• Sun 19 Jul 2020 12:14
    2511 visningar
    16 svar
    16
    2511

    Skaffa barn, apparna säger olika.

    Hej! Jag och min man försöker skaffa barn och idag har jag kollat på en massa appar för att kunna hålla koll på ägglossning. På alla appar har jag samma inställningar (senste mens var 22 juni till den 27) på alla appar har jag 28 dagars menscykel.

    Men, på den ena appen (Ptracker) så står det att min mens ska komma igen den 24 och ägglossning den 10 aug. Men på dom andra två apparna (life och WomanLog) så står det att mensen ska komma i morgon den 20 och ägglossning den 2 eller 3 aug?

    Jag blir jätteförvirrad och fattar inte vilken jag ska lita på? Har använt P Tracker längst. Tog dessutom ut kopparspiralen i måndags om det gör nå skillnad

  • Svar på tråden Skaffa barn, apparna säger olika.
  • Sun 19 Jul 2020 13:16
    #2
    Lili158 skrev 2020-07-19 12:46:45 följande:

    En app kan inte veta när du har ägglossning. Tempa är säkrast men annars ägglossningstester. Har man haft preventivmedel kan det t extra tid innan kroppen återställs.


    Jag har funderat på ägglossningstester men blir inte klok på dom, det verkar väldigt komplicerat.
  • Sun 19 Jul 2020 13:41
    #3

    sen är ju frågan varför apparna visar att mensen ska starta vid olika datum.

  • Fri 31 Jul 2020 16:54
    #10
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-31 16:32:21 följande:

    Men vad spelar det för roll vad apparna säger? Detta tar några sekunder att räkna ut i huvudet! Ägglossningen sker ca 14 dagar innan första mensdagen = exakt två veckor innan föregående första mensdag i ditt fall.

    Jag vill inte vara elak, men om du tycker det är detta är för komplicerat så undrar jag hur du ska klara av att vara förälder? Barn är oerhört mycket svårare att fostra än att tillverka.


    Jag har dyslexi och svårt att läsa bruksanvisningar. Häng inte på ett forum om du ska ha den attityden.
  • Fri 31 Jul 2020 19:44
    #12
    Steeph skrev 2020-07-31 19:36:55 följande:

    Hej ts!

    Jag skulle rekommendera dig att kanske börja kolla tappen eller sekret. Sen att du/ni kanske kan ha regelbundet sexliv? Alltså att ligga 3 gånger i veckan ungefär. På så sätt så missar man inte ägglossningen

    Gällande ägglossningstest om du är intresserad av att testa så kissar du i en kopp och stoppar ned en remsa. Inte med morgon urin utan gärna vid kl 11-12 på dagen. Och då kan du börja på dag 10 (1a dagen är den dagen du får mens). Så får du kanske lite mer ett hum när ägglossningen kan vara. Lycka till!


    Tusen tack för ditt svar!
  • Tue 4 Aug 2020 13:44
    #15
    LFF skrev 2020-08-04 12:44:00 följande:

    Börja med att få koll på din menscykel. Om du nyss plockat ut spiralen så finns det inte en chans att veta hur just din cykel ser ut. 

    Sen är det bästa att inte ens tänka på ägglossningen och bara försöka ha sex varannan, var tredje dag istället.

    Vad gäller bruksanvisningar så brukar det kunna finnas filmer på tillverkarens hemsida om hur tex ägglossningstesterna fungerar.


    Anonym (Burken) skrev 2020-08-04 13:10:01 följande:

    Om du och din kille funkar som ni ska behövs inga appar, tester eller sekretstudier. Pippa regelbundet kring mitten av menscykeln så blir det så småningom en bebis. Alla de här prylarna är till för de som har svårt att bli gravida. Ni har nyss börjat och har ni inga kända hälsoproblem gör ni det bara onödigt krångligt (och o-lustigt) för er. Jag förstår att det kan verka som att man behöver sånt där om man läser här på FL, men det är för att folk med problem att bli gravida startar trådar om det. Lycka till!


    Tack för era svar! Jaa man blir väldigt lätt stressad över alla trådar här på fl och man börjar ju undra om det ska behöva vara så krångligt att man ska behöva klämma på tappen, kolla sekret osv (vilket jag tror gör det svårare att bli gravid, att hålla på så med kroppen och stressa över det) så vi beslutade oss för att göra så som ni säger, ha sex regelbundet och inte stressa över det. Jag har ju varit gravid 2 gånger tidigare men där graviditeten alltid avslutats, inga fosterrörelser.

    Så förhoppningsvis är det inga problem nu heller att bli gravid och förhoppningsvis blir det ingen avstannad graviditet.
Svar på tråden Skaffa barn, apparna säger olika.