller. Bara en massa obehagliga biverkningar, viktuppgång, svullnad, vissa blir deprimerade och mår förfärligt och mister sin lust. Även kopparspiral kan skapa ruggiga biverkningar. Om du tycker killen är värd det och han inte kan tänka sig att steriliseras sig så skulle jag rekommendera pessar. Minst farliga, men kan vara lite meckigt!

    Är du kär i killen/attraherad? Har du alltid haft låg sexlust efter förälskelsen lagt sig?

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (P-pilleträsket) skrev 2020-07-18 12:56:51 följande:

    Låter oroande! Du lär inte få mer sexlust av p-piller. Bara en massa obehagliga biverkningar, viktuppgång, svullnad, vissa blir deprimerade och mår förfärligt och mister sin lust. Även kopparspiral kan skapa ruggiga biverkningar. Om du tycker killen är värd det och han inte kan tänka sig att steriliseras sig så skulle jag rekommendera pessar. Minst farliga, men kan vara lite meckigt!

    Är du kär i killen/attraherad? Har du alltid haft låg sexlust efter förälskelsen lagt sig?


    Nej mer sexlust vet jag väl också att jag inte kommer att få. Men usch, låter som jobbiga biverkningar det där. FY vill egentligen inte börja äta p-piller men jag vet liksom inte annars vad man ska göra. Pessar är ju såklart ett alternativ. 

    Jag är attraherad av killen, dock inte kär än. Vi har bara träffats ett par månader. Ne jag hade bra sexlust tidigare i mitt liv, men nu har den liksom bara försvunnit, ingen aning varför 
  • New  Dawn
    Anonym (Rädd) skrev 2020-07-18 16:17:04 följande:

    Nej mer sexlust vet jag väl också att jag inte kommer att få. Men usch, låter som jobbiga biverkningar det där. FY vill egentligen inte börja äta p-piller men jag vet liksom inte annars vad man ska göra. Pessar är ju såklart ett alternativ. 

    Jag är attraherad av killen, dock inte kär än. Vi har bara träffats ett par månader. Ne jag hade bra sexlust tidigare i mitt liv, men nu har den liksom bara försvunnit, ingen aning varför 


    Använd inte p-piller om det känns fel och ja det påverkar ofta lust negativt.

    Vad menar du när du skriver att du känner attraktion. Vad betyder det för dig? Vilka känslor ger det? Vilken längtan ger det?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Lilo)

    Jag äter minipiller och har gjort så i fem år. Min sexlust har snarare ökat än minskat men det kanske beror på att jag blev tillsammans med en ny man som passade mig mycket bättre sexuellt än mitt ex som jag typ aldrig ville ligga med. Äter Desogestrel.

  • Anonym (Rädd)
    New Dawn skrev 2020-07-18 22:47:51 följande:
    Använd inte p-piller om det känns fel och ja det påverkar ofta lust negativt.

    Vad menar du när du skriver att du känner attraktion. Vad betyder det för dig? Vilka känslor ger det? Vilken längtan ger det?
    Tyvärr känns väl p-piller som det bästa valet just nu. 

    Jadu, attraktion, typ att jag vill vara nära, känna hans doft, ta på honom (inte på ett sexuellt vis). Ger mig väl känslor som glädje, trygghet typ. Längtan av att vara nära. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-07-19 15:06:02 följande:

    Jag äter minipiller och har gjort så i fem år. Min sexlust har snarare ökat än minskat men det kanske beror på att jag blev tillsammans med en ny man som passade mig mycket bättre sexuellt än mitt ex som jag typ aldrig ville ligga med. Äter Desogestrel.


    OK, ska nog i första hand testa minipiller. Tack för svar. 
  • New  Dawn
    Anonym (Rädd) skrev 2020-07-19 16:07:00 följande:

    Tyvärr känns väl p-piller som det bästa valet just nu. 

    Jadu, attraktion, typ att jag vill vara nära, känna hans doft, ta på honom (inte på ett sexuellt vis). Ger mig väl känslor som glädje, trygghet typ. Längtan av att vara nära. 


    Fast om du är rädd att tappa lusten låter väl inte p-piller som det bästa för dig.

    Har du berättat för honom om dina farhågor?

    Jag tycker först och främst ni ska jobba på sexlivet, så att båda njuter och trivs. Kanske ni kan ha mindre samlag. Det är ju bara vid just samlag skydd behövs. Allt annat funkar ju utan skydd. Fokusera på det.

    Men om du nu vill vara nära honom och ta på honom, när blir det obekvämt? När är det skönt? Blir du aldrig kåt?

    Det låter mycket negativt om du måste ställa upp på sex? Vet han hur du känner? Hur har ni sex?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (D)

    Är det inte en ond spiral med minskad sexlust, ställa upp på sex, ännu mindre sexlust osv.

    Ni behöver prata ut om hur ni tycker och tänker om sexet innan du börjar med p-piller som troligen kommer att ge dig minimal sexlust. Risken är att du kommer att börja må dåligt och nedvärdera dig själv för hur du känner dig och att du ställer upp på sex när du inte har lust.

  • Anonym (ems)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-07-17 21:46:11 följande:

    Jag träffar en kille sen ett tag tillbaka. På senare år har min sexlust minskat en hel del och det blir tyvärr så att jag måste ställa upp på sex en hel del. Nu har vi kommit till den punkten att vi ska bestämma oss om ngt skydd. Kondom fungerar knappt för honom då han slaknar och inte kan komma. Så då återstår att jag skyddar mig.

    Så det är väl antagligen p-piller då eller minipiller. Och jag som redan har i princip ingen sexlust är rädd för att den ska bli i princip noll när jag börjar äta p-piller. Är det vanligt att sexlusten minskar? Är det en vanlig biverkning?


    Första grejen är väl att inte "ställa upp". Ha bara sex om du verkligen känner dig upphetsad. Det blir verkligen en negativ spiral. 
    Om man har sex när man har lust så brukar lusten öka. Tvärtom om man har sex när man inte har lust.

    Till din fråga; jag har haft hormonspiral i många år och har inte märkt att sexlusten minskat, men den har blivit lite mer oberäknelig. Innan hade jag nästan bara lust vid ägglossning och mens, nu går det upp och ner från dag till dag. Eftersom jag har hormonproblem så äter jag även minipiller nu och med dem ökade sexlusten.
  • Anonym (Rädd)
    New Dawn skrev 2020-07-20 20:33:13 följande:
    Fast om du är rädd att tappa lusten låter väl inte p-piller som det bästa för dig.

    Har du berättat för honom om dina farhågor?

    Jag tycker först och främst ni ska jobba på sexlivet, så att båda njuter och trivs. Kanske ni kan ha mindre samlag. Det är ju bara vid just samlag skydd behövs. Allt annat funkar ju utan skydd. Fokusera på det.

    Men om du nu vill vara nära honom och ta på honom, när blir det obekvämt? När är det skönt? Blir du aldrig kåt?

    Det låter mycket negativt om du måste ställa upp på sex? Vet han hur du känner? Hur har ni sex?
    Nej jag har inte berättat för honom om mina farhågor. 

    Mindre samlag? Fast han vill ju ändå ha samlag regelbundet och då behöver vi ngt typ av skydd iaf. Kondom fungerar tyvärr inte för honom. 

    Obekvämt? Har jag skrivit att det blir obekvämt? Nej blir väldigt sällan kåt. 

    Nej han vet inte hur jag känner, då skulle han lämna mig, sex är extremt viktigt för honom. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (ems) skrev 2020-07-21 09:36:43 följande:
    Första grejen är väl att inte "ställa upp". Ha bara sex om du verkligen känner dig upphetsad. Det blir verkligen en negativ spiral. 
    Om man har sex när man har lust så brukar lusten öka. Tvärtom om man har sex när man inte har lust.

    Till din fråga; jag har haft hormonspiral i många år och har inte märkt att sexlusten minskat, men den har blivit lite mer oberäknelig. Innan hade jag nästan bara lust vid ägglossning och mens, nu går det upp och ner från dag till dag. Eftersom jag har hormonproblem så äter jag även minipiller nu och med dem ökade sexlusten.
    Ökade sexlusten med minipiller? Låter ju väldigt bra om det skulle bli så för mig. Har bokat tid hos barnmorska nu så får se hur det går :)
  • Anonym (en kvinna)

    Olika preventivmedel funkar olika för olika kvinnor, man ska inte uttala sig innan man har provat.

    Jag har haft ett jättebra liv med kopparspiral, är inne på min fjärde.

    Trefaspiller funkade hyfsat när jag var ung men ja, de minskade lusten.

    P-sprutan (Depo- Provera) var sämst, den stängde av hela mitt känsloliv så jag hade kunnat mörda folk utan att fundera på saken. Hade noll lust då.

    Mina vänner varav en är läkare har varit supernöjda med hormonspiral. Då verkar hormonerna mer lokalt i livmodern och påverkar inte hela systemet på samma sätt som p-piller.

    Diskutera vad du kan tänka dig att testa och ge det lite tid. Kopparspiral är lite struligt 2-3 månader innan den har "bott in sig" men är det fortfarande jobbigt efter 4-5 månader så ta ut den och prova något annat.

  • Anonym (Fia)

    Fick en del minskad sexlust av kombinerade piller men inger gjorde det så illa som minipiller och p-stav, de tog bort den totalt så att det meningslöst att ha då jag aldrig ville ha sex alls. Utan piller är jag sugen i alla fall flera gånger i veckan.

    Värst var dock p staven då den dessutom gjorde att jag småblödde konstant och magen var helt i olag innan jag efter 6 månader gav upp och tog ut den igen.

    Men du ska verkligen inte ha sex när du inte har lust det är som att be om att den ska bli ännu mindre. Har du dessutom samlag när du inte är kåt är risken ganska stor att få problem med vestibulit också

  • Anonym (Hmm)

    Tycker ni om varandra - lös problemet!
    Jag och mitt ex hade liknande situation. Hon tålde fan inga hormoner eller spiraler eller .... ingenting
    Fegslang var inget alternativ då hon var rätt "rymlig" i hugget. När jag fick på den och den kändes så tight så ... game over typ ....
    Sexet dog ut och jag dumpade efter 14 år p.g.a obefintlig närhet (inte enbart sex alltså - närhet!!)
    Min nya gumma stängde äggfabriken för många år sedan = vi kan knulla hur vi vill, och gör det också.
    Nu är hon i klimakteriet så fokus är väl inte på p-metod utan mer glid. Dock så funkar även det utan problem och glidmedel ses väl mer som "extra krydda"

Svar på tråden Rädd, kommer sexlusten minska ännu mer?